نزدیک ترین سیاره ی فرا خورشیدی

تلسکوپ اسپیتزر ناسا، نزدیک ترین سیاره ی فرا خورشیدی را ثبت می کند!

این طرح هنری، نیمرخ یک سیاره ی سنگی،که  HD 219134b نامیده شده، را که در فاصله ی ۲۱ سال نوری از ما قرار دارد، نشان می دهد. این سیاره، نزدیک ترین به ما در خارج از منظومه ی شمسی می باشد که هنگام دور زدن یا عبور کردن از ستاره اش دیده می شود.

اختر شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer) ناسا، نزدیک ترین سیاره سنگی به ما در خارج از منظومه ی شمسی را کشف کردند. این سیاره از زمین بزرگ تر است و معدنی لبریز از داده های علمی می باشد.
 این سیاره ی فرا خورشیدی که HD 219134b نامیده شده،  در فاصله ی بسیار نزدیکی به دور ستاره ی خود برای ادامه ی زندگی می چرخد، تنها ۲۱ سال نوری با ما فاصله دارد. در حالی که خود این سیاره حتی با تلسکوپ ها به طور واضح دیده نمی شود، ستاره ای که این سیاره به دور آن می چرخد، با چشم های غیر مسلح در آسمانی تاریک و در صورت فلکی ذات الکرسی، نزدیک ستاره ی قطبی، قابل مشاهده و رصد است.

این نقشه ی آسمان، محل جغرافیایی ستاره ی HD 219134b را نشان می دهد (دایره) که میزبان نزدیک ترین سیاره ی سنگی ثبت شده و کشف شده در خارج از منظومه ی شمسی ما می باشد. این ستاره در قسمت W شکلِ صورت فلکی ذات الکرسی واقع شده است و با چشم های غیر مسلح در آسمان تاریک قابل مشاهده و رصد است. این ستاره در حقیقت سیارات زیادی دارد که هیچ کدام از آن ها قابل سکونت نیستند.

سیاره ی HD 219134b همچنین نزدیک ترین سیاره ی فرا خورشیدی به زمین، برای بررسی شدن هنگام عبور و یا گذر از مقابل ستاره اش و در نتیجه یک نمونه ی عالی برای تحقیقات گسترده می باشد.
مایکل وِرنِر (Michael Werner)، دانشمند پروژه برای مأموریت اسپیتزر (Spitzer) در آزمایشگاه نیروی پیش رانش جت (JPL) ناسا در شهر پاسادِنای (Pasadena) کالیفرنیا گفت: “سیارات فرا خورشیدی چرخنده (به دور ستاره شان)، ارزشی طلایی دارند زیرا آن ها به طور گسترده ای می توانند مورد بررسی و توصیف قرار بگیرند. این سیاره یکی از بهترین ها برای بررسی شدن تا چند دهه ی آینده خواهد بود.”
این سیاره که ابتدا با استفاده از دستگاه HARPS-North بر روی تلسکوپ ۳/۶ متری ملی ایتالیاییگالیله در جزایر قناری کشف شد، موضوع تحقیقی تأیید شده برای نشریه ی مقاله ی نجوم و اختر فیزیک (Astronomy & Astrophysics) می باشد.
خانم اتی مطلبی (Ati Motalebi)، نویسنده ی ارشد این تحقیق در رصد خانه ی ژنوِ سوییس گفت که او یقین دارد که این سیاره هدفی ایده آل برای تلسکوپ فضایی جیمز وِب (James Webb) ناسا در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود.
وی همچنین افزود: “وِب (Webb) و سایر رصد خانه های مستقر بر زمین و بزرگ که در آینده ساخته خواهند شد، مطمئن هستند که به این موضوع خاطر نشان و سیاره را با جزئیات کامل بررسی خواهند کرد.”
تنها بخش کوچکی از سیارات فرا خورشیدی هنگام چرخیدن به دور ستاره شان  قابل بررسی و تحقیق هستند و این موضوع وابسته به موقعیت نسبی آن ها به زمین است. وقتی که سمت و سوی حرکت سیاره در موقعیت مناسب است، چرخش سیاره موجب می شود که سیاره بین زمین و ستاره اش واقع شود و روشنایی نور قابل بررسی ستاره اش را کاهش دهد. این در واقع تاریکی ستاره است که توسط رصد خانه هایی مانند اسپیتزر (Spitzer) گرفته می شود و نه تنها اندازه و بزرگی سیاره را نشان می دهد بلکه سر نخ هایی را نیز درباره ی ترکیب و ساختارش آشکار می کند.
لارس آستراپ باچ هِیوْ (Lars A. Buchhave)، اختر شناس و دستیار نویسنده ی تحقیق در مرکز Harvard-Smithsonian برای اختر فیزیک در شهر کمبریج ایالت ماساچوسِت (Massachusett)، گفت: “بیشتر سیارات شناخته شده، صد ها سال نوری از ما دورند. این سیاره در واقع همسایه ی مجاور ماست.” جهت اطلاع، نزدیک ترین سیاره ی شناخته شده، GJ674b، در فاصله ی ۱۴/۸ سال نوری از ما قرار دارد و ترکیب و ساختار آن هنوز مشخص نشده است.
HD 219134b برای نخستین بار با دستگاه HARPS-North و از طریق شیوه ای با عنوان روش سرعت شعاعی، مشاهده شد. — در این روش، جرم و مسیر دَوَران سیاره، با کششی که آن بر روی ستاره ی میزبانش اعمال می کند، محاسبه و اندازه گیری می شود. — سپس متوجه شدیم که این سیاره جرمی معادل ۴/۵ برابر جرم زمین دارد و در عرض ۳ روز با سرعت بسیار زیاد ستاره ی خود را یک دور کامل می زند.
در آن زمان، اسپیتزر در حال اکتشاف و یافتن این سیاره که به دور ستاره اش می چرخد بود. اندازه گیری های فرو سرخ ( اشعه ی مادون قرمز) اسپیتزر، اندازه ی سیاره را که حدود ۱/۶ برابر اندازه ی زمین است، نشان دادند. با ترکیب کردن اندازه و جرم آن، چگالی ۳/۵ اونس بر اینچ مربع (۶ گرم بر سانتی متر مربع) به دست آمد و در نتیجه، سیاره ی HD 219134b به عنوان یک سیاره ی سنگی ثبت شد.

این تفسیر هنری، یک منظره ی موجود برای سیاره ی HD 219134b، نزدیک ترین سیاره ی سنگی فرا خورشیدی ثبت شده و پیدا شده در خارج از منظومه ی شمسی ما را نشان می دهد. اندازه ی این سیاره، ۱/۶ برابر اندازه ی زمین است و با سرعت زیاد فقط در ۳ روز به دور ستاره اش می چرخد. دانشمندان پیش بینی می کنند که این سیاره ی داغ و سوزان –که بر اساس اندازه گیری های جرم و اندازه ی آن، سنگی شناخته شده– سطحی سنگی و اندکی گداخته ای به همراه فعالیت های زمین شناسی دارد که شامل آتشفشان های احتمالی می باشد.

اکنون که اختر شناسان می دانند که HD 219134b به دور ستاره اش می چرخد، دانشمندان تلاش بیشتری برای رصد آن از زمین و فضا می کنند. هدف یافتن اطلاعات شیمیایی از نور تاریک شده ی ستاره قبل از اینکه سیاره از آن عبور کند، می باشد. اگر سیاره دارای اتمسفر باشد، مواد شیمیایی داخل آن می توانند نقش هایی را در نور ستاره ی مشاهده شده، به جا بگذارند.
منبع:  www.nasa.gov
مترجم: آرشاویر فتاحی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *