مشاهده گوزن باختری در شمال افغانستان

گوزن باختری

گوزن باختری

طرفداران محیط زیست از مشاهده دسته کوچکی از گوزن‌های باختری در افغانستان به وجد آمده‌اند.

به گزارش وب‌سایت دانشگاه امهرست، که در ایالت ماساچوست آمریکا واقع است، یکی از دانشجویان مقطع دکترای این دانشگاه و گروهی از همکارانش که در افعانستان درباره حیات وحش این کشور پژوهش می‌کنند موفق به یافتن گروه کوچکی از گوزن‌های باختری شده‌اند.

چهل سال جنگ و کشمکش مدام، باعث خسارت‌های جبران‌ناپذیری به حیات وحش افغانستان شده است. گوزن باختری گونه‌ای نادر از گوزن‌های آسیایی است که از سال ۱۹۷۰ در این کشور دیده نشده بودند.

زلمای محب، دانشجوی رشته حفاظت محیط زیست در دانشگاه امهرست که تیمی از محافظان محیط زیست در افغانستان را رهبری می‌کند می‌گوید در سال‌های دهه هفتاد میلادی اطراف رود پنج در شمال، یک منطقه حفاظت شده برای گوزن‌های باختری شمرده می‌شد. اما جنگ‌های چهار دهه دیگر چیزی از مناطق محافظت شده این بخش باقی نگذاشته‌اند.

زیستگاه گوزن‌های باختری در بیشه‌زارهای اطراف رودهای شمالی افغانستان در است.

جمیعت گوزن‌ها در سراسر جهان رو به کاهش است و نسل گونه‌هایی از گوزن‌ها در اقصی نقاط جهان یا منتقرض شده یا در خطر انقراض قرار دارد. آنها از سوی شکارچیان و همینطور کوچک شدن زیستگاه‌هایشان تهدید می‌شوند. در سال‌های ۱۹۶۰ تنها ۳۵۰ تا ۴۰۰ راس گوزن باختری آنهم فقط در مناطق محافظت‌شده افغانستان وجود داشتند.

از سال ۲۰۱۳ محب و همکارانش تعدادی از این گوزن‌‌ها را در برخی مناطق شمالی افغانستان شناسایی کردند. به خاطر قوانین سختگیرانه شوروی سابق، جمعیت گوزن‌های باختری در آسیای مرکزی از حدود چهارصد راس در دهه شصت میلادی به دو هزار در سال ۲۰۱۱ راس رسید. اما جمعیت آنها در افغانستان همچنان در خطر جدی انقراض قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *