قرآن و انفجار بزرگ

انجار بزرگ یا بیگ بنگ

در ۱۳٫۸ میلیارد سال قبل انفجاری تحت نام انفجار بزرگ یا بیگ بنگ رخ داد که در آن جهان ما متولد شد.در ابتدا دمای انفجار به یک حد بسیار بزرگی رسید که قابل تصور نبود و بعدا جهان رو به سردی گذاشت و کهکشانها و ستاره های امروزی متولد شدند.برای مطالعه بیشتر در مورد مهبانگ می توانید به این لینک و این لینک مراجعه بفرمایید.۳۸۰ هزار سال بعد از انفجار بزرگ اولین نور به وجود آمد خداوند در آیه اول سوره نور به وجود آمدن تاریکی بعد از روشنایی اشاره می کند:

الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِم یَعْدِلُونَ ﴿ نور۱﴾

سپاس خداوندى را که آسمانها و زمین را آفرید و تاریکى و روشنایى را پدید آورد، آنگاه کافران براى پروردگارشان شریک قائل مى‏شوند﴿ نور۱﴾

بعد از آن مرحله نیز آسمان بصورت گرد گاز و غبار بود و ستاره ها از به هم پیوستن گرد و غبار به وجود آمدند.[منبع این سخن]

در سوره فصلت آیه ۱۱ نیز نوشته شده است:

ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ ﴿۱۱﴾سپس به آسمان پرداخت که به صورت دودى [/بخارى‏] بود، به آن و به زمین فرمود خواه یا ناخواه رام شوید، [به زبان حال‏] گفتند البته رام و تسلیم هستیم‏.

قرآن و انفجار بزرگ

روز دوشنبه سایت خبری گاردین اعلام کرد که موفق شده است امواج گرانشی انفجار بزرگ را که در نظریه نسبیت اینشتین پیش بینی شده بود مشاهده نماید.و افرادی که موفق به این کار شده اند به طور یقین موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک خواهند شد با این کشف نظریه انفجار بزرگ که قبلا بصورت یک تئوری بود بصورت یک فکت علمی در آورد و هیچ شکی نماند که کائنات ۱۳٫۸ میلیارد سال قبل از هیچ آفریده شده است.

در ابتدا تاریکی بود و بعد بنگ،از تولد تا پایان، زمان و ماده و فضا گسترش یافت حالا فراتر از حد تصور ما، فراتر از محدودیت های وجود ما ،در جایی که ما کیهان صدایش می زنیم.
قرآن و انفجار بزرگ

هیچ چیز نمی تواند هیچ چیز را بی آفریند!قبل از اینکه کائنات شروع شود چیزی باید وجود داشته باشد! آن انرژی هست انرژی ابدی است اولین قاتون ترمودینامیک به این موضوع اشاره می کند. انرژی نمی تواند درست شود یا نابود شود نه شروعی داشته باشد نه پایانی این تعریف ترمودینامیک است. همچنین شما نمی توانید ادعا کنید که این انرژی همیشه در کائنات وجود داشته است چون علم می گوید کائنات همیشه وجود نداشته است! قبل از اینکه کائنات شروع شده باشد منبع انرژی تامین شده بود به گونه ای که هیچ کس نمی تواند تصور آن را بکند. با توجه به این که انتقال انرژی به ترلیون ها ستاره و بیلیون ها کهکشان از یک منبع انرژی خارج از کهکهشان وجود دارد که انتقال یا تبدیل آن انرژی به کائنات را انجام داده است این به این معناست که خالق این انرژی بزرگ: خداست.

سوالی که به ذهن یک انسان خرد مند در مورد انفجار بزرگ می رسد این است که انرژی مورد نیاز برای انفجار بزرگ از کجا تأمین شده است ؟ چگونه ممکن است بدون حضوری خالقی هوشمند از هیچ ماده و انرژی و زمان پدید بیایید؟

خداوند در آیه ۳۵ سوره طور نیز این سوال را مطرح می نماید :

 أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَیْرِ شَیْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ

آیا از هیچ خلق شده‏اند؟ یا آنکه خودشان خالق [خود] هستند؟

یا در مورد منبع انرژی تامین شده خداوند در سوره الذاریات آیه ۴۷ اشاره کرده است:

وَالسَّمَاء بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ ﴿۴۷﴾ما آسمان را با قدرت بنا کردیم و همواره آنرا وسعت می‏بخشیم!

خداوند در قسمت این آیه به قدرت اشاره کرده است و در قسمت دوم به مساله گسترش کائنات اشاره کرده است که یکی از اصول مهم کیهان شناسی است و که توسط ادوین هابل با مطاله موج زمینه تابشی به جا مانده از انفجار بزرگ کشف شده است.ادوین هابل مشاهده کرد که جهان هستی با سرعت بسیار بالایی در حال گسترش است و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اگر در طول زمان به عقب باز گردیم جهان هستی در نهایت در زمان انفجار بزرگ در یک نقطه جمع خواهد شد!

قرآن و انفجار بزرگ

در سوره انبیا آیات ۳۰ و ۱۰۴ خداوند به این موضوع اشاره کرده است:

أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ ﴿۳۰﴾

آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم ؟، و هر چیز زنده‏ای را از آب قرار دادیم، آیا ایمان نمی‏آورند!

یَوْمَ نَطْوِی السَّمَاء کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِیدُهُ وَعْدًا عَلَیْنَا إِنَّا کُنَّا فَاعِلِینَ ﴿۱۰۴﴾روزى که آسمان را همچون در پیچیدن صفحه نامه‏ها در مى‏پیچیم همان گونه که بار نخست آفرینش را آغاز کردیم دوباره آن را بازمى‏گردانیم وعده‏اى است بر عهده ما که ما انجام‏دهنده آنیم

ایراداتی که توسط خداناباوران به این موضوع گرفته می شود وجود خلا کاذب است که قوانین فیزیکی در آن پایه ریزی شده یا انتقال تکینگ ها از یک کائنات دیگر به کائنات ما جهان به وجود آمده است.

بیل برایسن در کتاب بسیار پر ارزش تاریخچه تقریبا همه چیز نوشته است:

در یک فرضیه گفته می شود احتمالا تکینگی که باقیمانده از یک کائنات متلاشی شده پیشین بوده است-بدین معنی که که ما فقط یکی از کائنات های موجود در چرخه ابدی کائنات های ایجاد شونده و گسترش یابنده هستیم مانند کیسه هوایی روی یک دستگاه اکسیژن برخی دیگر انفجار بزرگ را به چیزی به اسم خلا کاذب یا یک میدان عددی یا انرژی خلا نسبت می دهند کیفیت یا چیزی که باعث بوجود آمدن مقدار ناپایداری در آن هیچی شده وجود دارد اینکه بتوان چیزی را از هیچ بدست آورد غیر ممکن است.
اما اینکه زمانی هیچ چیز وجود نداشته ولی اکنون یک کائنات وجود دارد دلیلی بر این مدعاست که چنین چیزی شدنی است.این امکان وجود دارد که کائنات ما صرفا بخشی از چندین کائنات بزرگتر باشد برخی با ابعاد متفاوت و انفجار های بزرگ در همه اینها رخ داده است.
با این احتمال پیش می رود که زمان قبل از انفجار بزرگ روی هم شکل های دیگری داشته است شکل های بس بیگانه تر از آنچه قابل تصور باشد و انفجار بزرگ یک مرحله انتقالی است که در آن کائنات از شکلی که برای ما قابل درک نیست به شکلی که برای ما قابل درک تر است تبدیل می شود.

دکتر آندری لیند کیهان شناس در دانشگاه استنفورد به روزنامه نیویورک تایمز گفت:

این ها مسائلی بسیار نزدیک به مسائل مذهبی هستند.

نظریه انفجار بزرگ نه به موضوع انفجار بلکه به چیزهایی که پس از انفجار رخ داده است البته نه خیلی پس از انفجار. دانشمندان با انجام محاسبات بی پایان و مشاهده فعل و انفعالات دقیق درون دستگاه های شتاب دهنده به این نتیجه رسیده اند که در زمان ۱۰ به توان -۴۳ ثانیه کائنات به قدری کوچک بود که برای مشاهد و پیدا کردنش باید از میکروسکوپ استفاده کرد.

رابرت دایک در نظریه انبساطمی گوید:کائنات در کسری از یک ثانیه پس از سپیده دم آفرینش ناگهان چنان دچار گسترش خارق العاده و ناگهانی شد یعنی عملا به همراه خودش سرعت گرفت و ابعادش در هر ۱۰به توان -۳۴ ثانیه دو برابر شد کل این واقعه ممکن است در چیزی بیش از ۱۰ به توان -۳۰ یعنی یک میلیون میلیون میلیون میلیون میلیونیم ثانیه به درازا نکشد ولی آن را به چیزی دست کم ۱۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ بار بزرگتر تبدیل کرد.

آنچه از دیدگاه ما خارق العاده می سازد نظم از کار آمدن چنین کائناتی است اگر شکل کائنات به اندازه نوک سوزن با شکل کنونی آن تفاوت پیدا می کرد اگر جاذبه به مقداری کمتر یا بیشتر بود اگر سرعت گسترش کائنات مقداری بیشتر یا کمتر بود امکان نداشت که ماده و عناصر پایدار پدید بیایید و ما و شما امروز بروی این کره خاکی وجود داشته باشیم.

دو معجزه دیگر نیز در هنگام بیگ بنگ رخ داده که دانشمندان اتئیست از جواب دادن به آن عاجز هستند.

ماده و ضد ماده همیشه به مقدار برابر تولید می شوند و در صورتی که در انفجار بزرگ مقدار ضد ماده و ماده با هم برابر بود جهان شکل نمی گرفت ولی در انفجار بزرگ ضد ماده شانزده دقیقه به دام افتاد و مقدار ماده تولید شده از ضد ماده بیشتر بود!

بر طبق قوانین ترمودینامیک همیشه همه انفجارها به سوی بی نظمی می روند ولی انفجار بزرگ تنها انجفاری بود که بطور منحصر به فرد به سمت آفرینش و نظم رفت!

مطالب مرتبط

۱۰ دیدگاه‌

  1. Reza گفت:

    مرسی ازمطلبتون، واقعااموزنده بودمچکرم

  2. سهراب دانشجو گفت:

    سلام ضمن تشکر از مطالب خوبتان و ترویج آگاهی در جامعه . اما با مطالعه نظرات زیر مطلب اصلی لازم می دانم به عنوان یک مخاطب دیگر مطالبی را عرض کنم .
    اولا تذکر تطبیق ندادن آیات قران و ساینس (علوم تجربی) بجاست ، زیرا ساینس دائما در حال تغییر ، نفی و اثبات است حتی آنجا که تصور می کنیم به نظریه ی قطعی علوم تجربی رسیده ایم .
    دوم آنکه بیان این شباهت ها با کلمات احتیاطی ( شاید-احتمالا – خدا آگاه تر است ) همچون بزرگانی علامه طباطبایی و مطهری و .. بیان شود بهتر است .

    سوم نیز
    فرض کنید ۹۷۰ سال بعد ، تخت جمشید به فراموشی سپرده شود اما دوباره بقایای تخت جمشید توسط دانشمندان آفریقای جنوبی به عنوان بقایای تمدن ایران کهن کشف شود ( البته اول نقض شود و دوباره مطرح شود و پروسه ای طی کند) و با رسانه ای کردن این مطلب به خود افتخار کنند که ما تمدن ایرانی را پس از ۴۰۰۰ سال مثلا کشف کردیم …آنوقت اگر بگویی بابا اینکه معلومه !!!! کشف شده قبلا !!
    آفریقای جنوبی ها بهت میگن : چرا زودتر نیومدی تو جهان جار بزنی و نگفتی ؟! نخیر ! ما کشف کردیم!

    نکته بعد
    ائمه ی هدایت علیهم السلام به اندازه ای که بشر در اون زمان انگشت حیرت بگزد از علم طبیعات خویش نشر دادند ، وظایف مهمتر نظیر هدایت و هم گامی تا رستگاری با بشر ، باعث شد به چند مطلب علوم طبیعی در چند لحظه از خطبه هایشان کافی باشد تا برعکس دانشمندان امروز که حاصل عمر ۷۰ سالشون میشه دو سه تا نظریه (عمر و تعداد نظریه به طور متوسط مثلا) وقت بیشتری صرف وظایفشون کنند .

    نکته ی بعد پرسیده بودند خدا انرژی است یا نه .
    به نظر من شباهت ( قانون پایستگی در انرژی) و جاودانگی خداوند ، منشا سوال ایشان بوده که باید گفت جاودانگی و خاصیت شگفت انگیز انرژی ، او را به مقام خداوندی نمی رساند بلکه ممکن است انرژِی از مخلوقات قدیم زمانی او باشد (البته اگر این نظر قدیم زمانی درست باشد.)

    و در آخر تاسف می خورم برای اینکه بعضی دوستان با قضاوت های شتابزده و ادبیات توهین آمیز یکدیگر را مخاطب قرار دادند و رعایت احترام در کلام زیبنده ی پارسی زبانان و ایرانیان فرهیخته با هر تفکری می باشد .

    متشکر از توجه مخاطب و نشر مطلب بنده

  3. مسلم ضیایی گفت:

    البته کسی نگفته که حتما این آیات بیانگر انفجار بزرگ هست ، این جور حرف زدن هم اشتباهه ، ولی افرادی مثل آقای samer چون دین جلوی خواسته های شخصی شون رو میگیره ، توی هر مسئله ای دنبال اشکال گرفتن از دین هستن ، خوشبختانه بی اساس بودن اشکال هاشون رو یک بچه هم با کمی تفکر میفهمه

  4. مسلم ضیایی گفت:

    انسان هایی بی عقل و تقلید کار مثل آقای samer که فقط طبق نظرات و استدلال هایی که خودش درک نمیکنه حرف دانشمند ها رو قبول میکنه اما اگر استدلال دین برای خلقت رو نگاه کنی حتی یک بچه هم با عقل درک میکنه وجود خدا رو ، بر فرض اثبات بینگ بنگ ، اگر توی اشیاء نگاه کنی هیچ چیزی بدون قوه ی محرکه حرکتی نداره و حرکت هر چیزی به یک قوه ی محرک دیگه وابسته هست مثل نیاز انسان به تنفس و آب و … ، حالا بر فرض همون انفجار اگه باشه نیاز به یک قوه ی محرک داره و بالاخره باید به یک چیزی برسه که حرکتش از خودش باشه ، اگر یکم عقل رو به کار بندازی و دنبال دین بری میفهمی که استلال هایی که دین گفته آنقدر قوی هست که خود بشر به تنهایی قدرت کشف این استلال رو نداره ، آدمایی مثل شما اگر چند روز دیگه یک دانشمند دیگه بیاد با استلال بسیار قوی نظریه ی انیشتین رو رد کنه باز همه دنباله روی اون میشین ، هیچ ثباتی ندارین ، عقلتون محدود به چشمتون هست ، هرچی که جامعه بگه بدون اینکه درست یا غلطش رو بفهمین دنبالش میرین

  5. امیر حسین نصّاری گفت:

    سلام.ممنون از این مطالب.سوالی که برای بنده پیش آمده این است که خداوند متعال خالق انرژی است یا خود انرژی؟اگر خالق انرژی است پس این تعریفی که ترمودینامیک در مورد انرژی گفته یعنی چه ؟ این تعریف در مورد خدا صادق است.

  6. samer گفت:

    اگه راست میگین،نطر منو پایین پست بزارین.. جوابشم بدین

  7. samer گفت:

    خداوکیلی خودت به حرفت ایمان داری،،به این ارتباط مسخره… من هیچ توضیحی نمیدم… فقط یه سوال؟؟؟؟
    تو داری از علم سند میزاری برای توجیح قرآن؟؟
    یا با توجه به قرآن میگی،علم درست میگه؟؟؟
    بعد چرا شماها که قرانتون چند صد سال قبلتر گفته،نیومدین زودتر از بیگ بنگ و خاصیت نور و نسبیت بگین؟؟؟
    تا انشتین و دانشمندای بیخدای غربی گفتن،رفتین کتاب باز کردین ببینین کجاش گفته؟؟؟
    شما شعور درک و استخراج نداشتین… چرا ۱۲امام تشریح نکردن.که این ینی انفجار بزرگ در ۱۳/۷میلیارد سال پیش…؟؟؟
    تا کی میخوایین به این دلقک بازی ادامه بدین؟؟؟
    بسه دیگه بابا خفه نشدین انقدر که کسشعر تلاوت کردین؟؟؟

    • میثم گفت:

      اینکه می‌گویید نیامدن و زودتر اثبات کنید، هیچ پیوندی با اصل قرآن ندارد، مسلمانان نتوانستند و از قرآن بهتر بهره ببرند.
      انیشتین بی خدا نبود، بلکه به خدای تورات و انجیل باوری نداشت که البته بهش هم حق میدم.
      ۱۲ امامی هم که گفتید از اختراعات حضراته؛ چرا که قرآن هیچ فرقه دینی را قبول نداره: “در دین پراکندگی نکنید و فرقه فرقه نشوید…”
      قرآن بالای ۷۰۰ بار از علم سخن گفته، و نخستین فرمان قرآن کسب دانش است: اقرا بسم ربک الذی خلق. فرقی نمی کند علم در نزد کیه و توسط کی ها کشف میشه، این خدمت به بشره.

      البته خرده گیری شما را تنها به کباده کشی دوستان در نظر می‌گیرم، نه اصل قرآن.

    • محمدرضا گفت:

      آقای نسبتآ محترم اگه اماما اینایی که شما میگی میگفتند مردم اون زمان حذف شدند باور نمی کردن با هوش خوان بعد این اسلامی که شما داری تکذیب میکنی به وجود نمی امیومد

    • Amir گفت:

      احمق واقعی خودتی و بس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *