نگاه نزدیک به پورشه ۹۵۹؛ ابرخودروی کلاسیک

پورشه ۹۵۹، اولین سوپراسپرت دنیا است که بر اساس پورشه ۹۱۱ در سال ۱۹۸۵ عرضه شد. این محصول، پدر ابرخودروهای مدرن و جادهای امروز محسوب میشود.
اگر بخواهید از محصولی نام ببرید که بهعنوان الگوی موفقیت برای خودروهای اسپرت مدرن شناخته میشود، چه مدلی خواهد بود؟ ممکن است فراری F40، جگوار XJ200 یا لامبورگینی میورا را نام ببرید که هر کدام نقش مهمی در توسعهی این صنعت داشته است. اما نامی که همیشه در ذهنها نقش میبندد و احتمالا اولین خودروی تأثیرگذار بر ابرخودروها باشد، پورشه ۹۵۹ است.
پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۵ و بر اساس پورشه ۹۱۱ آن دوران ساخته شد و همراه با فناوریهای پیشرفته، رکوردهایی باورنکردنی برجای گذاشت. این خودرو از پیشرانهای بسیار عالی بهره میبرد که با حجم ۲.۸۵ لیتر و بهصورت ۶ سیلندر تخت بوکسر بود؛ بلوک سیلندر از سیستم هواخنک استفاده میکرد و سرسیلندر پیشرانه مجهز به سیستم مایعخنک بود. استفاده از دو توربوشارژ متوالی باعث میشد قدرت پیشرانه برای حضور در مسابقات رالی و پیست بهینه شود.
مدل ۹۵۹، قدرت ۴۴۴ اسب بخار فراهم میکرد که با وزن خالص ۱۴۵۰ کیلوگرم، زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت داشت. این محصول، سریعترین خودروی جادهای دنیا در زمان خود بود و با ثبت سرعت ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت، ابرخودروی دههی ۸۰ میلادی محسوب میشد. نسخهی تقویتشدهی ۹۵۹ که بهصورت تولید محدود با ۲۹ دستگاه در سال ۱۹۸۸ عرضه شد، به لطف قدرت ۵۱۵ اسب بخار، رکورد سرعت ۳۳۹ کیلومتر بر ساعت ثبت کرد.
پورشه ۹۵۹ برای انتقال قدرت از پیشرانه به جعبهدنده، سیستم نوآورانه کنترل کلاچ پورشه (PSK) را به کار میگیرد که از کلاچهای چندصفحهای بالای دیفرانسیل جلو استفاده میکند تا با توجه به شرایط مختلف، گشتاور را بین محور جلو و عقب توزیع کند. پورشه ۹۵۹ دارای چهار حالت رانندگی است که توسط راننده و به وسیله کلیدهای ساده در جلوی کنترل میشد. این سیستم اساسا بهعنوان پدر تمام سیستمهای مدرن و پویای تمام چرخ محرک (AWD) شناخته میشود.
طراح پورشه ۹۵۹ هلموث بات است که این کوپه دو درب را در کلاس اسپرت طراحی کرد. پیشرانه در عقب خودرو جای دارد و هر چهار چرخ در فرآیند انتقال قدرت شرکت دارند. قدرت پیشرانه توسط جعبهدنده ۶ سرعته دستی منتقل میشو، که بهطور ویژه برای مسابقات اسپرت بهینه شده است.
خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند کوپه پورشه ۹۵۹ حداقل ۱۰ سال جلوتر از زمان خود بوده است. بروس کانپا راننده مسابقهای سابق آمریکایی زمانی که برای اولین بار با این خودرو رانندگی کرد، گفت این خودرو حتی ۲۰ سال از خودروهای زمان خودش جلوتر است. در ویدئوی زیر کانپا به داستان جذاب اولین پورشه ۹۵۹ اشاره میکند که تقریبا پس از یک دهه تلاش بینتیجه، بهطور قانونی وارد ایالات متحده آمریکا شد.
کانپا که در حال حاضر در یک مرکز بازسازی خودروهای اسپرت و مسابقهای در اسکاتس ولی کالیفرنیا فعالیت میکند، از آینده موفقیتآمیز پورشه و مدل ۹۱۱ صحبت میکند و اعتقاد دارد که کوپه اسپرت پورشه ۹۵۹ با پیشرانه قرارگرفته در عقب توانست آینده خودروساز آلمانی را تضمین کند.
خودروی اسپرت پورشه ۹۵۹