معرفی کتاب هیدرودینامیک پمپ‌ها

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که کتابی را به‌خاطر نویسنده‌اش بخرید.گذشته از مثال‌های نقضی که در ذهن همه‌ی ما هست، این تصور همیشه وجود دارد که آدم‌های بزرگ کتاب‌های بزرگ می‌نویسند. یکی دیگر از عواملی که در بزرگ شدن یک کتاب موثر است، هدف نویسنده از نوشتن آن است. کتاب هآ را با اهداف مختلف می‌توان نوشت یا ترجمه کرد. بعضی‌ها ذاتا عاشق نوشتن هستند. می‌نویسند که لذت ببرند. بعضی‌ها سیاسی‌کارند. می‌نویسند که از حزبشان دفاع کنند. بعضی‌ها با مصلح اجتماعی‌اند. می‌نویسند که مسئله‌ای را حل کنند. بعضی‌ها که اتفاقا تعداد این بعضی‌ها زیاد هم هست، تاجرند. می‌نویسند که پول دربیاورند. این امر در مورد کتاب‌هایی که ما می‌خوانیم یعنی کتاب‌های تاسیساتی زیاد شایع است. اما در همین کتاب‌های فنی هم بعضی‌ها چیزی می‌نویسند که کاربرد داشته باشد. یکی از این بعضی‌ها دکتر محمد شهرخ‌خانی مترجم کتاب «هیدرودینامیک پمپ‌ها»ست. وقتی از او پرسیدم کتاب‌هایتان را بر چه اساسی برای ترجمه انتخاب می‌کنید، گفت:« برحسب نیاز. کتابی راجع به سیستم کنترل در ایران نداشتیم. من این موضوع را انتخاب کردم. در مورد داخل پمپ‌ها کتابی در ایران ندیدم پس هیدرودینامیک پمپ‌ها را انتخاب کردم. بعد چون دیدم همه‌ی فن‌ها فن محوری بود. در باره فن‌ها و کمپرسورهای جریان محوری ترجمه کردم. در هر موردی کاربردش.»

پروفسور کریستوفر ارلز برنن در سال ۱۹۹۴ کتاب هیدرودینامیک پمپ‌ها را با هدف تهیه‌ی مرجعی برای متخصصین پمپ و تک نگاری برای دانشجویان پیشرفته که علاقه‌مند به مسایل اساسی مربوط به پمپ‌ها، نوشته است. تا قبل از ترجمه شدن به زبان فارسی کتاب به زبان‌های ژاپنی و به صورت اینترنتی تهیه شده است. ارلز برنن در مورد دلیل این‌کار می‌گوید: « اول برای توسعه‌ی مرزهای دانش و سهیم نمودن هرچه ممکن آن با دیگران و دوم این‌که با فرایند سهیم نمودن دانش می‌توان به احترام متقابل و همکاری در جهت منافع همه بشریت کتاب را روی اینترنت قرار دادیم.» نشر رایگان آن به صورت اینترنتی کتاب را به دست شهرخ‌خانی می‌رساند و پس از مطالعه آن به دلیل جنبه‌ی تحقیقاتی بالایی که داشته است، آن را برای ترجمه به فارسی انتخاب می‌کند. در یک ارتباط مجازی از نویسنده اجازه‌ی ترجمه و چاپ کتاب را به زبان فارسی می‌گیرد. بعد از ۱۰ ماه مکاتبه‌ی مجازی حتی بعضی از فرمول‌های کتاب اصلاح می‌شود و قرار یک همکاری در زمینه‌ی توربو ماشین‌ها بین آن‌ها گذاشته می‌شود.

این کتاب یکی از کتاب های پایه جهت مطالعه مفاهیم بنیادین پمپ ها و همچنیناصول اولیه طراحی پمپ می باشد. در این کتاب توصیه های ارزشمندی جهت تحلیلدو بعدی و سه بعدی جریان داخل پمپ و همچنین کاویتاسیون در پمپ ها عنوان شده است. پروفسور ارلز برنن می‌گوید: «موضوع اصلی کتاب دینامیک سیالات توربوماشین‌های مایع به ویژه‌ی پمپ‌ها است. در این کتاب بدون پرداختن به ویژگی‌های عمومی توربو ماشین‌ها فقط به مسائل خاص و موارد طراحی مربوط به جریان مایع در ماشین دوار توجه خواهد شد. دو ویژگی مربوط به مایعات باعث ایجاد چنین مسائلی می‌شودکه با موارد و مسایل سایر ماشین‌ها مثلا توربین گازی کاملا متفاوت است. این ویژگی‌ها عبارتند از پتانسیل ایجاد کاویتاسیون و امکان پدید آمدن نیروها و جریان‌های مخرب گذرا که به لحاظ بزرگ بودن چگالی مایعات ایجاد گردد.»

کتاب از ۹ فصل تشکیل شده است. بعد از دومین فصل که شامل مقدمات و توضیحات کلی کتاب است. . در فصل ۲ بعضی از اصول مقدماتی طراحی سیالاتی توربوماشین‌ها در ارتباط با سیالات تراکم‌ناپذیر مورد بحث قرار خواهد گرفت و بعداً در فصل ۳ تحلیل عملکرد دوبُعدی بر اساس عبور جریان از پره‌های ردیفه‌ها موردمطالعه قرار خواهد گرفت و بررسی مختصر آثار سه بُعدی و جریان‌های ثانویه به دنبال آن خواهد آمد. در فصل ۴ و سپس فصل ۵ پارامترهای مربوط به پدیده کاویتاسیون بررسی شده و شکل‌های متفاوت آن مورد بحث قرار خواهد گرفت و بعد از آن بحث‌های مربوط به عوامل موثر در ایجاد کاویتاسیون مطالعه خواهد شد.

 در فصل ۶ مفاهیم مربوط به تحلیل دینامیکی حباب‌ها و ارتباط این مفاهیم با دو اثر حاصل از این پدیده یعنی صدمات کاویتاسیون و صدا مورد بحث قرار خواهد گرفت. مطالب مربوط به عملکرد پمپ تحت شرایط کاویتاسیون در فصل ۷ مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در سه فصل آخر کتاب، جریان‌های ناپایدار و لرزش پمپ‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. فصل ۸ به زمینه‌یابی مسایل ارتعاشی در پمپ‌ها خواهد پرداخت و در فصل ۹ جزییات مربوط به دو روش برای بررسی تحلیلی ناپایداری و مسایل جریان‌های ناپایدار در سامانه‌های هیدرولیکی، ابتدا در دامنه زمانی و سپس در دامنه فرکانس، مورد مطالعه قرار می‌گیرد و حتی‌الامکان شامل زمینه‌یابی از اطلاعات موجود در مورد پاسخ دینامیکی پمپ‌ها تحت شرایط کاویتاسیون و غیر کاویتاسیون است. در فصل ۱۰ یعنی فصل آخر تعامل سیا‌ل و ساختمان و لرزش‌های خاص روتوردینامیکی محور پمپ مورد بحث قرار خواهد گرفت و نیروهای روتور دینامیکی که از سیا‌ل ناشی شده و حاصل جریان‌های عبوری از آب‌بند‌ها و درون و اطراف پروانه می‌باشند، توضیح داده می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *