ماه کوچک شده است

 
با توجه به عکس ها و داده های جدیدی که توسط مدارگردی که از سوی ناسا به فضا فرستاده شده بود، به دست آمده، دانشمندان متوجه شدند کره ماه -تنها قمر زمین- حدود ۲۰۰ متر کوچک تر شده است. البته این اتفاقی است که در همه سیارات رخ می دهد ولی تا کنون کسی در مورد ماه متوجه آن نشده بود.

دکتر علی نیری، اخترشناس در مورد کوچک شدن سیارات  می‌گوید: در زمینه سیاره شناسی و تشکیل سیارات این نظر وجود دارد که سیارات و از جمله قمرهای آنها هنگام تشکیل حالت مذاب گونه داشتند و به مرور زمان سرد شدند. منتها هسته درونی سیارات همچنان به شکل مذاب باقی مانده است. به عنوان مثال هنوز هسته زمین به شکل مذاب وجود دارد. هسته ماه شروع به سرد شدن کرده و سرد شدن هسته باعث ایجاد ترک هایی در پوسته سیارات و ماه می شود.

اتفاق جالبی که در مورد ماه رخ داده این است که تا کنون کسی متوجه این شیارها و ترک های بزرگ در پوسته ماه نشده بود. نتیجه کلی به دست آمده از تحقیقات این است که ماه در طول ۴.۵ میلیارد سال گذشته چیزی در حدود ۲۰۰ متر کوچک تر شده است.

نکته مهم این است که کسی تصور نکند این کوچک شدن به یک‌باره رخ داده بلکه در زمان بسیار طولانی اتفاق افتاده است و احتمالاً عمر برخی از قدیمی ترین این گسل ها و شکاف هایی که بر روی ماه دیده شده چیزی در حدود یک میلیارد سال است.

قبلاً گفته می شد ماه کره مرده ای است، اما با تصاویر جدیدی که از ماه برداشته شده ظاهرا این تصور باطل اعلام شده است؟

من فکر می کنم شاید علت برداشت اولیه از ماه عکس هایی بود که توسط فضاپیماهای بویجر و بعد توسط انسان هایی که روی کره ماه فرود آمدند گرفته شده بود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر و عکس ها و داده های به دست آمده، بسیاری از این شیارها و برآمدگی ها از چشم اخترشناسان به دور مانده بود مشخص شد.

این مسئله باعث شد نگاه به ماه عوض شود و تصور این که دوره تحول ماه تمام شده و به یک جرم مرده تبدیل شده را باطل می کند و نشان می دهد هنوز پوسته ماه درحال تحول و تغییر شکل است.

به این ترتیب ماه هم مانند زمین همچنان به تحولاتش ادامه می دهد و قمری زنده است و این کشف بسیار جالبی است. البته کوچک شدن ماه هم برای بسیاری از دانشمندان جالب توجه است به خصوص که توانسته اند با این دقت بسیار بالا اندازه گیری را انجام دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *