نگه‌داری از خودروی فعلی یا خرید مدل جدید؛ کدام بهتر است؟

 

بهترین زمان برای خرید خودروی صفر، چه وقت است؟ تا چه زمانی از یک خودرو استفاده کنیم؟ بهتر است به پیشنهادهای کارشناسان خودرو توجه کنید.

در حال حاضر برای یک خودروی رده میانی در بازار آمریکا باید حدود ۳۳ هزار و ۶۰۰ دلار پرداخت کرد؛ با در نظر گرفتن میانگین درآمد سالانه‌ی ۵۷ هزار و ۶۰۰ دلار طبقه‌ی متوسط در آمریکا، طبیعی است که بیشتر افراد، به‌جای خرید زودهنگام خودروی صفر کیلومتر، مدت بیشتری از یک خودرو استفاده می‌کنند. بر اساس آمار موجود، میانگین عمر تمام خودروهای سواری و پیکاپ‌های سبک در جاده‌های آمریکا حدود ۱۱.۶ سال است؛ مدت‌زمان میانگین مالکیت یک خودرو نیز حدود ۶.۶ تا ۵.۵ سال است.

چه زمانی باید خودروی جدید بخریم؟ در واقع چه زمانی تعمیر، نگه‌داری و استفاده از یک خودرو توجیه اقتصادی ندارد و توصیه می‌شود که یک خودروی جدید و تازه‌نفس خرید؟

خرید خودرو

قانون ۵۰ درصد

تجربه می‌گوید که همیشه تعمیر و نگه‌داری خودروی فعلی، از خریدن یک خودروی صفر کیلومتر کم‌هزینه‌تر است. حتی وقتی تعمیرات اساسی مانند تعویض کلی موتور یا تعویض جعبه‌دنده مورد نظر باشد، در صورت بدون مشکل بودن باقی قطعات خودرو، خرج چند صد دلاری جهت تعمیر، در مقایسه با خرید خودروی چند هزار دلاری، منطقی‌تر است. برای خرید خودروی صفر، باید حداقل مقداری پول نقد داشته باشید؛ البته مبلغی هم برای بیمه، اقساط و شاید لیزینگ باید بپردازید.

کارشناسان خودرو، در هنگام مواجه شدن با تعمیرات اساسی یک خودرو، قانون ۵۰ درصد را پیشنهاد می‌کنند. بر اساس این قانون، اگر هزینه‌ی تعمیرات خودرو، بیش از ۵۰ درصد مبلغ فروش فعلی خودرو است، زمان فروش آن و خرید یک خودروی جدید رسیده است.

خرید خودرو

البته برای فروش یا نگه داشتن یک خودرو، باید وضعیت فنی و ظاهری فعلی، تعمیرات قبلی آن و قابل اعتماد بودن خودرو را هم در نظر گرفت. اگر خودرو مشکل جدی ندارد و به‌خوبی از آن مراقبت کرده‌اید، شاید با تعمیر آن، تا هزاران کیلومتر دیگر کارکرد مفید نصیب شما شود. طول عمر خودروهای مدرن امروزی، با رسیدگی کامل و تعمیر به‌موقع، به بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر می‌رسد.

از طرفی، اگر به‌خوبی به خودرو رسیدگی نشده باشد و مشکلات بلندمدت داشته باشد، شاید تعمیر دوباره‌ی آن فکر خوبی نباشد و در واقع پس از طی مدت‌زمان کمی، بیشتر باید خرج آن کرد. حتی برای یک خودروی با کارکرد بالا که به‌خوبی از آن مراقبت شده است، موارد همیشگی تعویضی مانند لاستیک‌ها، باتری، استارتر، دینام، اگزوز، لنت ترمز و … هم باید در نظر گرفت. معمولا با رسیدن به کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر، باید تسمه تایم را تعویض کنید که اغلب هزینه‌ی زیادی دارد و ممکن است قطعات دیگر مرتبط با آن، مانند واتر پمپ هم نیاز به تعویض داشته باشند.

مورد مهم دیگر، مقایسه‌ی هزینه و دردسرهای مراجعه‌ی مکرر به تعمیرگاه در برابر گارانتی خودروی صفر و رانندگی آسوده و بدون مشغله است.

خرید خودرو

بوی خوش خودروی صفر

باید عملکرد کلی و تزئینات داخلی خودرو را هم در نظر گرفت. برای مثال، اگر جزو افرادی هستید که سرنشینان زیاد یا مهمی را جا‌به‌جا می‌کنید، احتمالاً فضای داخلی و روکش‌های راحت صندلی برای شما مهم است. یا افرادی که برای رسیدن به محل کار، مسافت طولانی را با خودرو طی می‌کنند حاضر نیستند ریسک خراب شدن خودرو در طول این مسیر را بپذیرند. یا خانواده‌هایی که پرجمعیت می‌شوند به دنبال شاسی‌بلند بزرگ هستند؛ برعکس زوج‌های جوان، به دنبال یک خودروی هاچ‌بک جمع‌وجور هستند.

خریدن یک خودروی جدید، احتمالاً ویژگی‌های جدیدی، بخصوص موارد مربوط به ایمنی مانند سیستم‌های جلوگیری از تصادف، دوربین عقب یا سیستم متصل کردن تلفن همراه به‌صورت وایرلس و بلوتوث را هم به همراه دارد؛ و البته نباید هیجان رانندگی با خودروی جدید را دست کم بگیریم، به‌ویژه اگر خودروی فعلی با وضعیت رنگ و رو رفته‌ای در اختیار داریم.

خرید خودرو

وضعیت بازار را در نظر بگیرید

در حال حاضر بازار خودروی آمریکا در بهترین شرایط خود به سر می‌برد و خرید خودروی جدید یا دست دوم کار سختی نیست. بخصوص با وجود نرخ بهره‌ی پایین، تخفیف‌های نقدی، شرایطی و لیزینگ و شرایط ویژه‌ی هر نمایندگی‌، متقاضیان خرید خودرو گزینه‌های زیادی را پیش رو دارند. بر اساس اطلاعات موجود، شرکت‌های خودروسازی در نیمه‌ی سال ۲۰۱۷، به ازای هر خودرو ۳۵۰۰ دلار تسهیلات مختلف اعطا می‌کنند.

از طرف دیگر، به لطف قراردادهای لیزینگ دو تا سه ساله، خودروهای سرحال زیادی در بازار دست دوم موجود است. این خودروها که دوباره توسط شرکت بررسی، تست و گارانتی می‌شوند (اصطلاحاً خودروهای Pre-Owned)، در مقایسه با خودروهای دست دوم معمولی، متفاوت هستند و اطمینان بیشتری دارند.

خرید خودرو

بر اساس گفته‌ی متخصصان شرکت‌های حراج منهایم (Manheim) و روتر (Reuter)، به لطف جهش شدید قراردادهای لیزینگ، حدود ۱۲ میلیون دستگاه خودروی دست دوم با کارکرد بسیار پایین و وضعیت فنی عالی، تا سال ۲۰۱۹ به نمایشگاه‌های خودرو بازگرداننده می‌شوند. این حجم از خودرو، علاوه بر ایجاد گزینه‌های زیاد برای خرید، بر قیمت خودروهای دست دوم بازار نیز تأثیر خواهد گذاشت؛ بخصوص بازار خودروهای سدان کوچک، متوسط و بزرگ که اخیراً در مقابل رشد محبوبیت شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها، دوران کم‌فروغی را پشت سر گذاشته‌اند.

بر اساس آمار ارائه‌شده توسط کارشناسان شرکت خصوصی JD Power، در تیرماه سال جاری، هزینه‌ی خرید یک خودروی دست دوم معمولی دو درصد کاهش داشته است، درحالی‌که قیمت تمام‌شده‌ی خودروی دست دوم با گارانتی شرکتی، تا ۳.۴ درصد افت کرده است.

خرید خودرو

البته این موارد در مورد خودروهای فرسوده صدق نمی‌کند. در طی برنامه‌ای جهت از رده خارج کردن این خودروها و جایگزین کردن آن‌ها با خودروی‌ها جدید و پاک‌تر که از سال ۲۰۰۹ در ایالات متحده آغاز شده است، ۶۷۷ هزار دستگاه از بازار خارج شدند. شاید برای طرفداران خودروهای قدیمی، این اتفاق ناخوشایندی باشد، ولی علامت خطری، برای مالکان فعلی این خودروها است، تا هر چه زودتر به فکر فروش آن باشند. در حال حاضر نمایندگی‌های زیادی به دنبال خودروهای قدیمی و البته با وضعیت فنی و ظاهری نسبتاً مناسب هستند تا آن‌ها را با خودروهای جدید تعویض کنند و حتی، به‌صورت نقدی پول مناسبی را پرداخت کنند.

به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین موارد در خرید خودرو، وضعیت خرید و فروش در بازار باشد. در یک بازار رقابتی (و نه رفاقتی!)، مشتری با گزینه‌های زیادی مواجه می‌شود و با توجه به شرایط، بهترین گزینه را انتخاب می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *