چطور صنعت قند و شکر دنیا را «فریب داد»

صنعت قند و شکر

یک تحقیق تازه پرده از یکی از بزرگترین تقلب‌های تاریخ مواد غذایی در آمریکا در قرن بیستم برداشته است.

به گزارش وب‌سایت بیزینس اینسایدر، صنعت قند و شکر در آمریکا در ده‌های پنجاه و شصت میلادی، با پرداخت مبالغی به دانشمندان، آنها را قانع کرده بود که در نوشته‌های علمی خود از نقش مضر شکر در سلامت بدن کمتر بگویند و به جای آن، حملاتشان را به سمت چربی‌ موجود در مواد غذایی نشانه بگیرند. به عبارت دیگر با رشوه‌ای که صنعت قند و شکر به محققان مواد غذایی پرداخت، سخن از مضرات مواد شیرین جایش را به انتقاد از چربی و کلسترول داد که نیم قرن به عنوان مهمترین خطر در مواد غذایی شناخته می‌شد.

این تحقیق که در مجله علمی جاما منتشر شده، نشان می‌دهد که چطور یک مقاله علمی منتشر شده در سال ۱۹۶۵ نقشی اساسی در جا انداختن رژیم غذایی کم چربی در آمریکا بازی کرده است. موسسه «تحقیقات شکر»، مبلغی برابر با پنجاه هزار دلار امروزی، به نویسندگان این مقاله پرداخت کرده بود که بگویند کلسترول- و نه شکر، تنها عامل بیماریهای قلبی است.

دکتر کریستین کرنز، نویسنده ارشد این مقاله جنجالی از دانشگاه کالیفرنیا در شهر سان‌فرانسیسکو می‌گوید که مقاله سال ۱۹۶۵ نه تنها باعث شکل دادن به افکار عمومی در جهت شناخت کلسترول به عنوان تنها عامل بیماری‌های قلبی شد بلکه حتی نوع نگاه جامعه علمی به عوامل مسبب بیماری‌های قلب را هم عوض کرد.

سال گذشته هم مشخص شده بود که صنعت شکر و موسسه «تحقیقات شکر» نقش عمده ‌ای در کم‌رنگ کردن نقش شکر در بیماری‌های خرابی دندان و لثه بازی کرده است.

بعد از اینکه رژیم غذایی کم چربی در آمریکا باب شد، صنعت شکر بسیار رونق گرفت و سازندگان مواد غذایی شروع به جایگزین کردن شکر به جای چربی در مواد خوراکی شدند.

با آنکه نقش مخرب شکر در مواد غذایی دیگر بر کسی پنهان نیست، اما آمریکایی‌ها همچنان سی درصد بیشتر از سه دهه قبل شکر مصرف می‌کنند. این میزان مصرف در کودکان به سه برابر میزان مجاز می‌رسد.

به گزارش وب سایت ساینس آلرت، دکتر جیم کریجر، مدیر مرکز بهداشت غذایی آمریکا می‌گوید: «باید از خودمان بپرسیم چگونه زندگی بسیاری از آدم‌ها و همینطور میلیون‌ها دلار قابل نجات دادن بود. چطور تصویر سلامت عمومی امروز در آمریکا متفاوت بود اگر صنعت شکر اینطور علم را بازی نمی‌داد.»

«انجمن شکر آمریکا» (که نام امروزی موسسه تحقیقات شکر است)‌ در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نمی‌تواند در خصوص اتهاماتی که به شصت سال قبل بر می‌گردد نظر دهد. این انجمن در این بیانیه هدف نویسندگان این تحقیق افشاکننده را زیر سوال برده است و گفته که شکر تنها عامل بیماری‌های قلبی نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *