چگونه ادویه درست کنیم

ادویه به مواد گیاهی گفته می شود که می توان از آن ها به منظور عطر و طعم بخشیدن به غذا ها استفاده نمود . البته ادویه ها دارای کاربرد هایی از قبیل دارویی و مواد نگهدارنده نیز می باشند که در این مقاله ، هدف ادویه های مورد استفاده در فرایند آشپزی می باشند . یک ادویه می تواند از دانه خشک شده گیاهان ، میوه ، ریشه یا پوست یک گیاه باشد و یا این که می تواند از ترکیب مواد ذکر شده ، ساخته شود .
انتخاب ادویه مناسب برای یک غذا از اهمیت بالایی برخوردار است و این انتخاب با توجه به سلایق و موقعیت جغرافیایی صورت می گیرد . برای مثال در کشورمان ایران و در استان های جنوبی ، استفاده از ادویه زیاد و ادویه هایی که طعم غذا را تند می کنند ، بسیار رواج دارد که در بسیاری موارد ، طعم به وجود آمده مورد پسند استان های دیگر نمی باشد .

در ادامه قصد داریم تا روش درست کردن چند ادویه پر کاربرد و بسیار خوش مزه را به شما آموزش دهیم .

ادویه پلو :

برای شروع به سراغ این ادویه محبوب می رویم که برای درست کردن لوبیا پلو و در کل پلوهای مخلوط مثل کلم پلو و هویج پلو و گاهی برای قیمه پلو به کار می رود . ترکیب این ادویه به صورت زیر است :

گل سرخ یا گل محمدی ، زیره ، دارچین ، زنجبیل ، جوز هندی ، میخک و هل . البته من به شخصه برای عدس پلو فقط دارچین را ترجیح می دم

ادویه آبگوشت :

بیشتر ایرانی ها آبگوشت را با زرد چوبه و فلفل و برگ بو درست می کنند . ترکیبی که در ذیل آمده است نیز به عنوان ادویه آبگوشت توصیه می شود :
زردچوبه ، دارچین ، فلفل سیاه ، جوز هندی ، بادیان و میخک

ادویه ترشی :

ترشی نیز که یکی از مخلفاتی است که در کنار غذا خورده می شود دارای ادویه می باشد که زدن این ادویه مخصوص ، باعث می شود که طعم بسیار بهتری پیدا کند . این ادویه برای ترشی لیته و ترشی مخلوط و هفت بیجار مناسب است که ترکیب آن به شرح زیر است :
نعناع خشک ، گلپر ، تخم گشنیز ، تخم سیاه دانه ، زیره سیاه و سبز ، کاری و زردچوبه

ادویه ترشی بادمجان :
همانطور که گفته شد ادویه ترشی باعث خوش طعم شدن آن می شود که ادویه قبلی مربوط به ترشی های لیته ، مخلوط و هفت بیجار بود اما این ادویه مختص ترشیه بادمجان است و ترکیب آن به صورت زیر می باشد :
گلپر ، زردچوبه و سیاهدانه

ادویه ماست و خیار :
این ادویه که دیگه حرفی براش نمی مونه ، ماست و خیار را تبدیل به یک هیولا می کنه و نمی زاره دست از خوردنش بردارید . ترکیبات این ادویه به صورت زیر است :
فلفل سیاه ، نعناع خشک ، ریحان ، مرزه ، ترخان خشک و پودر گل محمدی

ادویه فلافل :
اگه این ادویه را درست کنید ، عمرا دیگه از بیرون فلافل بخرید و ممکنه تصمیم بگیرید یه فلافلی هم باز کنید . ترکیبات این ادویه به صورت زیر می باشد :
زیره سبز ، کاری ، زنجبیل ، فلفل قرمز

ادویه کوکو سبزی :
کوکو سبزی که به تنهایی خیلی خوش مزه است اما اگه دوست داشتید می تونید یه همچین ادویه ای را ترکیب زیر را هم بهش اضافه کنید :
پودر گل محمدی ، کاری ، دارچین ، فلفل سیاه . باید بگم که به جای کاری می توان از کمی شنبلیله خشک و پودر شده استفاده کرد

ادویه مرغ و ماهی :
برای از بین بردن بوی مرغ و ماهی بهترین ادویه زنجبیل و پودر سیر است . البته می شه یه راست از پودر سوخاری هم استفاده کرد که داخلش ادویه آماده داره و دیگه نیازی به این داستان ها نیست

ادویه کباب تابه ای :
کباب تابه ای یا همون کباب ماهی تابه ای رو دست کم نگیرید که با اضافه کردن ادویه زیر ممکنه به پای کباب کوبیده هم برسه .
فلفل سیاه ، پودر لیمو عمانی ، کمی زردچوبه و سماق که سماق بیشتر سلیقه ای هست و بعضی زیاد خوششون نمیاد

ادویه گوشت :
برای طعم دادن به گوشت خورشتی به طور خالص از جوز هندی استفاده می شود . دقت کنید به هیچ وجه بیشتر از ۴ گرم جوز هندی استفاده نکنید ، چون باعث فلج شدن عضلات می شود

ادویه قیمه پلو :
قیمه پلو هیات های محرم را اگه یه بار هم خورده باشید متوجه می شید که با نوع خونگی خیلی فرق داره که بیشتر مواقع علتش استفاده از یک ادویه مناسبه که یه مدلش به صورت زیر است .
کمی دارچین و زیره سبز و پودر گل محمدی . بعضی افراد از ادویه پلو هم استفاده می‌کنند که سلیقه ای است

ادویه خورش قیمه :
ادویه خاص خورش قیمه را می شه اینطوری معرفی کرد :
پودر لیمو عمانی ، دارچین و کمی پودر گل محمدی که بعضی افراد به جای گل محمدی از گلاب استفاده می کنند و کاملا سلیقه ای است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *