نابودی گور خشایار شاه هخامنشی

باستانشناسان بر این باورند که اگربرنامه ساختمان راه آهن اصفهان -شیراز که از نزدیکی نقش رستم در استان فارس می گذرد انجام شود ، افزون بر کعبه زرتشت ، گور خشایار شاه هخامنشی نیز در درازای ده سال نابود خواهد شد.

هم اکنون شکاف هایی در گورهای پادشاهان هخامنشی در نقش رستم دیده شده، که با گذشتن راه آهن زیاد تر خواهند شد.

باستان شناسان می گویند که گور خشایار شاه به دو نیمه خواهد شد، و نقش های تاریخی پیرامون گور از میان خواهند رفت.

محمد تقی عطایی باستانشناس در یک کنفرانس یکروزه در باره آینده نقش رستم گفت: باحتمال زیاد سازندگان گور در آن زمان در یافته بودند که شکاف هایی بگونه طبیعی در این کوه وجود دارد، و برای پیشگیری از نابودی گور بر اثر رخنه آب باران، یک آبراه در بخش بالایی گورخشایار شاه ساخته بودند، که آب را بجایی دیگر می برده است.

پس از گذشت سده ها این آبراه بسته شده و آب بدرون گور می رود، و تکان هایی که بر اثر گذشتن راه آهن در آینده بوجود خواهد آمد، باعث نابودی کامل گور و نقش های تاریخی پیرامون آن خواهد شد.

این در حالی است که وزیر راه و ترابری جمهوری اسلامی می گوید، که گذشتن راه آهن هیچ خسارتی در نقش رستم بوجود نخواهد آورد

مدتی است که میان کارگزاران جمهوری اسلامی و باستانشناسان در باره گذشتن راه آهن که بفاصله ۵۵۰ متری نقش رستم می باشد، تنش هایی بوجود آمده است ، و باستانشناسان و مردم در حال فراهم نمودن پرونده ای برای فرستادن به یونسکو می باشند، که در آن خواستار به ثبت رساندن زمین های پیرامون نقش رستم نیز بنام آثار فرهنگ جهانی شده اند تا از این راه بتوانند از نابودی یادمان های تاریخی جلوگیری نمایند در این گرد همایی باستانشناسان ایرانی کامیار عبدی، مهرداد ملک زاده، محمد تقی عطایی و محمد تقی رهنمایی به سخنرانی پرداختند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *