پدیده اختلال کشنده؛ سیاهچاله‌ای که یک ستاره را دچار فروپاشی کرد

ستاره‌شناسان پس از چند سال تحقیق و بررسی اعلام کردند که شاهد بروز «پدیده اختلال کشنده» از سوی یک سیاهچاله‌ بوده‌اند.

در سال ۲۰۰۹، ستاره‌شناسان مرکز نجوم «مک‌دانلد» در تگزاس آمریکا مشغول بررسی و واکاوی در امواج آسمان بودند که ناگهان دیدند برقی از نور در عمق فضا درخشیدن گرفت.

این ستاره‌شناسان که روی پروژه بررسی و ردیابی سوپرنواها کار می‌کردند، با تلسکوپ خاصی مشغول به کار بودند و فکر می‌کردند مانند موارد مشابه، این هم یک سوپرنوای درخشان بوده است.

اما به تدریج روی این پدیده کار کرده و روی یافته‌های اولیه تردید کردند. تا اینکه ماهواره «سویفت» ناسا، اسکن خود را فرستاد و مشخص شد قوس مواد شیمیایی این پدیده، متفاوت از درخشش سوپرنواها است.

پس از رد شدن احتمالات اولیه که ممکن است این تلفیق یک ستاره نوترونی و یا طیف انفجاری گاما باشد، ستاره‌شناسان با یک احتمال دیگر روبرو بودند: یک پدیده اختلال کشنده، یا کششی.

به گزارش روز هشتم بهمن سایت «جهان امروز»، حالا در ژانویه سال ۲۰۱۵، «ونسا یانک» یکی از ستاره‌شناسان گفته است: «این گونه درگیری اسپاگتی وار، می‌تواند احتمال نزدیک شدن به افق یک سیاهچاله باشد».

جی کریگ ویلر، مدیر مرکز گروه بررسی سوپرنواها در دانشگاه تگزاس، در توضیح گفته است: وقتی یک ستاره به سیاهچاله‌ای نزدیک شود، با تفاوت شدید جاذبه سیاهچاله روبرو می‌شود.

به گزارش روز نهم بهمن سایت «هایر لرنینگ»، وی افزود: «جاذبه این سیاهچاله‌ها این قدر شدید است که می‌تواند تمامی یک ستاره را به مشتی رشته تبدیل کند».

ستاره‌شناسان می‌گویند این پدیده نشان می‌دهد که حد ادینگتون روی داده است، حدی که در صورت افزایش درخشندگی ستاره، به شکل بادهای اختری می‌تابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *