محیط‌های میکروبی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

ایستگاه فضایی بین المللی

بر اساس مطالعه‌ی جدید منتشر شده در مجله‌ی Peer، ترکیب محیط‌های میکروبی در ایستگاه فضایی بین‌المللی بیشتر به سطوح خانه شباهت دارند تا نمونه‌های میکروبیومی انسان. گروهی از میکروبیولوژیست‌های دانشگاه دیویس کالیفرنیا و چند موسسه‌ی دیگر به تجزیه و تحلیل مواد جمع‌آوری شده از ۱۵ محل مختلف در ایستگاه فضایی بین‌المللی پرداختند. دانشمندان می‌گویند: «در نمونه‌برداری ایستگاه فضایی بین‌المللی، ۱۵ نمونه‌ی سطحی به تجزیه و تحلیل رسید که بخشی از پروژه‌ی MERCCURI به‌حساب می‌آید.»
خدمه‌ی عملیات «Expedition 39» که در این نمونه‌برداری ایفای نقش کردند، شامل فضانوردان ناسا به‌نام «استیو سوانسون» و «ریک ماستراچیو» و فضانوردانی به‌نام «اولگ آرتمیف»، «الکساندر سکورتسوف» و «میخائیل تیورین» بود. متداول‌ترین خانواده‌های باکتریایی یافت شده در محیط ایستگاه فضایی بین‌المللی به شرح زیر هستند؛ «Actinomycetales» به میزان ۱۸.۳ درصد؛ «Bacillales» به میزان ۱۴ درصد؛ «Bacteroidales» به میزان ۱۲.۸ درصد؛ «Lactobacillales» به میزان ۱۱.۱ درصد؛ «Clostridiales» به میزان ۱۱ درصد و  «Pseudomonadales» به میزان ۶.۱ درصد.
دکتر «دیوید کویل»، یکی از نویسندگان مقاله خاطرنشان کرد: «از آنجا که ایستگاه فضایی بین‌المللی منطقه‌ای کاملاً محصور است، باکتری‌های درون ایستگاه از افراد خود ایستگاه و مواد فرستاده شده به آن‌ها نشأت می‌گیرند.» دکتر کویل و همکارانش داده‌های خود را با مجموعه داده‌های منتشر شده از دو پروژه‌ی دیگر مقایسه کردند؛ اول با پروژه‌ی حیات وحش خانه‌های ما؛ که در آن، میکروبیوم‌های خانه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. دوم با پروژه‌ی میکروبیوم انسان. آن‌ها دریافتند که محیط‌های باکتریایی روی ایستگاه فضایی بین‌المللی متنوع بوده و شباهت زیادی به خانه‌ها داشتند.
دکتر «جنا لانگ»، نویسنده‌ی ارشد مقاله بیان کرد: «میکروبیوم موجود روی سطوح ایستگاه فضایی شباهت قابل توجهی با سطوح ساکنان آن دارند که البته تعجب‌برانگیز نیست، زیرا ساکنان منبع اصلی هستند. ما از دیدن تنوع بالای باکتری‌ها بسیار خرسند شدیم؛ چرا که اصلاً شباهتی با محیط میکروبی مرض‌آفرین ندارد.»
پروفسور «جاناتان آیسن»، در پایان اظهار داشت: «مطالعه‌ی تنوع میکروبی در ایستگاه فضایی بین‌المللی نه تنها مرتبط با کاوش‌های فضایی است، بلکه می‌تواند مقایسه‌ای با ساختمان‌های روی زمین باشد، چرا که ایستگاه فضایی ویژگی‌های جدیدی مثل جریان محدود میکروب‌ها دارد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *