چند نکته که هنگام خرید HDTV ها باید به آنها دقت کرد. چه تلویزیونی مناسب شماست؟

 

خرید یک HDTV مناسب در میان تعداد زیادی مدل و برند و تکنولوژی می تواند چندین روز وقت شما را بگیرد. هر روز هم یک تکنولوژی جدید به بازار رقابت اضافه می شود و امکانات تلویزیون ها بالاتر می رود. انتخاب نیز هر بار سخت تر می شود. ولی آیا همه این امکانات در خرید شما تاثیر دارند؟ این مقاله برای محدود کردن انتخاب های شما و انجام یک خرید راحت فراهم شده است.

فریب تلویزیون های سه بعدی

no-3d-tv

قبل از مطالعه این قسمت، به شما توصیه می کنیم اطلاعات جزئی در مورد تلویزیون های سه بعدی و چگونگی پخش تصویر سه بعدی در آن ها مشاهده کنید.

اگر هزینه تلویزیون برای شما اهمیت ندارد، می خواهید یک تلویزیون داشته باشید که عملکرد بسیار عالی داشته باشد و از مشاهده تصاویر و رنگ های آن لذت ببرید. لذا به شما توصیه می کنیم، تلویزیون سه بعدی بخرید، البته به شرطی که نمی خواهید در آن تصاویر سه بعدی ببینید! از آنجایی که این تلویزیون ها باید بتوانند در هر لحظه برای هر چشم یک تصویر مجزا تولید کنند، بنابراین باید پنل های با کیفیت و پر سرعتی داشته باشند. هر تلویزیون سه بعدی دارای یک پنل بسیار قوی تر نسبت به بهترین مدل دو بعدی است.

تا اینجا مطمئن هستیم که تلویزیون های سه بعدی دارای پنل های با کیفیت تری نسبت به تلویزیون های معمولی دو بعدی هستند. ولی آیا این پنل ها آنقدر قوی هستند که بتوانند تصاویر سه بعدی را به خوبی نمایش دهند؟

پاسخ این سئوال منفی است. کلیه تلویزیون های سه بعدی که امروزه موجود هستند مشکل CrossTalk دارند. البته بسته به خوبی پنل تلویزیون شما، ممکن است تاری دور تصویر زیاد یا کم باشد. می توان گفت تلویزیون های پلاسمای سه بعدی تاری و Crosstalk بسیار کمی اطراف تصویر دارند که بسیار ناچیز است. در پخش تصاویر سه بعدی، Plasma در برابر LCD برنده است.

نتیجتا اگر قصد خرید بهترین تلویزیون بازار را دارید و هزینه آن برای شما مهم نیست : ابتدا تلوزیون پلاسمای سه بعدی و بعد از آن LED Backlight  سه بعدی را به شما پیشنهاد می کنیم. البته شاید این تلویزیون ها برای مشاهده تصاویر سه بعدی خیلی مناسب نباشند ولی حداقل تصاویر دو بعدی را به بهترین شکل نمایش می دهند.

مقایسه پلاسما و LCD

از لحاظ مالی، تلویزیون پلاسما نسبت به LCD برنده هستند. پلاسما یک تصویر بسیار خوب ارائه می کند، رنگ سیاه عمیقی را نمایش می دهد و کنتراست و رزولوشن بهتری نیز نسبت به LCD  دارد.(البته LED های امروزی هم رنگ مشکی عمیقی دارند) از نقاط ضعف تلویزیون های پلاسما می توان مصرف برق بیشتر و Brightness  کمتر نسبت به LCD ها را نام برد. (لازم به ذکر است که این تلویزیون های جدید پلاسما مصرف برق کمتری نسبت به مدل های قدیمی دارند ولی همچنان مصرف برق آن ها با LCD و خصوصا LED ها متفاوت است)

در عوض LCD ها روشنایی تصویر بیشتری دارند، باریک تر هستند و مصرف برق کمتری دارند. بهترین نوع LCD ها دسته ای هستند که نور پس زمینه LED دارند و مختصرا آن ها را LED می خوانیم. ضمنا مجددا ذکر می کنیم که طراحی تلویزیون های LCD بسیار زیباتر و سبک تر از پلاسما ها هستند. پس اگر طراحی تلویزیون بیش از موارد دیگر برای شما اهمیت دارد LCD ها گزینه های بهتری هستند. (لازم به ذکر است که پلاسما های قدیمی مشکلی به نام Screen Burn داشتند که به دلیل رفع این ایراد در مورد آن صحبتی نمی کنیم)

نتیجتا به شما توصیه می کنیم: اگر قصد خرید تلویزیون HD زیر ۴۲ اینچ دارید : LCD  تهیه کنید و اگر سایز بالای ۴۲ مد نظر شماست، تلویزیون پلاسما بخرید(تلویزیون های پلاسما در سایز پایین موجود نیستند). لازم به ذکر است تلویزیون های پلاسما از LED Backlight ها ارزان تر و به صرفه تر هستند. اگر هم قرار است با تلویزیون خود بازی کنید یا فیلم های HD با کیفیت تماشا کنید به شما توصیه می کنیم Plasma تهیه کنید. زیرا که مشکل Motion Blur که در تصویر زیر نمونه ای از آن را مشاهده می کنید، نخواهید داشت.

0904061649261abstract_motion_blur_qx

ولی اگر تلویزیون را برای یک اتاق پر نور و پر از پنجره می خواهید به شما توصیه می کنیم زیاد سراغ پلاسما نروید. البته این مشکل معمولا برای اتاق های بسیار پر نور مسئله ساز است. نه اتاق معمولی؛ علاوه بر این اگر جزو دسته ای هستید که تلویزیون شما شبانه روز روشن است، شاید خرید یک LED Backlight برای شما به صرفه تر باشد.

آیا شما به یک تلویزیون با رزولوشن ۱۰۸۰P نیاز دارید؟

منظور از ۱۰۸۰P همان Full HD است که این روز ها مد شده و اگر برچسب آن رو ی یک تلویزیون نباشد همه تصور می کنند که تلویزیون خوبی خریداری نکرده اند. قبل از آغاز این بحث بررسی کوتاهی در مورد Full HD‌ و ۱۰۸۰P وجود دارد که مشاهده آن را به شما توصیه می کنیم.

حقیقتی که در مورد ۱۰۸۰P یا فول اچ دی باید گفت این است که اگر تلویزیون شما خیلی بزرگ نیست، احتیاج به تلویزیون ۱۰۸۰P  یا فول اچ دی ندارید.اگر تلویزیون شما زیر ۴۰ اینچ است، لازم نیست برای خرید تلویزیون فول اچ دی هزینه کنید (مگر اینکه خیلی نزدیک به تلویزیون باشید). در ادامه فاصله بهینه از تلویزیون های ۱۰۸۰P را ذکر کردیم( این فاصله ها به معنای این است که حداقل چقدر باید از HDTV خود فاصله بگیریم و بر اساس یک استاندارد نوشته شده اند)

 ۲۸inch set: 1.12 Meters
۳۲-inch set: 1.28 Meters
۳۷-inch set: 1.46 Meters
۴۰-inch set: 1.58 Meters
۴۲-inch set: 1.67 Meters
۴۶-inch set: 1.82 Meters
۵۰-inch set: 1.98 Meters
۵۲-inch set: 2.07 Meters
۶۰-inch set: 2.38 Meters
۶۳-inch set: 2.5 Meters
۷۰-inch set: 2.8 Meters

همان طور که می بینید این  فاصله ها مقدارهای کمی هستند. مثلا اگر فاصله شما از تلویزیون ۲٫۸ متر است و نمی خواهید یک تلویزیون ۷۰ اینچی بخرید و یک تلویزیون ۵۰ اینچی برای شما کافی است به شما توصیه می کنیم به جای خرید ۱۰۸۰P یک تلویزیون ۷۲۰P خریداری کنید و بقیه پول را در جیب خود بگذارید. زیرا از آن فاصله رزولوشن ۷۲۰ و ۱۰۸۰ قابل تشخیص نیست.

نتیجتا اگر نمی دانید چه سایز و چه رزولوشنی برای تلویزیون شما مناسب است: ابتدا فاصله خود را در تلویزیون محاسبه کنید. سپس با توجه به جدول بالا سایز مناسب خود را انتخاب کنید.

TooBigTv

راهنمایی: تصور کنید فاصله شما از تلویزیون ۲٫۸ متر است و با توجه به جدول بالا شما می توانید یک تلویزیون تا ۷۰ اینچ تهیه کنید. ولی ۷۰ سایز بزرگی است و تصمیم می گیرید تلویزیون ۵۰ اینچی تهیه کنید. پس می توانید به جای رزولوشن ۱۰۸۰P یک تلویزیون با رزولوشن ۷۲۰P  تهیه کنید. زیرا از آن فاصله رزولوشن ۷۲۰ و ۱۰۸۰ قابل تشخیص نیست.

چند نکته قابل توجه هنگام خرید و انتخاب نهایی

پس از اینکه نوع تلویزیون (LCD یا Plasma) و سایز و رزولوشن آن را انتخاب کردید، به آخرین نکات برای انتخاب برند تلویزیون خود توجه بفرمایید.

Contrast Ratio یا میزان کنتراست

Contrast_Test_1

پیش از این در یک مقاله بسیار مفصل، ثابت کردیم که ویژگی کنتراست یک ویژگی ساختگی کمپانی هاست و بالاترین کنتراست واقعی که وجود دارد بسیار پایین تر از کنتراست هایی است که با چندین صفر جلوی عدد به شما نمایش داده می شود. کنتراست ۱۰۰,۰۰۰ و  …  وجود ندارد و در واقع تنها برای ایجاد بازار رقابت بین تلویزیون هاست.

بنابراین برای اینکه بتوانید بدون توجه به اعداد و ارقام ، تلویزیونی که کنتراست خوبی دارد تهیه کنید، باید قسمتی از یک فیلم با تصاویر تیره و تاریک را در ست های تلویزیونی که مد نظرتان است، نمایش دهید. هر کدام که رنگ مشکی را تیره تر نمایش دهد کنتراست بیشتری نیز دارد. مجددا یاد آوری می کنیم که کنتراست پلاسما از LCD بیشتر است زیرا که رنگ مشکی این تلویزیون بسیار عمیق و تیره است.

زاویه دید

هنگامی که می خواهید یک تلویزیون بزرگ بخرید دوست دارید همه اعضای خانواده از مشاهده تصاویر در آن لذت ببرند. نه فقط کسانی که مستقیم روبروی تلویزیون نشسته اند. بنابراین به شما توصیه می کنیم هنگام خرید تلویزیون ، ابتدا روبروی مرکز تلویزیون بایستید و سپس به سمت راست (یا چپ) یک قدم بردارید. ببینید پس از چند قدم، رنگ های تلویزیون شروع به تغییر کردن می کنند؟ هر چه این تغییر کمتر باشد این تلویزیون مناسب تر است. ضمنا هر چه قبل از تغییر رنگ ها، قدم هایی که بر می دارید بیشتر باشد تلویزیون بهتری را انتخاب می کنید. راهنمایی ما به شما در این قسمت این است که :از آنجایی که تلویزیون های پلاسما زاویه دید بیشتری دارند، اگر جزو خانواده های پر جمعیت هستند یا از تفریحاتتان مشاهده تلویزیون با دوستانتان است ، تلویزیون پلاسما را در گزینه های خود قرار دهید.

Resolution در تصاویر ثابت و متحرک

Resolution_Test1

هنگام خرید رزولوشن تلویزیون را حتما چک کنید. با این روش خواهید فهمید که پنل تلویزیون شما با کیفیت است یا یک پنل معمولی است. روش چک کردن Static Resolution  به این صورت است که ببینید آیا قادرید زمانی که یک عکس یا یک تصویر فریز شده از شخصی را می بینید تار های موی  وی را طوری ببینید که قابل شمارش باشند(یعنی تار و در هم نباشند). روش چک کردن Motion Resolution  هم به راحتی توسط یک صحنه ورزشی امکان پذیر است. دقت کنید که مثلا پای فوتبالیست ها هنگام دویدن و یا شوت زدن نباید حالت محو پیدا کند.

با توجه به نکات ذکر شده، شاید چندین گزینه را از بین انتخاب هایتان حذف کنید و یا چندین گزینه را به انتخاب هایتان اضافه کنید. در قسمت کامنت ها به ما بگویید کدام تلویزیون ها را انتخاب کردید و کدام تلویزیون ها از انتخاب شما حذف شده است.

همچنین اگر پیش از این تلویزیونی خریداری کرده اید مدل، و تجربه خود را در مورد آن با ما در میان بگذارید.

منابع : hightech-edge | gizmodo | crutchfield

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *