مدیرعامل‌های شرکت‌های آمریکایی که حقوق بیش از اندازه دریافت می‌کنند

 

آمار سالانه نشان‌دهنده‌ی آن است که بسیاری از مدیرعاملان شایستگی حقوق نجومی خود را ندارند و کمک زیادی به پیشرفت شرکت‌ها نمی‌کنند.

یک گروه مالی حمایت از سهامداران در آمریکا با نام As You Sow، هرساله آماری از حقوق‌های دریافتی مدیرعاملان شرکت‌ها منتشر می‌کند. این سازمان در آمارهای خود مدیرعاملانی که بیشترین حقوق دریافتی را دارند، مشخص می‌کند. در کنار این موضوع، در این گزارش یک بررسی عمقی نیز صورت می‌گیرد که شایستگی یا عدم شایستگی مدیر در دریافت حقوق مورد نظر را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

مدتی پیش آمار سالانه‌ی این مؤسسه‌ منتشر شد و مانند هرسال، اعداد مشخص‌شده برای افراد بالای لیست، سرسام‌آور و نجومی هستند. در صدر لیست مدیرعاملان با حقوق‌های بیش از اندازه، سندرا کتز و مارک هرد، مدیرعاملان اوراکل قرار دارند. آن‌ها حقوقی نجومی در حدود ۸۲ میلیون دلار در سال دریافت کرده‌اند. البته حقوق آن‌ها از لحاظ دلاری در صدر جدول قرار ندارد؛ بلکه بررسی منتشرشده، این دو نفر را اولین نفرات با حقوق غیر منصفانه معرفی کرده است. به بیان دیگر، مؤسسه‌ی As You Sow با بررسی فاکتورهای مختلف (که جزئیاتش در وبسایت مؤسسه قابل مطالعه است)، به این نتیجه رسیده که حقوق این دو نفر منصفانه نیست و بسیار بیشتر از ارزش افزوده‌ای است که به شرکت وارد می‌کنند.

در صدر جدول آمار دلاری حقوق‌ها، مدیرعامل گوکل یعنی ساندار پیچای قرار دارد. می‌توان گفت درآمد او در یک سال، از درآمد بسیاری از مردم جهان در دو برابر طول عمرشان بیشتر است. پیچای ماهانه ۱۹۹ میلیون دلار درآمد دارد. اگرچه آلفابت و گوگل به‌عنوان ماشین‌های پول‌سازی عصر حاضر شناخته می‌شوند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهمد که به هر حال ساندار پیچای حقوقی بیش از اندازه دریافت می‌کند. با یک بررسی ساده می‌توان دریافت که واقعا هیچ فردی به درآمد ۱۹۹ میلیون دلار در سال نیاز ندارد!

رشد ثروت جهانی

در رتبه‌های بعدی لیست، مدیرعامل شرکت اکتیویژن یعنی رابرت کاتیک با درآمدی حدود ۳۳ میلیون دلار قرار دارد. نفر بعدی، مدیرعامل شرکت چارتر کامیونیکیشنز یعنی توماس راتلج با درآمد سالانه‌ی ۹۸ میلیون دلار است. مدیرعامل بعدی لیست که مورد انتقاد و هجمه‌ی گسترده‌ی رسانه‌ها قرار دارد، از نظر آن‌ها لیاقت هیچ حقوق سالانه‌ای ندارد؛ با این حال در آمد او ۲۸ میلیون دلار در سال است. او استفن وین، مدیرعامل شرکت Wynn است که اخیرا به تجاوز جنسی متهم شد. در رتبه‌ی بعدی لیست، وزیر امورخارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا یعنی رکس تیلرسون قرار دارد که پیش از رسیدن به این مقام، از شرکت اکسون موبیل حقوقی ۲۷ میلیون دلاری دریافت می‌کرد.

آمارهای منتشرشده اهدافی بزرگ‌تر از نشان دادن مدیرعاملان ثروتمند دارند. هدف این مؤسسه از گردآوری و بررسی این داده‌های حقوقی، بررسی شایستگی یا عدم شایستگی افراد در دریافت این حقوق‌ها است. همان‌طور که دیدید، نفر اول این لیست لزوما بیشترین حقوق دریافتی را ندارد؛ اما طبق بررسی‌ها، شایسته دریافت این حقوق نیست.

آمار سال گذشته‌ی این مؤسسه نشان می‌دهد که عموم مدیرعاملان با حقوق‌ نجومی، شایستگی دریافت آن را ندارند. طبق آخرین آمار، ۱۰ شرکتی که بیشتری حقوق‌ نجومی را به مدیرعاملان پرداخت می‌کردند، در طول یک سال به‌طور میانگین به مقدار ۱۰.۵ درصد در لیست فورچن ۵۰۰ افت داشته‌اند. این مسئله نشان‌دهنده‌ی افت ارزش سهام و تمایل برای سرمایه‌گذاری است. آمار سال جاری نیز نشان می‌دهد که شرکت‌های بالای لیست با افت ۱۵.۶ درصدی در فهرست فورچن روبرو شده‌اند. به هر حال هدف نهایی از ارائه‌ی این آمار، روشن کردن ذهن هیئت‌ مدیره‌ شرکت‌ها برای تعیین حقوق‌ عادلانه برای مدیرعاملان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *