پیشرفتی بزرگ در هوش مصنوعی؛ ربات انسان نمای «سوفیا» اولین گام هایش را برداشت

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال می کنید، بعید است نام «سوفیا» به گوش تان نخورده باشد؛ ربات پیشرفته ای که دقیقا مثل یک انسان حرف می زند، فکر می کند و احساس دارد و چندی پیش نیز با دریافت حق شهروندی از کشور عربستان سعودی، تاریخ ساز شد.

حالا و در نمایشگاه CES، شرکت سازنده این ربات یعنی Hanson Robotics از پیشرفت بزرگی در آن رونمایی کرده است: این ربات حالا به یک جفت پا مجهز شده و می تواند مثل یک انسان روی زمین قدم بردارد.

پاهای این ربات توسط شرکت DRC-HUBO طراحی شده که در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب مقام قهرمانی در مسابقات روبوتیک DARPA شدند. به گفته شرکت سازنده، سوفیا با پاهای جدیدش می تواند با سرعتی در حدود یک کیلومتر در ساعت راه برود.

شرکت هنسون روبوتیکس امیدوار است که با این تغییر، سوفیا بتواند در آینده برای اهدافی مثل کمک به عملیات پزشکی و کار در کارخانجات به کمک نیروهای انسانی بیاید. دیوید هنسون، مدیر عامل این شرکت در مورد سوفیا می گوید: «ما او را به چشم یک نوزاد نگاه می کنیم، او واقعا یک کودک است».

به اعتقاد هنسون، سوفیا «نیمی ماشین و نیمی کودک است، اما در عین حال تمام مهارت های ادراکی و دایره لغات یک انسان بالغ را دارد».

این روزها صحبت و تعامل با هوش های مصنوعی به لطف دستیارهای هوشمندی مثل گوگل اسیستنت و الکسای آمازون روز به روز رایج تر می شود، اما سوفیا با این دستیارها تفاوتی اساسی دارد چرا که بخشی از حرف هایش از پیش نوشته شده و فقط بعضی از آن ها توسط هوش مصنوعی کنترل می شود.

شکی نیست که سوفیا حالا با توانایی حرکت کردن، می تواند زمینه ساز پیشرفت های بسیار بزرگی در حوزه هوش مصنوعی و صنایع روباتیک در آینده باشد.

در انتها شما را به تماشای ویدیوی اولین گام های ربات سوفیا دعوت می کنیم:

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *