چه احتمالی برای حیات در کیهان است؟ ایا ما تنهاییم ؟

در تصویرپایین دایره قرمز رنگ کل ستاره هایی را نشان میدهد که ما در اسمان شب قادر به دیدن انها هستیم …

میدانیم در کهکشان راه شیری که ما در ان هستیم بین ۱۰۰-۴۰۰ میلیارد ستاره در ان جای دارد که خورشید ما یکی از انهاست و سیاره ما به دور همین خورشید میچرخد. بهمین تعداد به طور تقریبی کهکشان در بیرون از راه شیری وجود داره و تعداد ستارگان کل عالم از تعداد شن های کلِ ساحلهای زمین بیشتر است …

740566_yAIlnQPm

.. این ارقام مغز ادم را درد میاورند و احمقانست کسی فکر کند ما تنها هستیم . برخی نیز میگویند به ازای هر دانه شن درزمین ۱۰۰۰۰ ستاره در عالم است.

دانشمندان مطمئن نیستند چه درصدی از این ستاره ها شبیه خورشید ما از نظر اندازه سن و دما هستند .

ولی امار میانگین نشان میدهد بین ۵-۲۰ درصد شبیه ستاره ما وجود دارد . با این رقم و حداقل ها چیزی حدود ۵۰۰ کوانتیلیون یا ۵۰۰ میلیارد میلیارد ستاره خورشید مانند در عالم وجود دارد !!!!!

همچنین بحث سر این هست چه تعداد از این ستاره ها دارای سیاراتی زمین مانند هستند ؟ { منظور سیاراتی که حیاتی همچون زمین یا شبیه به زمین را ساپورت کنند و از نظر دما و فاصله نسبت به ستاره شان در منطقه حیات باشند } بر اساس مطالعاتی گفته میشه بین ۲۰-۵۰ درصد این ستارگان خورشید مانند زمینهایی دارند که حیات را پشتیبانی میکنند .

و همچنین براورد شده ۱۰۰ میلیارد میلیارد سیاره زمین مانند در کل هستی قابل مشاهده میتواند وجود داشته باشد.

 {یعنی به ازای هر دانه شن در زمین ۱۰۰ سیاره زمین مانند وجود دارد!!}}

بیایید تصور کنیم بعد از میلیارد ها سال ۱ درصد از سیارات زمین مانند حیاتی تکامل یافته دارا هستند . {این یعنی به ازای هر دانه شن در زمین یک سیاره زمین با پشتیبانی حیات در کائنات وجود دارد – ارقام و مقایسه ها بسیار جالب و خیره کننده است }

حال تصور کنید از همون یک درصد که گفتیم یک درصد دارای سیاراتی هستند که هوش برتر مانند ما انسان ها روی انها زندگی میکند …با محاسبات به این نتیجه رسیدیم ۱۰ میلیون میلیارد یا بهتره بگم ۱۰ کوادریلیون هوش فرازمینی در عالم قابل مشاهده موجود است .

————————————-

حالا …. برگردیم به کهکشان خودمون و همین محاسبات رو اونجا انجام دهیم  . میدانیم راه شیری حداقل ۱۰۰ میلیارد ستاره در خود جای داده است . و براورد شده یک میلیارد سیاره زمین مانند و ۱۰۰ هزار تمدن هوشمند فرازمینی فقط در ” راه شیری ” موجود است که یکیشون ما هستیم .

میدانیم ستاره میزبان ما یعنی خورشید در سن متوسط و جوانی نسبت به بقیه ستاره ها به سر میبرد و بقیه ستاره ها سن بیشتری نسبت به منظومه ما دارند . این یعنی اگر هوش فرازمینی در بین برخی از این ستاره ها باشد که دور از انتظارم نیست یعنی خیلی خیلی سنشون از ما بیشتره و بسیار پیشرفته تر از ما میباشند .

میدانیم سیاره  زمین ۴٫۵ میلیارد سال سن دارد …. تصور کنید سیاره ای ۸ میلیارد سال سن دارد و اسمش را میگذاریم planet x

خب چنین سیاره ای در چنین منظومه ای که دو برابر سن منظومه ما میباشد چقدر میتونه پیشرفته تر باشد !!!؟

یعنی چنین سیاره ای ۳٫۴۶ میلیارد سال از ما جلوتر است . شما فکرش را بکنید …. یک سیاره حتی اگر ۱۰۰۰ سال از ما جلوتر باشد ما در نظر انها ” یک قرون وسطیی ” بیش نیستیم .

تمدنی که یک میلیون سال از ما جلوتر باشد ما در برابر انها شامپانزه هایی بیش نیستیم .

———————————————-

**یک گروه بندی  به نام KARDASHEV SCALE در مورد تمدنهای هوشمند وجود دارد که انها را نام میبرم و هر کدام را جدا گانه توضیح میدهم :

تمدن نوع اول = چنین تمدنی قادر هست که کل انرژی سیاره خود را تحت کنترل بگیرد ما هنوز به این مرحله نرسیدیم ولی نزدیک هستیم …کار ساگان فرمولی در این گروه بندی ها ساخته و نشون داده ما عضو تمدن نوع ۰٫۷ هستیم !! یعنی هنوز به نوع اول نرسیدیم .

تمدن نوع دوم = چنین تمدنی قادر است کل انرژی ستاره میزبانش را کنترل کند . قابل تصور نمیتونه برای ما باشه که چنین تمدنی واقعا چه مقدار هوش و تکنولوژی دارد .

تمدن نوع سوم = چنین تمدنی میتواند انرژی کل کهکشان را تحت کنترل و استفاده خویش بگیرید … !!!

 چنین ارقام و تقسیم بندی هایی باورش برای هر کسی ساده نیست . به خاطر اورید بالا مثالی در مورد سیاره ای زدم که ۸میلیارد سال سنش بود و تقریبا دو برابر سن سیاره زمین و منظومه شمسی بود چنین سیاره  و تمدنی میتونن الان به نوع سوم و دستیابی به سفرهای بین ستاره ای پیدا کرده باشند . حتی استعمار کل کهکشان .

اگر امار و ارقام و محسابات ریاضیاتی که صحبت شد را در نظر بگیریم و یک درصد از تمدنهای هوشمند به مرحله تمدن نوع سوم رسیده باشند انگاه ۱۰۰۰ تمدن نوع سوم در راه شیری خواهیم داشت انهم به تنهایی .

 خواهیم داشت انهم به تنهایی .

اما چرا تا به امروز اثری از ارتباطات نزدیک و رادیویی به صورت رسمی نداشتیم این تمدن ها کجا هستند ؟

 ۲ توضیح کلی وجود دارد :

**گروه اول دانشمندانی هستند که میگویند هیچ تمدن نوع دوم و سومی در راه شیری وجود ندارد .

این گروه میگویند البته که هزاران یا شاید صد ها هزار تمدن هوشمند در راه شیری باشند ولی هیچ کدوم به درجه نوع دوم و سوم که توضیح دادیم نرسیدند . پس کجا هستند ؟ سه نوع توضیح در مورد این توضیح شماره ۱ وجود دارد

A ) اینکه ما گونه نادر هستیم که توانستیم از بین کلیه گونه های این سیاره هوشمند شویم .و به  این مرحله برسیم که در قبال سن کیهانی سیاره مان سنی نداریم و عده ای در این مورد فکر میکنند ما خاص هستیم و نادر و فکر میکنند ما تافته ای جدا بافته هستیم یعنی در حدی که مردم در قرون وسطی فکر میکردند ما در مرکز کیهانیم .

  برخی هم میگویند حیاتی اون بیرون وجود نداره که البته امروز با کشفیاتمان در مورد سیارات و قمرهای منظومه شمسی و سیارات بیرون منظومه این مورد مختومه است

ایده های زیادی وجود دارد  و پارادوکس هایی در مورد حیات فرازمینی و اینکه با این امار و ارقام چرا خبری از انها نیست .

B)برخی نیز میگویند ما اولین گونه های هوشمند از زمان بیگ بنگ تا به الان هستیم و میگویند شاید زمین اولین مکانی است که در ان فرصت تکامل حیات حتی تا درجه هوشمند که ما هستیم رسیده است .

C)برخی نیز میگویند تمدنهای هوشمند  وجود دارند ولی به دلیل جنگ و مسائل تکنولوژیک یکدیگر را از بین بردند و دیگر وجود ندارند.

—————————–

**اما گروه دوم میگویند تمدنهای نوع دوم و سوم اون بیرون هستند ولی دلیلی وجود دارد که ما اثری از انها نیافتیم .

ما هنوز فقط ۱۰۰ سال نوری خودمان را داریم بررسی میکنیم یعنی ۱ درصد از اندازه راه شیری و هنوز اثری از ارتباطات رادیویی پیدا نکردیم . این گروه از دانشمندان ده عدد توضیح و دلیل را میاورند :

A)تمدنهای هوشمند زمین را ملاقات کردند ولی زمانی که ما هنوز تکامل نیافته بودیم وپیشرفت نکرده بودیم .

چرا که انسانهای مدرن ۲۰۰ هزار سال پیش تازه شکل گرفتند و ۵۰-۶۰ هزار سال پیش از افریقا خارج شدند و در دنیا پراکنده شدند و تازه ۶-۱۰ هزار سال پیش ما شروع به اغاز تمدن رسمی کردیم و چندین هزار سال طول کشید به تکنولوژی و فهم امروزی برسیم که واقعا راه درازی را طی کردیم که شاید در مقیاس کیهانی تنها چند دقیقه طول کشیده باشد .

در این نظریه میگوید مردمان باستانی ممکنه فرازمینی ها را دیده باشند ولی هیچ راهی را نمیتوانستند بیابند تا این مهم را برای ایندگان خود شرح دهند شاید خدایان و فرشتگان و به اصطلاح اجنه همین فرازمینی ها بوده باشند که به نحوی داستان انها را ثبت کردند .

B)مورد دوم میگه کهکشان توسط تمدنهای نوع دو و سه استعمار شده است ولی ما در قسمتی متروکه و بیرونی از کهکشان زندگی میکنیم .

C) اینکه در چنین استعماری ما جز گونه های عقب مانده هستیم

و انها علاقه ای به ارتباط ندارند . شما تصور کنید تمدنی را که کل انرژی ستاره اش را در اختیار دارد نیازی ندارد ارتباطی با کسی داشته باشد که هزاران و میلیون سال از او عقب است .

D)ممکن است اون بیرون تمدنهای ترسناک و استعمار گر باشد و ما به سیگنال های خود به گفته هاوکینگ چراغ سبزی نشان میدهیم و نابودی خود را تضمین میکنیم .

E) ممکن است اون بیرون تنها یک تمدن بزرگ هوشمند و برتر در راه شیری باشد .

F)ممکن است فعالیتها و سیگنالهایی به سمت ما میاید ولی تکنولوژی ما قادر به دریافت و شناسایی انها نیست .

G)تمدنهای هوشمند از جای ما خبر دارند و نسبت به وجود ما اگاه هستند و بهر دلیلی از هر گونه تماس با ما سر باز میدهند .

H) تمدنهای برتر وجود دارن  و میدانیم در راه شیری پراکنده هستند ولی ما قادر به اگاهی و رد پای انها نیستیم .

 ) ممکنه ما کل حقیقت را ندانیم و در یک هولوگرام یا یک شبیه ساز زندگی میکنیم .!!

 این رو حساب کنم که تقسیم بندی های بالا حدسیات ممکن است و هیچ کدام قطعیت ندارد ولی یکی از انها ممکن است درست باشد و واقعیات را در برگرفته باشد – چیزی که واضح است اینه که ما فقط یک گونه جانوری اما به اصطلاح هوشمند هستیم که در گوشه ای از این اقیانوس سیاه زندگی میکنیم و فکر میکنیم که موجودی برتر و هوشمند هستیم در صورتیکه در برابر امار و ارقامی که گفته شد عددی نیستیم چه برسد به اشرف مخلوقات .

باید با واقعیات زیست که ما تنها نیستیم همچون اینکه در دریا نیز یک نوع ماهی وجود ندارد . در این مقاله سعی شد کیهانی که در ان زندگی میکنیم با مشاهدات و منابع و محاسبات ریاضیاتی بگوییم که ما عضوی از یک سیستم بسیار عظیم هستیم که حتی یک پیکسل هم به حساب نمیاییم و فکر کردن به اینکه ما تنها هستیم دیوانه وار و احمقانست .. ولی یک چیز مارا خاص کرده است حد اقل در ده ها سال نوری اطرافمان تنها موجودی که دارای هوش است ما هستیم همین هوش مارا خاص کرده است و ما میتوانیم به واسطه ان از روی سیاره کوچکمان کیهان را توصیف و درک کنیم .

A  R  A  S  H

منبع ترجمه :

http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *