چرا دیروقت غذا خوردن ایده خوبی نیست؟

تغذیه

غذا

معمولاً به کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، توصیه می‌شود که از غذا خوردن دیروقت بپرهیزند. مطالعات متعددی که در این زمینه انجام شده نشان داده است که دیروقت غذا خوردن باعث افزایش وزن می‌شود و خطر بروز چاقی را نیز در پی دارد.

با این حال تا کنون مشخص نبود که چرا دیروقت غذا خوردن باعث افزایش وزن می‌شود. اکنون دانشمندان آمریکایی مطالعه جدیدی در این زمینه انجام داده‌اند و نتایج جالبی گرفته‌اند.

آن‌ها دریافته‌اند که اگر ۴ ساعت دیرتر از زمان معمول غذا بخورید، بسیاری از مکانیسم‌های فیزیولوژیک و مولکولی تغییر می‌کنند که همگی به نفع افزایش وزن هستند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که زود غذا خوردن از یک طرف باعث افزایش اشتها می‌شود و از طرف دیگر باعث بهبود کنترل وزن می‌شود.

در این مطالعه اخیر، دانشمندان از ۱۶ داوطلب کمک گرفتند و به آن‌ها دو برنامه‌ی غذایی متفاوت دادند که هر کدام از برنامه‌ها را در یک بازه‌ی زمانی شش روزه دنبال می‌کردند. در برنامه‌ی اول داوطلبان ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه قبل از خواب آخرین وعده غذایی خود را می‌خوردند. در برنامه غذایی دوم همه‌ی وعده‌ها با تاخیر ۴ ساعته همراه بودند. به این معنی که داوطلبان در برنامه‌ی غذایی دوم از صبحانه صرف نظر می‌کردند و به جای آن ناهار می‌خوردند و پس از خوردن عصرانه آخر شب شام می‌خوردند. در واقع آخرین وعده‌ی غذایی دو ساعت قبل از خواب بوده است.

داوطلبان در این مطالعه در طول مدت انجام مطالعه در محیط آزمایشگاهی حضور داشتند و دانشمندان اطمینان حاصل می‌کردند که هر گروه از داوطلبان رژیم غذایی مشابهی داشته باشند.

دانشمندان برای اینکه اثر دیروقت غذا خوردن را به درستی بررسی کنند از سه پارامتر موثر بر افزایش وزن کمک گرفتند. این پارامترها عبارت‌اند از؛ «اثر اشتها، اثر زمان غذا خوردن بر میزان مصرف کالری و پارامتر تغییرات مولکولی در بافت‌های چربی».

دانشمندان برای اینکه دریابند میزان مصرف کالری در بدن داوطلبان چگونه است، میزان مصرف اکسیژن و تولید دی‌اکسید کربن توسط آن‌ها را اندازه‌گیری کردند. آن‌ها برای برآورد میزان چربی ذخیره شده در بدن در سطح مولکولی، از بافت چربی بدن داوطلبان نمونه‌برداری کردند که البته تنها نصف داوطلبان به این کار رضایت دادند.
نتایج بررسی‌ها نشان داد که به‌عنوان مثال اگر فرد صبحانه را دیرتر بخورد در طول روز بیشتر احساس گرسنگی می‌کند. این کار هورمون گرسنگی در خون را نیز افزایش می‌دهد و باعث می‌شود فرد بیشتر به سمت خوردن غذا کشش داشته باشد.

مطالعه‌ی دانشمندان نشان داد که دیر غذا خوردن باعث می‌شود تعداد کالری‌های مصرفی بدن فرد نیز کاهش پیدا کند. در داوطلبانی که موافقت کرده بودند از بافت بدن آن‌ها نمونه چربی برداشته شود نیز مشخص شد که دیر غذا خوردن باعث تغییراتی در سطح مولکولی می‌شود که ذخیره‌ی چربی را تقویت می‌کند.

داده‌های به‌دست آمده در مجموع نشان داده است که دیر غذا خوردن در طول روز باعث تغییرات فیزیولوژیک و مولکولی در بدن می‌شود که در طول زمان می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *