موفقیت جداسازی دوقلوهای به‌هم چسبیده در آمریکا

در یکی از نادرترین جراحی‌های جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده، پزشکان آمریکایی موفق شدند دو نوزاد که از مغز به هم چسبیده بودند را از هم جدا کنند.

براساس گزارش واشنگتن‌پست، این نوزادان ۱۰ ماهه که ابی و ارین نام دارند، برای اولین بار در طول زندگی خود می‌توانند در تخت‌هایی جداگانه بخوابند. این دو نوزاد طی جراحی ۱۱ ساعته‌ای که پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی و آماده‌سازی در بیمارستان کودکان فیلادلفیا انجام شد،‌ از یکدیگر جدا شدند.

به گفته جس تیلور یکی از جراحان زیبایی حاضر در این عملیات، جداسازی دوقلوهای به‌هم چسبیده کاری بسیار دشوار است که دوران نقاهت بسیار طولانی نیز به دنبال دارد،‌اما ما به نتیجه مثبت این جراحی بسیار امیدواریم.

در دوقلوهای هم‌سان،‌جنین در اوایل دوران بارداری به دو نیم تقسیم می‌شود اما در دوقلوهای به‌هم چسبیده،‌ این عملیات جداسازی انجام نمی‌شود و نوزادان از بخشی از بدن به یکدیگر متصل باقی می‌مانند. این پدیده بسیار نادر استو در هر ۲۰۰ هزار تولد یکبار رخ می‌دهد، و دوقلوهای از سر به هم چسبیده یا کرنیپاگوس، کمیاب‌ترین مورد به شمار می‌روند و تنها دو درصد از دوقلوهای به‌هم چسبیده را تشکیل می‌دهند.

شدت این وضعیت به منطقه‌ای از بدن نوزاد بستگی دارد که از آن محل دوقلوها به هم چسبیده‌اند، البته پزشکان می‌گویند بیشتر دوقلوهایی که از سر به هم چسبیده‌اند زنده باقی نمی‌مانند. والدین ابی و اروین در ۱۱ ماهگی از بارداری به پیوستگی دوقلوها پی بردند.

پس از تولد پزشکان شروع به برنامه‌ریزی دقیق برای جداسازی دوقلوها کردند و برای ماه‌ها به مطالعه اسکن‌های مغزی، مدل‌های سه‌بعدی و دیگر داده‌‌ها کردند تا ایمن‌ترین شیوه را برای جداسازی بیابند. میزان دشواری جراحی را شدت اتصال و محل آن تعیین می‌کند. اصلی‌ترین چالش این جراحی نیز مدیریت عروق خونرسان مغز هستند ، زیرا معمولا بافت رگ در مغز یکی از قل‌ها بسیار خوب و در دیگری بسیار کم است.

در جراحی جداسازی بیش از ۳۰ جراح و متخصص مشارکت داشتند. تجهیزات جراحی کد‌گذاری و رنگ‌بندی شده‌بودند و هر‌رنگ به یک قل تعلق داشت. جراحی با جداسازی رگ‌های خون‌رسان مغز آغاز شد و به دشوارترین بخش،‌یعنی جداسازی سینوس ساژیتال رسید. پس از آن جراحان به دو دسته تقسیم شده و عملیات بازسازی را آغاز کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *