ماینرهای چینی چقدر برق مصرف می‌کنند؟

ساتوشی ناکاموتو

بیت کوین

محققین چینی با بررسی مصرف برق ماینرهای بیت‌کوین در چین به این نتیجه رسیده‌اند که بیشینه مصرف برق ماینرها در چین در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد و در این سال ۲۹۶،۵۹۰ گیگاوات ساعت برق صرف استخراج بیت‌کوین می‌شود.

برای استخراج این بیت‌کوین‌ها ۱۳۰.۵ میلیون تُن کربن به اتمسفر اضافه می‌شود.

در سال‌های اخیر ارزهای دیجیتال و علی‌الخصوص بیت‌کوین توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. مکانیسم پشت این ارزها که تکنولوژی بلاک‌چین نامیده می‌‌شود نیز به سرعت در حال همه‌گیر شدن است.

تکنولوژی بلاک‌چین به‌صورت متمرکز نیست، قابلیت حسابرسی دارد و هویت‌ها در آن نامعلوم است. به همین دلایل این تکنولوژی برای صنایع مختلف جذابیت پیدا کرده است. از جمله‌ی صنایعی که جذب تکنولوژی بلاک‌چین شده‌اند، می‌توان به زنجیره‌های تامین مالی، مدیریت پروژه‌های تولیدی و اینترنت اشیا اشاره کرد.

استخراج بیت‌کوین جذابیت‌های خاص خود را دارد، ولی در عین حال نیازمند به کارگیری سیستم‌های کامپیوتری قدرتمند است و به همین دلیل مصرف برق را بالا می‌برد.

در مطالعه‌ی جدیدی که دکتر «شویانگ وانگ» از دانشگاه آکادمی ملی علوم چین انجام داده است، با استفاده از مدل‌های شبیه‌سازی شده میزان انتشارات کربن ناشی از استخراج بیت‌کوین محاسبه شده است. دکتر وانگ و همکارانش دریافته‌اند که اگر مداخله‌ای در این کار صورت نگیرد، چین در سال ۲۰۲۴ باید حدود ۲۹۶،۰۰۰ گیگاوات انرژی صرف استخراج بیت‌کوین کند. مصرف این میزان برق معادل انتشار ۱۳۰ میلیون تُن کربن به اتمسفر است. این مقدار انتشارات کربنی از کل انتشارات کربن کشورهایی مانند چک و قطر بیشتر است.

محققین می‌گویند: «باید مداخلات سیاسی در این زمینه صورت گیرد تا جلوی اثرات منفی این کار گرفته شود. ما نشان داده‌ایم که اقدامات کنونی برای جلوگیری از انتشار کربن ناشی از استخراج بیت‌کوین کافی نیستند. ما دریافتیم که باید برای هر سایت استخراج بیت‌کوین قوانین منحصربه‌فردی تدوین شود تا به این ترتیب انتشارات کربن ناشی از عملیات بلاک‌چین کاهش پیدا کند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *