«مبارزه با گرسنگی در جهان نیازمند عزم سیاسی است»

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و سازمان بهداشت جهانی می‌گویند اراده سیاسی لازم برای مبارزه با گرسنگی و سوء تغذیه در جهان وجود ندارد.

سالانه سه میلیون کودک زیر پنج در جهان سال بر اثر سوء تغذیه می‌میرند

سالانه سه میلیون کودک زیر پنج در جهان سال بر اثر سوء تغذیه می‌میرند

طبق اعلام این سازمان‌ها در حال حاضر بیش از ۸۴۰ میلیون نفر در جهان دائماً از سوء تغذیه رنج می‌برند.

همچنین سوء تغذیه و گرسنگی سالانه عامل مرگ بیش از سه میلیون کودک زیر پنج سال در جهان است. این میزان مرگ و میر در حقیقت نیمی از آمار تلفات کودکان زیر پنج سال در جهان را تشکیل می‌دهد.

سازمان فائو و سازمان بهداشت جهانی در پیامی خطاب به کشورهای جهان  از آن‌ها خواسته‌اند با عزم بیشتر و همکاری با یکدیگر به مقابله با گرسنگی بپردازند.

این پیام به مناسبت در پیش بودن دومین کنفرانس جهانی تغذیه (ICN2) و با هدف ترغیب دولت‌های مختلف جهان به برداشتن گام‌های عملی برای مقابله با سوء تغذیه و گرسنگی منتشر شده است.

دومین کنفرانس جهانی تغذدیه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ در شهر رم در ایتالیا برگزار می‌شود.

در این کنفرانس مقامات بلندپایه و وزرای کشورهای مختلف جهان به بحث در مورد راه‌های کاهش گرسنگی و دست‌یابی به امنیت غذایی می‌پردازند.

سازمان فائو و سازمان بهداشت جهانی، با همکاری دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد کنفرانس را برگزار می‌کنند.

نخسین کنفرانس جهانی تغذیه در سال ۱۹۹۲ برگزار شد. به گفته سازمان‌های برگزارکننده، از آن سال تاکنون گرچه پیشرفت‌هایی در جهان برای مبارزه با گرسنگی انجام شده است، اما اقدامات صورت گرفته ناکافی و ناهمگون بوده است.

طبق برآوردها از دهه ۱۹۹۰ تاکنون تنها ۱۷ درصد از سوء تغذیه مردم جهان کاسته شده است.

ضرورت «دومین کنفرانس جهانی تغذیه»

حدود ۱۶۰ میلیون کودک زیر پنج سال در جهان بر اثر گرسنگی و سوءتغذیه دچار ناتوانی‌های شدید و امراض مختلف هستند.

حدود ۲ میلیارد نفر نیز با سوء تغذیه‌ در مقایس کوچک‌تری زندگی می‌کنند. اما در همین حال، بیش از پانصد میلیون نفر در جهان دچار بیماری چاقی هستند.در بسیاری مواقع، اشکال مختلف سوء تغذیه در یک کشور یا حتا در یک اجتماع محلی هم زمان وجود دارند.

به گفته مارگارت چان، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، پرسش اساسی که بسیاری کشورها باید از خود بپرسند آن است که چرا سوء تغذیه و چاقی مفرط با چنین شدتی گاه در یک کشور یا در یک اجتماع هم‌زمان و در کنار یکدیگر وجود دارند.

سازمان بهداشت جهانی از سوی دیگر به لزوم در نظر گرفتن تبعات افزایش تقاضا برای مصرف گوشت در جوامع مختلف اشاره می‌کند.

به گفته این سازمان بالا رفتن سطح درآمد در بسیاری از جوامع منجر به صعود سریع مصرف گوشت و دیگر فرآورده‌های حیوانی شده که این نیز به نوبه خود تاثیرات منفی زیست محیطی و بهداشتی به دنبال دارد.

خوزه گراتزیانو دا سیلوا، مدیرکل سازمان فائو، نیزدر پیام خود سوء تغذیه و گرسنگی را یک چالش فوری و فزاینده در جهان توصیف کرد و گفت سوء تغذیه فشار سنگینی از نظر اقتصادی و اجتماعی بر جوامع مختلف وارد می‌کند.

به گفته دا سیلوا، سالانه حدود ۵ درصد از کل درآمد جهان به دلیل عوارض ناشی از گرسنگی، سوء تغذیه و هزینه‌های بهداشتی ناشی از آن تلف می‌شود. این میزان سرمایه معادل حدودا ۳/۵ تریلیون دلار در سال یا حدود ۵۰۰ دلار برای هر نفر است.

در حالی که میلیون‌ها نفر با گرسنگی و سوء تغذیه مواجه هستند، بخش زیادی از غذا در جهان به هدر می‌رود

در حالی که میلیون‌ها نفر با گرسنگی و سوء تغذیه مواجه هستند، بخش زیادی از غذا در جهان به هدر می‌رود

بنا بر اعلام سازمان فائو و سازمان بهداشت جهانی، مبارزه با گرسنگی به دلیل عدم تعهد سیاسی کشورها، ضعف در ساختار سازمان‌های مسئول و عدم هماهنگی و مشارکت تمام نهادهای ذینفع پیشرفت چندانی نداشته است.

از سوی دیگر نوسان در قیمت جهانی مواد غذایی، کاهش تولید محصولات کشاورزی به دلیل تغییرات آب و هوایی، و همچنین از میان رفتن بخش عمده‌ای از محصولات پس از برداشت یا به هدر رفتن غذا به اشکال مختلف باعث تشدید گرسنگی و سوء تغذیه در جهان هستند.

سازمان فائو می‌گوید برای مقابله با این چالش حیاتی باید دولت‌ها، مجالس، نهادهای دانشگاهی، بخش خصوصی و تمام نهادهای غیر دولتی با یکدیگر همکاری کنند.

انتظار می‌رود دومین کنفرانس جهانی تغذیه بتواند یک بیانیه سیاسی در مورد ضرورت رفع سوء تغذیه و همچنین یک چارچوب کاری برای اقدامات مشترک در سطح بین‌المللی فراهم کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *