چرا جنین درون رحم زنان باردار در موقعیت خلفی قرار می گیرد؟

جنین

جنین

اگر چه طبق نظر محققان علم زنان و زایمان، دلیل موجهی برای قرارگیری جنین در موقعیت خلفی وجود ندارد، اما بعضی دلایل عمومی از نظر گذشتگان در مورد قرارگیری نوزاد در این موقعیت به گوش می رسد، که به شرح زیر است:

۱٫ شکل بدن مادر:

به عنوان یک زن حامله یادتان باشد که بعضی اوقات، شکل بدن مادر در طی دوران بارداری می تواند موقعیت قرار گرفتن جنین او را تعیین کند. در واقع، اگر لگن مادر حامله باریک باشد، شانس او برای قرارگیری کودک در موقعیت خلفی به میزان قابل توجهی بالا می رود، زیرا قسمت عقب بدن مادر وسیع تر است. در چنین بدن هایی، کودک در موقعیت خلفی راحت تر بوده و جای بیشتری برای استراحت سر خود خواهد داشت.

۲٫ میزان فعالیت مادر در دوران بارداری:

نکته مهم دیگری که زنان حامله باید به خاطر داشته باشند، این است که وضعیت قرار گرفتن جنین در داخل رحم مادر در طی ماه های آخر دوران بارداری، به شیوه زندگی او در این دوران بستگی دارد. در واقع، فعال بودن یا غیرفعال بودن مادر در این دوره تعیین کننده موقعیت نوزاد در داخل رحم، به منظور تولد خواهد بود.

اگر مادر باردار عمدتا زندگی آرامی داشته و زانوهای خود را در دوران بارداری زیر لگن استراحت دهد، احتمال بیشتری وجود دارد که کودک در موقعیت خلفی قرار گیرد. همچنین، اگر مادر حامله وقت بیشتری را در مقابل رایانه یا نشستن روی صندلی سپری کند، کودک او در زمان تولد حتما در موقعیت خلفی قرار خواهد گرفت.

راه های موثر برای جلوگیری از قرارگیری نوزاد متولد نشده در موقعیت خلفی:

همانطور که گفته شد، موقعیت قرارگیری جنین در دورن رحم مادر خود در طی ماه های آخر دوران بارداری بستگی به میزان فعالیت مادر در دوران بارداری دارد. در واقع، می توان ادعا کرد که فعالیت زیاد مادران در این دوره می تواند وضعیت نوزاد را از موقعیت خلفی به موقعیت قدامی تغییر دهد.

موقعیت خلفی جنین در داخل رحم مادر در طی دوران بارداری چیست؟

اعتقاد بر این است که اکثر نوزادان در حین زایمان به موقعیت مناسب تولد، یعنی موقعیت قدامی برمی گردند! البته در مواردی نیز ممکن است نوزاد خود نتواند به موقعیت مناسب زایمان برگردد که در این حالت پزشک متخصص زنان و زایمان سعی می کند تا این کار را به صورت دستی انجام دهد.

موقع خلفی نوعی موقعیت حلق آویز است که در آن، کودک روبرو با شکم مادر خود قرار گرفته و جمجمه او در انتهای ستون فقرات مادر قرار می گیرد. در علم پزشکی، این موقعیت با عنوان موقعیت “آفتابی” یا “چهره” نیز شناخته می شود. بروز این وضعیت در ماه آخر دوران بارداری زنان، یک موقعیت بسیار دشوار است، زیرا سر نوزاد به جای قرار گرفتن در سمت شکم مادر در نزدیکی پشت بدن او قرار دارد و باعث می شود که وقتی کودک درون رحم حرکت کند، احساس ناراحتی کرده و در طول انجام روند زایمان طبیعی نیز درد بسیار شدید و غیر قابل تحملی را در بدن مادر خود به وجود آورد.

درمان های جایگزین برای قرارگیری نوزاد در موقعیت مناسب قدامی

مادران حامله می توانند چند هفته قبل از تولد فرزند خود با پزشک متخصص زنان و زایمان مشاوره نموده و از روش های درمانی مناسب یا داروهای جایگزین برای حل این مشکل استفاده کنند.گفته می شود که مصرف داروی هومیوپاتی در ماه های آخر دوران بارداری می تواند تغییراتی را در موقعیت قرارگیری کودک ایجاد کند. همچنین، جالب است بدانید که استفاده از طب سوزنی و طب فشاری هم در طی دوران حاملگی زنان می تواند موقعیت قرار گرفتن نوزاد را اطلاح کند.

در نهایت، زنان حامله باید این نکته مهم را به یاد داشته باشند که هر روش درمانی جهت تغییر وضعیت فرزند خود را تنها با مشاوره و نظارت پزشک معالج خود انجام دهند.

در چه مواردی، موقعیت جنین درون رحم زنان باردار تغییر نمی کند؟

در برخی موارد، ممکن است تلاش پزشکان متخصص زنان و زایمان هم نتواند کودک درون رحم مادر باردار را به موقعیت مناسب تولد برگرداند، که این حالت شرایط بسیار تهدیدکننده ای را برای سلامت نوزاد و مادر او به وجود می آورد. در چنین شرایطی، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که به جای انجام زایمان واژینالی، نوزاد را با روش سزارین به دنیا بیاورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *