پژوهشگران موفق شدند مغز دو انسان را با اینترنت به هم وصل کنند

 

پژوهشگران دانشگاه واشینگتن موفق شده اند پیغام های مغزی یک انسان را «از طریق اینترنت» انقال دهند و یک دستور در مغز یکی را در مقصد بدن انسانی دیگر را به واکنش در آورند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دانشمندان می گویند نخستین اتصال ذهنی انسان ها را در محیط آزمایشگاهی ایجاد کرده و موفق شده اند «پیغام مغزی» را «از طریق اینترنت» انتقال دهند و حرکت دست انسانی را «تنها با کمک امواج مغزی انتقالی» هدایت کنند.

این دستاورد بخشی از برنامه طولانی تری بوده که بیش از یک سال از آغاز آن می گذرد. برنامه ای که با هدف اولیه ایجاد نوعی رابط میان پیغام های الکتریکی مغز و ترجمه آن ها توسط کامپیوتر و انجام اعمالی معنادار دنبال می شود؛ اعمالی که در این مرحله به حرکت بازویی مکانیکی یا نشانگر کامپیوتری محدود می شود.

هم اینک بخش زیادی از پژوهش یاد شده برای توانبخشی بیماران دچار فلج انجام می شود، با این وجود تعدادی از اخلاق گرایان زیستی نگرانی خود را از احتمال استفاده های غیر متعارف و جنجالی از این توانایی اعلام کرده اند.

برای مثال در ماه فوریه سال جاری، گروهی از دانشمندان به سرپرستی «میگوئل نیکولسیس» از مرکز پزشکی دانشگاه دوک با استفاده از حسگرهای الکترودی «افکار» یک موش صحرایی را در آزمایشگاهی در برزیل دریافت کرده و از طریق اینترنت به مغز موش صحرایی دیگری در ایالات متحده ارسال کردند.

نتیجه آن شد که موش دوم – که افکار اولی را دریافت کرده بود، – رفتار هم نوع خود در برزیل را تقلید می کرد. افزون بر این، به تازگی فعالیت الکتریکی مغز یک میمون در دانشگاه دوک به یک بازوی رباتی در ژاپن ارسال شد و آن را هدایت کرد.

در یکی از تازه ترین این آزمایش ها که با سرمایه گذاری اداره پژوهشی ارتش ایالات متحده و دیگر نهادهای نظامی دولت فدرال آمریکا دنبال می شود، «راجش رائو»، استاد علوم رایانه ای و مهندسی دانشگاه واشینگتن، که بیش از یک دهه رابط های بین مغز و رایانه را مورد بررسی قرار داده، در اتاق آزمایشگاه خود نشست و کلاهکی از الکترودهای مخصوص ثبت نوار مغزی را بر سر گذاشت که به یک «الکتروانسفالوگرام» ‪وصل بود‬، دستگاهی که فعالیت های الکتریکی مغز را می خواند.

رائو به یک صفحه نمایشگر رایانه ای زل زده و صحنه یک بازی رایانه ای را زیر نظر گرفته بود و در ذهنش آن را بازی می کرد. چند لحظه بعد، او تصور کرد که دست راستش را برای شلیک یک گلوله توپ به حرکت در آورده اما در عین حال حواسش جمع بود که این حرکت را فقط در ذهن نگاه دارد و در عمل دستش را حرکت ندهد.

الکترودهای پیغام الکتریکی مغز او را خوانده و از طریق خطوط اینترنت به سوی دیگری که می رساند. جایی که«آندریا استوچو»، از مؤسسه فراگیری و علوم مغزی دانشگاه با کلاه شنای بنفش رنگی بر سر نشسته بود که به دستگاه ویژه ای متصل بود که «‫تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال‬» (تی ام اس) نام دارد.

وقتی پیغام الکتریکی دست راست رائو به استوچو رسید، او ناخودآگاه انگشت دست راستش را بر روی صفحه کلید رایانه حرکت داد تا با فشار دکمه فاصله گلوله توپ را در بازی شلیک کند. او می گوید حس حرکت غیرارادی دستش مانند یک «تیک عصبی» بود. رائو می گوید: «برای من هم هیجان انگیز بود و هم ترسناک که می دیدم آنچه در ذهنم تصور کرده بودم توسط مغز دیگری به عمل فیزیکی تبدیل می شود.»

در مقابل دیگر کارشناسان می گویند این دستاورد چندان هم تأثیرگذار نبوده و امکان دارد که یکی از الکترودهای دستگاه پیغام شوک ضعیفی را انتقال داده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *