نگاهی به مستند بیگانان باستانی

Ancient-Aliens_main

شبکه هیستوری این مستند جذاب را در تاریخ مارس ۲۰۰۹ پخش نمود و کلا تا اکنون ۱۱ فصل و ۱۰۹ قسمت روی آن پخش شده است، اما آیا موضوعات مطرح شده در این مستند مورد تایید است؟ آیا درسته؟ آیا واقعا این جریانات که می گوید اتفاق افتاده؟ و سوالات متعدد از این دست.صحیح می باشند ؟

بیگانگان باستانی یک مستند بسیار خوش ساختی است و نشان می دهد که عوامل تولید کننده بسیار با وسواس کار کرده و زحمت زیادی برای هر چه بهتر ارائه کردن آن کشیده اند، از محققان بسیار زیادی در این مستند استفاده شده ، البته بیشتر این محققان افرادی هستند که بنوعی از تایید کنندگان اریک وان دانیکن هستند و همسو با او .
اگر به محققان این مستند نگاه کنیم ، افرادی مثل اریک وان دانیکن، جورجیو سکولاس، دیوید چیلدرس، روبرت بوال، جورج نوری، بری دونینگ، فیلیپ کوپنز و… همه این ها افرادی شناخته شده در محافل علمی نیستند منظور این است که محافل علمی نظرات آن ها را قبول ندارند و به طور کلی از دانشمندان و محققان سرشناس در این مستند نشانی نیست، علتش این است که آن ها این نظریات را قبول ندارند .

اریک وان دانیکن که در دهه هفتاد کتاب ارابه خدایان را نوشته و چاپ کرد گرچه کتابی رکورد شکن شد اما دو هفته بعد از انتشار سیلی از انتقادات از طرف محافل علمی به پا شد و دانشمندان او را بخاطر ارائه این نظریات مسخره کردند، حتی چندی بعد به زندان افتاد البته زندان رفتنش به دلیل انتشار کتاب نبود، بلکه به خاطر وامی بود که برای چاپ کتاب گرفته بود و به قول او بهانه ای بود تا او را به نوعی مجازات کنند ،

ancient-aliens

او می گوید من حرف عجیبی نزده ام نظریات من در این کتاب و کتاب های دیگرم، صرفا سوالاتی است که درباره گذشته انسان مطرح کرده ام، چرا جوامع علمی بجای مسخره کردن حاضر نیستند جواب سوالات مرا بدهند، من می گویم مثلا چرا چنین مجسمه هایی به شکل فضانوردان امروزی از تمدن های کهن یافت شده؟ و سوالات دیگر.

 مستند بیگانان باستانی هم تقریبا همین کار را انجام داده است اگر شما به نوع نریشنی که گوینده( رابرت کلاتورتی) ارائه می کند نگاه کنید لحن کلام  او بیشتر حالت سوالی دارد. البته که این مستند نمی تواند سندی معتبر و مورد تایید دال بر حرف ها و نظریاتی که مطرح می کند باشد، اما به هرحال یک مستند جالب و جذاب است که ما را می تواند به اندیشیدن وا داشته و با جمع بندی که می کنیم باعث می شود تا یا آن نظریات را بپذیریم یا نپذیریم و فکر می کنم این مستند در واقع هم همین موضوع را مد نظر قرار داده است، البته جنبه تجاری سریال را نیز نمی بایست از نظر دور داشت زیرا ممکن است با توجه به جذابیت موضوع عوامل تولید خواسته باشند رنگ و لعاب بیشتری به موضوعات مطرح شده جهت جذب مخاطب بیشتر بدهند که بدون تردید در تحقق این مهم موفق بوده اند .

در این مستند بیشتر مواردی که اریک ون دانیکن در کتاب هایش ذکر کرده است را مورد بررسی قرار داده اند و تصمیم گیری را بر عهده بیننده گذاشته اند . البته دانیکن به اشتباه بودن برخی از نظریاتش پی برده و در این مستند خود میگوید که مثلا در چند مورد اشتباه کرده .

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. ناشناس گفت:

    سه فصل آخرش زیرنویس نداره چرا؟چه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *