چگونه گوگل مسیر خرید انرژی پاک را برای شرکت‌ها هموار کرد

گوگل از چند سال گذشته برنامه‌هایی را برای تولید انرژی تجدیدپذیر از مزارع بادی و خورشیدی و فروش انرژی به دیگر شرکت‌های خصوصی درنظر گرفته است.

در فاصله‌ی چهار مایلی شهر آلبانی در جنوب شرقی جورجیا در منطقه‌ای پوشیده از مزارع، به‌زودی ساخت یک واحد خورشیدی جدید ۱۲۰ مگاواتی آغاز خواهد شد. این واحد اولین تأسیسات خورشیدی در ایالت جورجیا خواهد بود. شرکت گوگل که بخشی از این پروژه را بر عهده دارد (گوگل مجهز به یک مرکز داده‌ای بزرگ در جورجیا است)، در تلاش است برای مناطق تحت پوشش فعالیت خود، به تولید نیروی برق تجدیدپذیر بپردازد.

مزرعه‌ی خورشیدی یکی از دو پروژه‌ی جدید در جورجیا است که از طریق تأسیسات محلی، نیروی برق را به گوگل می‌فروشد، این مزرعه جدیدترین نمونه‌ی تلاش گوگل برای باز کردن درهای بازار انرژی به روی شرکت‌های خصوصی است که به‌دنبال منابع جدید برق تجدیدپذیر هستند. شرکت گوگل در سال ۲۰۱۰ به یکی از پیشتازهای انرژی تجدیدپذیر تبدیل شد؛ به‌دنبال گوگل، امروزه شرکت‌های مختلفی ازجمله نایک تا استارباکز و AT&T هم این هدف مشابه را دنبال کردند. لیلی دونگ مدیر مرکز انرژی‌های تجدیدپذیر در مؤسسه‌ی غیرانتفاعی Rocky Mountain که با گوگل و سازمان‌های دیگر برای تولید انرژی همکاری می‌کند، در این مورد می‌گوید:

گوگل عملکرد نوآورانه‌ای داشته است. آن‌ها کار بی‌سابقه‌ای را انجام دادند و ریسک آن را برعهده گرفتند.

مزرعه خورشیدی

درگذشته مزارع بادی و خورشیدی انرژی را به‌صورت عمده و تنها به تأسیسات می‌فروختند و قوانین مجوز خرید انرژی پاک را به شرکت‌های خصوصی نمی‌دادند. گوگل قبلا نمی‌توانست انرژی مورد نیاز خود در محل را تولید کند؛ پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام ساختمان مجاز نبودند؛ اما این شرکت تصمیم گرفت درخواست خریدوفروش عمده‌ی انرژی را به دولت فدرال مطرح کند و سپس قراردادهای طولانی‌مدت (به نام توافق خرید انرژی) را با توسعه‌دهندگان پروژه‌های تجدیدپذیر منعقد کند.

اولین پروژه یک مزرعه‌ی بادی در آیووا بود. تا سال ۲۰۱۷ گوگل با تقریبا ۲۰ پروژه‌ی مشابه، چشم‌انداز طولانی‌مدتی را برای خرید انرژی تجدیدپذیر خود در سراسر جهان تنظیم کرد که منبع آن واحدهای خورشیدی و بادی جدید بودند (هر کیلووات انرژی به‌کاررفته توسط آلفابت، شرکت والد گوگل منطبق با میزان هم‌ارز انرژی تجدیدپذیر است). امروزه، این مقدار نیروی روی هرکدام از شبکه‌های محل فعالیت گوگل تولید نمی‌شود تأمین انرژی به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز در هفت روز هفته نیست، برای مثال مزارع خورشیدی در هنگام شب هیچ برقی را تولید نمی‌کنند اما در طول روز می‌توانند جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی مصرفی باشند. به‌گفته‌ی نیها پالمر، سرپرست استراتژی انرژی در گوگل:

تولید را در ساعات خاموشی و ساعات غیرمصرف انجام می‌دهیم در بعضی ساعت‌ها انرژی تجدیدپذیر کمتری وجود دارد؛ اما در دوره‌های تعادل از سال، تولید بر مبنای ۱۰۰ درصد انجام می‌شود.

هدف نهایی گوگل استفاده از انرژی پاک در تمام فعالیت‌ها و در تمام زمان‌ها است. قدم بعدی گوگل خرید انرژی تجدیدپذیر در تمام شبکه‌های محلی منطقه‌ی فعالیت خود است. این فرآیند چالش‌برانگیز و دشوار است. هدف شرکت گوگل کمک به اجرای پروژه‌های جدید در شبکه است. پالمر می‌گوید:

هدف ما از انجام این نوع پروژه‌ها، پیاده‌سازی شبکه‌های متفاوت برای فعالیت است؛ بنابراین یکی از معیارهای ما جدید بودن پروژه‌ها است. برای مثال یک مزرعه‌ی بادی که پنج سال فعال است مناسب این پروژه نیست، زیرا در تولید کربنی شبکه نقش داشته و به بخشی از آن تبدیل شده است.

ازآنجاکه شرکت گوگل به دنبال انرژی تجدیدپذیر و جدید در نزدیکی مراکز داده‌ای خود است، می‌تواند برای اولین بار راه ورود به بازار انرژی برای شرکت‌های خصوصی باز کند. سال‌هاست که مرکز داده‌ای گوگل در جورجیا فعال است؛ اما مذاکره‌ی این شرکت با سازمان نیروی Georgia Power (مالک شبکه‌‌ی محلی، واحدهای نیرو و تنها انتخاب مشتریان آن منطقه است) برای یافتن یک راه‌حل سال‌ها به طول انجامید. یک قرارداد به نام تعرفه‌ی سبز در جورجیا بسته شد، بر اساس این قرارداد مزارع خورشیدی جدید انرژی تجدیدپذیر را به یک واحد می‌فروشند و آن واحد هم اعتبار انرژی تجدیدپذیر را به گوگل و در کنار آن شرکت‌های جانسون و جانسون، تارگت و والمارت می‌دهد، این شرکت‌ها باید حداقل ده سال به این برنامه متعهد بمانند. پالمر می‌گوید

این پیشنهاد، برنامه‌ریزی‌های واحد نیروی جورجیا (Georgia power) را تغییر می‌دهد. آن‌ها پروژه‌هایی برای خرید انرژی از طرف ما دارند و برای ترکیب انرژی روی شبکه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. با فعال‌ شدن مزارع خورشیدی، گوگل و شرکت‌های دیگر می‌توانند با جایگزینی انرژی مقرون‌به‌صرفه، در هزینه‌ی برق صرفه‌جویی کنند.

مزرعه بادی

شرکت گوگل در آلاباما در حال ساخت یک مرکز داده‌ای جدید ۶۰۰ میلیون دلاری است و برای تأمین انرژی تجدید پذیر شبکه‌ی این منطقه با شرکت Tennesse Valley Authority همکاری می‌کند. گوگل همچنین در شمال کالیفرنیا برای ساخت واحدهای خورشیدی با شرکت Duke Energy همکاری می‌کند. در اوکلاهاما هم قراردادی را برای خرید نیرو از مزارع بادی بسته است. در تایوان، یعنی محل استقرار یکی از مرکز داده‌ای دیگر گوگل که مجهز به یک واحد کوچک انرژی تجدیدپذیر هم است، این شرکت با تأسیسات Taipower دولتی کار می‌کند و امکان خرید انرژی پاک را برای شرکت‌های خصوصی هم فراهم کرده است.

گوگل با استخراج متان از زباله می‌تواند برق تولید کند

خرید انرژی تجدیدپذیر برای گوگل بخشی از یک برنامه‌‌ی بزرگ‌تر باهدف کاهش اثر کربنی است. این شرکت افست‌های کربن (افست کربن یا تعدیل کربن به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن یا دیگر گازهای گلخانه‌ای گفته می‌شود) را خریداری می‌کند تا اثر مصرف کربن را خنثی کند، در پروژه‌هایی مثل سیستم استخراج متان از محل دفع زباله سرمایه‌گذاری می‌کند و سپس از زباله‌ها برای خانه‌های مجاور برق تولید می‌کند (متان از غذا و دیگر ضایعات طبیعی موجود در محل دفع زباله تولید می‌شود، یک گاز گلخانه‌ای با درصد آلایندگی بالاتر از CO2 است). هدف این شرکت متمرکز بر بهبود بازدهی است. امروزه مصرف انرژی مراکز داده‌ای گوگل تقریبا برابر با نیمی از انرژی مصرفی صنایع است با این تفاوت که نسبت به پنج سال گذشته، توان محاسباتی ۳/۵ برابر را ارائه می‌کنند. به‌گفته‌ی کیت براندت، مدیر ظرفیت پایداری گوگل:

بر اساس آمار با میزان مشابه انرژی توانستیم جست‌وجوها و تعداد Gmailهای گوگل را افزایش دهیم.

این شرکت باهدف کاهش دیگر بخش‌های مصرف انرژی، برای مثال کاهش استفاده از پمپ‌های زمین‌گرمایی تلاش می‌کند یا دستورالعمل‌های غذایی را به کافه‌تریاهای شرکت ارائه می‌دهد تا کارمندان را به مصرف گوشت کمتر تشویق کنند. قبلا میزان نشر میانگین یک کاربر گوگل در یک ماه تقریبا برابر با رانندگی در مسافت یک مایل برآورد شده بود (قبل از این‌که خرید انرژی تجدید پذیر یا آفست‌های کربن را برای کاهش اثر کربن در نظر بگیرند).

اما روش‌های جدید و اولیه‌ی این شرکت برای یافتن انرژی تجدیدپذیر هم تأثیر زیادی داشته است. در سال ۲۰۱۳ یک مجموعه از شرکت‌های دیگر ازجمله مایکروسافت و فیسبوک هم برنامه‌های تجدیدپذیر خود را اعلام کردند. تا سال ۲۰۱۵ میزان کل انرژی پاکی که سازمان‌ها عرضه می‌کردند (شامل سهم زیاد آمازون) تقریبا ده برابر افزایش یافت. در سال ۲۰۱۷، شرکت‌ها قراردادهای ۲/۸۹ گیگاوات انرژی پاک را امضا کردند. امسال سازمان‌ها از این رقم هم فراتر رفته‌اند.

با پیشرفت گوگل در این زمینه، این شرکت به‌دنبال گزینه‌های دیگری از انرژی تجدیدپذیر است که بهتر بتوانند نیاز روزمره‌ را روی شبکه‌های محلی برآورده سازند (شاید قدم بعدی آن‌ها ترکیب انرژی باد و خورشید یا نیروی هیدرو یا اضافه کردن یک منبع ذخیره‌سازی جدید انرژی با هزینه‌ی حذف باتری باشد). وقتی گوگل مراکز داده‌ای جدید خود را ساخت، اعلام کرد که به‌دنبال گزینه‌های انرژی تجدیدپذیر در منطقه است و امروزه تأمین‌کنندگان انرژی به دنبال این منابع هستند. پالمر می‌گوید:

وقتی هدف خود را برای تأمین‌کنندگان انرژی توضیح دادیم و مشخص کردیم به دنبال چه هستیم، آن‌ها هم به این نتیجه رسیدند که راه‌حل‌هایی را بر سر میز مذاکره ارائه دهند. این تغییر احیاکننده است و من در ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته شاهد آن بودم. فکر می‌کنم این تغییر می‌تواند راه‌های ورودی بازار را برای ما هموار کند، تلاش‌ها و معیارها و خواسته‌های ما را بیان کند و از طرفی انگیزه‌ی لازم را برای دیگر تولیدکنندگان فراهم کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *