نشانه‌ای از رسانه‌ای ارتباطی در عصر نئاندرتال‌ها!

 محققان از روی حکاکی‌های «سنگ پالئولوتیک» به‌دست آمده در منطقه‌ی کریمه‌ی اکراین دریافتند که آن‌ها با مقاصد برقراری ارتباط و به شکل نمادین ساخته شده‌اند. به اعتقاد دانشمندان در فرانسه، می‌توان از چارچوبی تفسیری جدید برای نشان دادن اینکه سنگ‌های حکاکی شده با مقاصد نمادین یا برقراری ارتباط توسط نئاندرتال‌ها دستکاری شده‌اند، استفاده کرد.
آثار سنگی از ۲۷ جای مختلف در اروپا و خاورمیانه به‌دست آمده‌اند، اما باستان‌شناسان هنوز در حال بررسی دلایل انجام این کار هستند. گروهی از محققان دانشگاه بوردو موفق به طراحی روشی شده‌اند که می‌توان  با آن تعیین کرد آیا این نشانه‌ها حرکتی نمادین بوده‌اند یا صرفاً خراش‌های تصادفی؟ محققان از چارچوب تفسیری جدیدشان برای تجزیه و تحلیل تکه سنگی حکاکی شده استفاده کردند. این سنگ از یک محل باستان‌شناسی در کریمه پیدا شده است.
محققان در مقاله‌ای که در مجله‌ی PLOS One منتشر شد، این چنین نوشتند: «تحلیل میکروسکوپی و بازسازی سه‌بُعدی شیارهای این سنگ‌ها نشان می‌دهد که حکاکی‌ها ساخته دست فرد ماهری بوده است. خطوط حکاکی شده به شکل بی‌نقصی در سطح سنگ نقش بسته‌اند و این گواه دیگری بر هدفی است که پشت این حکاکی ها نهفته است. این کارهای حکاکی مستلزم کنترل ارادی و کارکرد عصبی حرکتی عالی است. لذا حکاکان این سنگ‌ها توجه و تمرکز خوبی داشته‌اند.»
گروه تحقیق با بهره‌گیری از چارچوب تفسیری جدید اعلام کردند که سنگ‌های حکاکی یافت شده در کریمه با هدف نمادین و ارتباطی دستکاری شده‌اند. از جمله محققان می‌توان به «آنا ماکیچ» و «فرانسیسکو اریکو» و «وادیم استپنچاک» از آکادمی ملی علوم اوکراین اشاره کرد.
نویسندگان مقاله امیدوار هستند کارشان برای بررسی نیت نمادین سایر حکاکی‌های نمادین هم در نظر گرفته شود. در ابتدای سال ۲۰۱۷، محققانی از کشورهای انگلیس و آمریکا شواهدی را منتشر کردند که می‌گفت نئاندرتال‌ها در ۶۴،۰۰۰ سال پیش در غارها نقاشی می‌کرده‌اند. این نقاشی از ابتدایی‌ترین شواهد رفتار نمادین برشمرده می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *