واکسنی که به کابوس ابولا «پایان می‌دهد»

نتایج یک دوره آزمایشی واکسنی که برای پیشگیری از ویروس ابولا ساخته شده، بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. محققان اعلام کرده‌اند که این واکسن-که به طور آزمایشی در گینه امتحان شده بود- صددرصد پاسخ مثبت داده است.

این دوره آزمایشی که «ابولا! دیگر بس است» نام داشت و توسط سازمان جهانی بهداشت و چند گروه دیگر از ماه اردیبهشت تا مرداد ماه ادامه داشت، بر پایه شهامت افرادی بنا شده بود که حاضر شده بودند این واکسن را آزمایش کنند. یک گروه بیست نفره از محققان در مقاله‌ای که روز جمعه منتشر کردند، خاطر نشان کردند داده‌های حاضر به ما می‌گوید که این واکسن صددرصد موثر است.

این واکسن بر روی چهار هزار نفر آزمایش شده و به گفته محققان، نتایج آن «بی‌سابقه» بوده است. همچنین سرعت ساخت یک دارو که تاثیر این چنینی داشته باشد تقریبا بی‌نظیر است. معمولا ساخت یک واکسن ده سال طول می‌کشد، اما دانشمندان، پزشکان و دیگر دست‌اندرکاران این تحقیق توانستند در عرض یک سال این واکسن را تهییه کنند.

با آنکه محققان اعتقاد دارند وقتی این دارو در مقیاس بزرگتر و در سطح جامعه توزیع شود،‌ احتمالا میزان کارایی آن دیگر صددرصد نخواهد بود،‌ اما دکتر دراگوئز، یکی از محققان این طرح عقیده دارد که به خاطر وضعیت خطرناک ابولا و میزان مرگ و میر ناشی از آن، باید شروع به استفاده از این واکسن در سطح وسیع کرد.

دکتر مارگارات چن، یکی دیگر از اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گوید که این دست آورد محصول تلاش‌های دولت گینه، و افراد محلی است که حاضر شدند این واکسن را امتحان کنند.

این واکسن آزمایشی که به طور رسمیrVSV-ZEBOV نام دارد (مخفف آن VSV-EBOV است) توسط گروه دارویی Merck Sharp & Dohme تهیه شده است. این دارو در ابتدا در سال ۲۰۱۱ توسط آژانس سلامت عمومی کانادا عرضه شد.

ویروس ابولا یکی از کشنده‌ترین ویروس‌هایی است که تقریبا شصت درصد مبتلایان به آن زنده نمی‌مانند. این ویروس که باعث تب، تهوع و بی‌حالی و سپس کاهش اشتها و دردهای عضلانی همراه است، در سال ۲۰۱۴ جان نزدیک به پنج هزار نفر را در قاره آفریقا گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *