چگونه جرم دندان را در خانه بگیریم؟

دندان

دندان

روشهای طبیعی برطرف کردن جرم دندانها؛

برای داشتن دندان های سفید باید مراقبت از آنها را بیشتر کنید و علاوه بر رعایت رژیم غذایی در تمیز کردن آنها نیز وقت بیشتری صرف کنید.

آیا تا به حال به بافت زرد رنگ روی دندان‌هایتان دقت کرده‌اید؟ این بافت پلاک یا همان جرم دندان است که حاوی میلیون‌ها باکتری است.

پلاک یا جرم دندان علاوه بر ظاهر ناخوشایندی که ایجاد می‌کند، می‌تواند به دندان‌ها هم آسیب بزند.

در این مطلب به راههای برطرف کردن پلاک یا جرم روی دندان‌ها می‌پردازیم. اگر به سلامت و زیبایی دندان‌هایتان اهمیت می‌دهید حتماً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین راه‌ها برای از بین بردن جرم دندان

ساده‌ترین راه برای از بین بردن پلاک و جرم دندان، مسواک زدن حداقل دو بار در روز است.

شما باید از مسواکی نرم استفاده کنید و حداقل هر سه تا چهار ماه یکبار، آن را تعویض کنید. همچنین می‌توانید از مسواک برقی استفاده کنید.

این نوع مسواک می‌تواند در از بین بردن پلاک از مسواک سنتی موثرتر عمل کند.

قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا هر نوع ماده غذایی که بین دندان‌ها باقی مانده و با مسواک قابل تمیز شدن نیست را بیرون بیاورد.

ارزانسرای آرایشی بهداشتی

برای استفاده از نخ دندان به شیوه زیر عمل کنید:

مقداری مناسب از نخ را جدا کنید و یک سر آن را به دور انگشتان میانی بپیچید.

سر دیگر نخ دندان را بین انگشت‌های شست و سبابه خود محکم نگاه دارید، سپس به آرامی را بین دو دندان بکشید.
نخ دندان را به شکل “C” کنار دندان حرکت دهید.

نخ را به آرامی به بالا و پایین کرده و مراقب باشید که آن را با شدت نکشید.

این روند را برای همه دندان‌های خود تکرار کنید، مراقب باشید که پشت دندان‌های پشت خود را نیز نخ دندان بکشید.

پس از نخ دندان کشیدن، باید هر بار دو دقیقه مسواک بزنید.

برای مسواک زدن به شیوه درست به صورت زیر عمل کنید:

مقداری خمیر دندان به اندازه یک نخود را روی مسواک خود قرار دهید. برای کودکان، مقدار خمیر دندان باید به اندازه یک دانه برنج باشد.

مسواک خود را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه بر روی دندان‌ها نگه دارید.

مسواک خود را به صورت ضربات کوتاه و ملایم به اندازه عرض هر دندان عقب و جلو ببرید.

تمام سطوح خارجی، سطوح داخلی و سطح بالای دندان که مخصوص جویدن است را مسواک بزنید و زبان خود را فراموش نکنید.

برای داخل دندانهای جلوی خود، مسواک خود را به صورت عمودی کج کرده و در حرکات آرام بالا و پایین کنید.

متأسفانه ، پلاک پس از مسواک زدن دوباره به سرعت تجمع می‌یابد. برخی از متخصصان سایر روشهای درمانی در منزل را برای از بین بردن تجمع پلاک توصیه می‌کنند. این موارد درمان‌هایی نظیر روغن کشیدن و جوش شیرین است.

روغن کشی

روغن کشی دندان‌ها با روغن نارگیل یا زیتون، دندان‌های شما را تقویت می‌کند، از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند، درد لثه‌ها را تسکین می‌دهد و مهم‌تر از همه، پلاک دندان‌ها را برطرف می‌کند.

برای روغن کشی دندان‌ها، حدود یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در دهان خود بچرخانید.

اعتقاد بر این است که روغن نارگیل بسیار مفید است زیرا حاوی اسیدهای چرب مانند اسید لوریک، ماده‌ای با اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی است.

جوش شیرین

محققان با تحقیقات بسیار دریافتند افرادی که دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی جوش شیرین مسواک می‌زدند، نسبت به افرادی خمیر دندانشان حاوی جوش شیرین نیست، پلاک بیشتری از سطح دندان‌هایشان پاک شد و در طی ۲۴ ساعت پلاک کمتری روی سطح دندان‌های آن‌ها جمع شد.

جوش شیرین در از بین بردن پلاک موثرتر است زیرا یک پاک کننده طبیعی و عالی است.

چگونه پلاک باعث تشکیل رسوب روی سطح دندان می‌شود؟

تجمع پلاک می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. باکتری‌های موجود در پلاک با تغذیه از قندهای موجود در غذاهایی که می‌خورید اسید ایجاد می‌کنند که باعث آسیب دیدن دندان‌ها و ایجاد حفره می‌شود. به علاوه، این باکتری‌ها سمومی تولید می‌کنند که می‌توانند منجر به بیماری پریودنتال (بیماری لثه) شوند.

پلاک روی دندان با مواد معدنی موجود در بزاق شما ترکیب شده و رسوب سفتی ایجاد می‌کند، این رسوب تارتار نامیده می‌شود. تارتار هم مانند پلاک، می‌تواند در بالا و هم در زیر خط لثه ایجاد شود. تارتار زمینه رشد و نمو باکتری‌های پلاک را ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد باکتری‌های پلاک به سرعت تکثیر شوند.

برخلاف پلاک، تارتار را نمی‌توان با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن برطرف کرد.

برای خلاص شدن از آن، شما باید به دندان پزشک خود مراجعه کنید، وی با استفاده از ابزارهای ویژه آن را با روشی به نام “جرم‌گیری و پولیش ” برطرف خواهد کرد. جرم گیری به برداشتن تارتار از سطح دندان گفته می‌شود، در حالی که پولیش به صافی و درخشش دندان پس از آن اشاره دارد.

چگونه می‌توان از تشکیل پلاک و تارتار جلوگیری کرد؟

بهترین راه‌های جلوگیری از تشکیل پلاک، رعایت بهداشت دندان است. حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید (در حالت ایده آل یک بار صبح و یک بار قبل از خواب) و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.

مراجعه منظم به دندانپزشکی نیز در جلوگیری از ایجاد پلاک اضافی و ایجاد تارتار بر روی دندانها بسیار مهم است. دندانپزشک دندان‌های شما را می‌تراشد و تمیز می‌کند و به این صورت پلاک روی آن نیز از بین می‌رود.

همچنین ممکن است درمانی با فلوراید انجام دهند که می‌تواند از رشد باکتریهای پلاک و جمع شدن تارتار بر روی دندان‌های شما جلوگیری کند. این کار به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و بدون قند اضافه شده، می‌تواند روند رشد باکتری‌ها در دندان‌های شما را کندتر کند. حتماً محصولات تازه، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی بخورید.

دهانشویه یا ابزاری مانند خلال دندان می‌تواند برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ها در بین وعده‌های غذایی مفید باشد.

سیگار کشیدن و استعمال دخانیات می‌تواند سرعت تجمع پلاک روی دندان را به طور چشمگیری افزایش بدهد. اگر درگیر این عادات مخرب هستید، برای سلامت بدن و دندان‌هایتان هم که شده، آن را ترک کنید.

هرچه بهتر از دندان‌های خود مراقبت کنید، پلاک کمتری روی آنها تجمع می‌یابد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *