چرا تبلیغات دیجیتال به فناوری بلاکچین احتیاج دارند
بلاکچین با استفاده از زنجیرهی به هم پیوسته از اطلاعات میتواند از کلاهبرداریهای اینترنتی جلوگیری کند. پیشبینی میشود طی سه سال آینده ۶۵ درصد بانکها از این تکنولوژی استفاده کنند.
کلاهبرداری اینترنتی و تقلب در تبلیغات دیجیتال موضوعاتی هستند که این روزها بیشتر از هر زمانی در شبکههای اجتماعی به چشم میخورند. اما واکنش مردم نسبت به این اتفاقها چیست؟ معمولا مقالاتی در رابطه با این موضوع مینویسند و اطلاعاتی را در این زمینه در وبلاگ یا وبسایت خود منتشر میکنند. اما راه حل واقعی چیست و چگونه میتوان از این حوادث مخرب جلوگیری کرد؟
بلاکچین، پایگاه دادهی توزیع شده یا همان تکنولوژی مورد استفاده در ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین، از اولین روز پیدایش مورد استقبال قرار گرفت. این تکنولوژی در صنایع زیادی وارد شده و باعث افزایش امنیت، شفافیت و کارآمدی فرآیندها شده است. بهعنوان مثال بازارهای مالی یا تبلیغات دیجیتال، صنایع بزرگ و ۲۲۳ میلیارد دلاری هستند که از تکنولوژی بلاکچین استفاده میکنند. نتیجهی تحقیقات نشان داده است ۱۵ درصد بانکها و ۱۴ درصد موسسات بازار مالی قصد دارند از تکنولوژی مبتنی بر بلاکچین در خدمات خود استفاده کنند و پیشبینی میشود این عدد در عرض سه سال آینده به ۶۵ درصد افزایش پیدا کند. سوالی که پیش میآید این است که بلاکچین چگونه این کار را انجام میدهد؟
مجموعه مقالات بیتکوین
بلاکچین یک فهرست غیرمتمرکز است که لیستی از تمام تراکنشهای نقطه به نقطه را نگهداری میکند. کامپیوترهای ماینر این اطلاعات را در بلاکها نگهداری میکنند. این بلاکها به صورت زنجیره به یکدیگر متصل هستند و شبکهای از اطلاعات را تشکیل میدهند. وظیفهی آنها حفظ ایمنی و حل مسائل است و باید به طور کارآمد از اطلاعات نگهداری کنند. این کار توسط یکسری کدهای مشخص و با زبانهای برنامهنویسی سطح بالا مانند solidity و فرآیندهای ریاضی انجام میشود. در ادامهی این مقالهی اینفو به معرفی مزایای بلاکچین در تبلیغات دیجیتال میپردازیم.
۱- کلاهبرداری تبلیغاتی
صنعت رسانه یکی از صنایعی است که امروزه مورد حملهی کلاهبرداریهای آنلاین قرار گرفته است. بهعنوان مثال رباتهایی طراحی میشوند که به جای انسانها روی تبلیغات کلیک میکنند و درنتیجه باعث میشوند کمپینهای بازاریابی آمار دقیقی نداشته باشند. تبلیغات آنلاین معمولا از تکنولوژی خودکار استفاده میکنند و از آنجایی که به طور دقیق مشخص نیست این آگهیها در کجا قرار داده شدهاند بنابراین نمیتوان نظارت دقیقی روی آنها داشت و سرمایهی زیادی طی کلاهبرداریها هدر خواهد رفت. برندهایی که به دنبال منع کردن سیستمهای خودکار مانند رباتها هستند میتوانند از خدمات شرکتهایی مانند Ternio برای شناسایی و محدود کردن رباتها استفاده کنند و تبلیغات خود را تنها به کاربران از پیش تعیین شده نشان دهند.
تکنولوژی بلاکچین دارای زنجیرهای شفاف و رمزگذاری شده است که میتواند مشکلات کلاهبرداری تبلیغات آنلاین را حل کرده و سالانه از هدر رفتن میلیونها دلار در کلاهبرداریهای آنلاین جلوگیری کند. شرکتها همچنین میتوانند به راحتی تشخیص دهند آیا افرادی که از تبلیغات بازدید کردهاند جزء مخاطبان هدف بودهاند یا خیر.
۲- اعتماد
یکی از بزرگترین چالشهای انسان از همان ابتدای آفرینش این بوده است که باید برای حفظ بقا و انجام معاملات به یکدیگر اعتماد میکردند. این چالش در دنیای امروز نیز وجود دارد. تمامی معاملات بر پایه اعتماد شکل میگیرند و ایمن بودن تکنولوژی بلاکچین باعث میشود انسانها هیچ نگرانی بابت این موضوع نداشته باشند. بلاکچین بر اساس اعتماد کار نمیکند بلکه با استفاده از تکنولوژی خود از دادههای مشتری محافظت میکند. تمامی بلاکهای زنجیره به یکدیگر متصل هستند و شبکهی بدون نقصی را تشکیل دادهاند. تمامی اطلاعات از روز آغاز در این بلاکها ذخیره شدهاند و امنیت و شفافیت استثنایی را به وجود آوردهاند. علاوهبراین قراردادها نیز میتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند. بهعنوان مثال اگر اطلاعات داخل سیستم کدگذاری شده باشند نمیتوانند بدون مجوز فروخته شوند. مشتریهای نیز قادر هستند از اطلاعات خودشان حفاظت کنند و با میل خودشان آنها را در اختیار شرکتهای شناخته شده قرار دهند.
۳- تجربهی مشتری
بازاریابان تا پیش از پیدایش تکنولوژی بلاکچین، اطلاعات خود را از منابع مختلف جمعآوری کرده و آنها را بر اساس معیارهای مختلفی مانند جنسیت، سن و میزان درآمد طبقهبندی میکردند. تکنولوژی بلاکچین امروزه به بازاریابان اجازه میدهد پروفایل کاملی از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط مشتری را در اختیار داشته باشند. مشتریها تنها کسانی نیستند که برای خرید محصول یا خدمات شرکتی پول پرداخت میکنند، این افراد زمان خود را برای شناسایی و سنجیدن محصولات صرف میکنند تا اطلاعات ارزشمندی جمعآوری کنند. اطلاعاتی که میتواند به بهبود و پیشرفت هر شرکتی کمک کند. بنابراین هر مدیر بازاریابی باید بتواند استفادهی کارآمدی از این اطلاعات داشته باشد. بلاکچین برای این منظور هم میتواند به بازاریابان کمک کند. این تکنولوژی از تراکنشهای نقطه به نقطهای تشکیل شده است که به واسطه احتیاج ندارند. این یعنی برندها میتوانند مستقیما با مشتری در ارتباط باشند و تأثیر عمیقتری روی تجربهی مشتری بگذارند.
ما در عصر دیجیتال زندگی میکنیم و همه چیز با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. از طرفی روشهای کلاهبرداری و تقلب هم پیشرفت زیادی نسبت به گذشته داشتهاند. اما تکنولوژی بلاکچین فرصتی را برای شکلگیری روابط دیجیتالی قدرتمند فراهم کرده است. روابطی که ایمن هستند و راه حلی را برای جلوگیری از کلاهبرداریهای آنلاین ارائه دادهاند.