ماجرای شاتل کلمبیا

تصویر بالا متعلق به “ری اینتری” شاتل کلمبیا به جو زمین می باشد که در عرض ۱۳ ثانیه از یک شاهکار مهندسی به تکه های ریز فلز سوخته تبدیل شد و هفت فضانورد نیز کشته شدند.

ماجرای شاتل کلمبیا بسیار غم انگیز است، بطوریکه این حادثه،سازمان عریض و طویلی مثل ناسا را برای دو نیم سال از دل و دماغ ماموریت های فضایی انداخت.در جریان لانچ و حرکت شاتل که بعدها توسط دوربین های مدار بسته از نزدیک ضبط شده بود، مشاهده شد که یک تکه فوم از بدنه شاتل رها شده و با سرعتی که شاتل گرفته بود به گوشه بال چپ برخورد کرده و آنرا به اندازه نیم متر شکافت، شاتل به حرکت خود ادامه داد و به فضا رفت و دو هفته نیز در آنجا ماند، ماموریت تحقیقاتی اش را نیز انجام داد، روز بعد از حرکت، ناسا از موضوع باخبر شد و در روز حرکت بطرف زمین به فضانوردان این موضوع را اطلاع داد اما هرگز فکر نمی کرد مشکل خیلی حادی بوجود بیاید، بالفرض که می دانست فاجعه در راه است باز کاری بهیچوجه از دستش بر نمی آمد بنابراین با استرس و نگرانی دستور بازگشت داده شد. در جریان ری اینتری آتش از حفره بوجود آمده در بال چپ شاتل وارد شده و در عرض ۱۳ ثانیه کل شاتل بصورت تکه های نورانی مانند ستاره های دنباله دار بسوی زمین فرود آمدند.

شاتل کلمبیا

خدمه شاتل کلمبیا که در جریان بازگشت به زمین کشته شدند

شاتل کلمبیا

در این سالن تکه های شاتل کلمبیا جمع آوری شده که بسختی تکه ای بیشتر از یک کیلو پیدا می شود.۷۰۰ نفر کل ناحیه ایالت تکزاس را اینچ به اینچ گشتند تا اینها را بیابند

شاتل کلمبیا

تصویر لی روی کین، فلایت دایرکتور، مدیر پرواز شاتل کلمبیا لحظاتی قبل از رویت تکه های آتش گرفته شاتل کلمبیا، مغموم و ناراحت

لی روی کین،فلایت دایرکتور شاتل کلمبیا،لحظاتی قبل از خبری که ناسا را تکان داد،چهره برزخی او سرگردان در بین رستگاری یا تیره روزی

لی روی کین، فلایت دایرکتور شاتل کلمبیا، در کنفرانس مطبوعاتی روز بعد از حادثه،او روز قبل،بعد از اطلاع از حادثه دستور داد، درهای سالن را ببندند و هیچ کسی را نگذارند وارد شود.

شاتل کلمبیا

پلیس، آتش نشانی و داوطلبان مردمی در عملیات جستجو برای یافتن قطعات شاتل کلمبیا،تمام قطعات با دقت بسته بندی می شوند.هیچ اثری از خدمه پیدا نمیشود.

شاتل کلمبیا

نکته غم انگیز در اینجا اینست که فضانوردان برای مدت دو هفته تعداد هشتاد آزمایش موفق در فضا انجام دادند و خوشحال بودند که با دست پر بر خواهند گشت.

شاتل کلمبیا

لی روی کین در حالیکه بغض کرده و می گریست این دستور را صادر کرد ، “لاک د در اند دونت لت انی وان اینترز د روم” درها را قفل کنید و اجازه ندهید هیچکس وارد شود

شاتل کلمبیا

پس از حادثه،ناسا سه مقام ارشد را از کار برکنار کرد، اما در جریان تحقیقات مشخص شد که لی روی کین هیچ تقصیری نداشته است، لذا او بعنوان فلایت دایرکتور سالها در خدمت ناسا بود.

لازم به ذکر است که حادثه شاتل کلمبیا در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد و برای مدت دو نیم سال ناسا هیچ ماموریت فضایی با شاتل انجام نداد و در طی این مدت گروهی از مجربترین مهندسین ناسا مامور بازطراحی شاتل شده و ایمنی و سلامت خدمه به اصلی ترین هدف ناسا تبدیل شد.به این صورت که تا حصول اطمینان کامل از نداشتن خطر برای خدمه هیچ ماموریتی انجام نخواهد شد.

حفاظ حرارتی شاتل فضایی از سی هزار کاشی ساخته شده از ماسه ساخته میشود که توسط متخصصین با دقت یکی یکی بر روی بدنه آن نصب میشوند.کاری طاقت فرسا و بسیار حساس

در صورتی که یک کاشی اشتباه کار گذاشته شود یا شکستگی جزئی داشته باشد و تیم نظارت نهایی آنرا نبیند، در بازگشت به زمین یا اصطلاحا “ری اینتری” فضانوردان که جزغاله شده و از شاتل چیزی جز تکه های ذغال شده به زمین نخواهد رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *