نسل جدید باتری مایع با ذخیره ده برابری انرژی

باتری مایع

به گزارش سرویس فناوری ایسنا منطقه خراسان، با توجه به افزایش روزافزون تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی و بادی، متاسفانه انرژی تولیدی در زمان کم‌باری این نیروگاه‌ها قابل مصرف مجدد نیست و برای ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی مازاد تولید باتری‌هایی با حجم بسیار بالا ضروری است.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور با در نظر گرفتن نیاز روزافزون به باتری‌هایی با حجم ذخیره‌سازی بسیار بالا در صنعت تولید برق پاک، موفق به ساخت اولین نسل از باتری‌های پرحجم با محتویات مایع شدند.

محققان در مورد مزایای استفاده از باتری‌های مایع اظهار کردند: نسل جدید باتری‌های مایع با نام Redox flow batteries برای نیروگاه‌های تولید برق جهت ذخیره مازاد انرژی در مقیاس بالا بسیار مناسب است، چرا که این باتری‌ها از نظر ضریب قیمت به ذخیره‌سازی برق با واحد کیلووات در ساعت بسیار مناسب‌تر از نمونه‌های لیتیوم-یون هستند.

باتری‌های مایع همچنین از نظر میزان ذخیره انرژی به نسبت وزن و فضای اشغال شده حدود یک دهم باتری‌های لیتیوم هستند.

پروفسور کینگ ونگ، متخصص مواد از دانشگاه ملی سنگاپور در مورد این دستاورد اظهار کرد: با موفقیت حاصل شده می‌توان مدعی شد که دوران برتری باتری‌های لیتیوم-یون رو به پایان است چرا که باتری‌های مایع قادر به ذخیره انرژی ۱۰ برابری به نسبت رقیب لیتیومی خود هستند.

وی در مورد نوآوری به کار رفته در باتری‌های مایع افزود: علت افزایش ۱۰‌ برابری ذخیره برق در باتری‌های مایع استفاده از ذرات جامد الکترولیت ساخته شده از قطب‌های منفی و مثبت باتری‌های لیتیومی رایج است.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *