کارآفرین ۷۸ ساله‌ای که رقیب ایلان ماسک است

 

مالکولم بریکلین در سن ۷۸ سالگی شرکتی برای تولید خودروی الکتریکی راه‌اندازی کرده است و با شناختی که از صنعت اتومبیل دارد، معتقد است رقبا را شکست خواهد داد.

گاهی اوقات شرکت‌های جدید از نقاط معکوس تکنولوژی رشد می‌کنند. یک سال پیش قیمت باتری به‌شدت کاهش پیدا کرد و هزینه‌ی تولید یک خودروی الکتریکی به ۳۰ هزار دلار رسید. در همین زمان مالکولم بریکلین به این نتیجه رسید که اکنون بهترین زمان برای تولید خودروی الکتریکی است. او کارآفرین بسیار موفقی است که طی ۵۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های متفاوتی انجام داده است. او در حال حاضر مشغول ساختن شرکتی به نام Visionary Vehicles است که هدف آن تولید وسایل حمل‌ونقل سه‌چرخ است.

3ev

او تا به حال سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت اتومبیل داشته است که از جمله موفق‌ترین آن‌ها می‌توان به خودروی سوبارو در اواسط دهه‌ی ۱۹۶۰ و دوچرخه‌های الکتریکی در دهه‌ی ۱۹۹۰ اشاره کرد. او می‌گوید که می‌تواند شرکت جدید خود را با کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار راه‌اندازی کند و قصد دارد از ۲۵۲ سرمایه‌گذار و هرکدام به مبلغ یک میلیون دلار سرمایه جذب کند و مشتری‌ها نیز سهم کوچکی از شرکت خواهند داشت. او همچنین می‌گوید نمونه‌ی اولیه در ماه ژوئن ارائه می‌شود و تولید رسمی از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. بریکلین ادعا کرده است که خودروهایش طراحی زیبایی دارند و همه به آن‌ها علاقه‌مند خواهند شد. خودروها در دسته‌های ۲۵ هزارتایی تولید خواهند شد تا نمونه‌های استفاده‌شده افت قیمت نداشته باشند و درهای قیچی‌مانند از جمله ویژگی‌های خاص آن‌ها خواهد بود.

معروف‌ترین کارآفرین سیلیکون‌ولی یعنی ایلان ماسک تا به حال چندین نمونه خودروی الکتریکی به بازار عرضه کرده است؛ اما بریکلین هیچ نگرانی بابت این موضوع ندارد و معتقد است دانش بالای او در صنعت اتومبیل باعث موفقیت شرکتش خواهد شد. ناگفته نماند شرکت‌های دیگری مانند شورولت و بی‌ام‌و نیز در حال تولید خودروی الکتریکی هستند. شرکت Visionary Vehicles قصد دارد تولید قطعات خودروهای خود را برون‌سپاری کند و سپس اجزای آن‌ها را توسط کارمندان خبره مونتاژ کند. بریکلین گفته است که ایلان ماسک با انجام ندادن این کار اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. خودروهای این شرکت می‌توانند مسافت ۲۰۰ مایل را با یک بار شارژ طی کنند و سرعت آن‌ها در ۵ ثانیه از صفر به ۶۰ خواهد رسید. این خودروها به‌جای کمربند معمولی، کمربند ایمنی هارنس دارند و از تست‌های ایمنی سربلند بیرون آمده‌اند.

3ev

خودروهای ۳EV این شرکت مانند سایر اتومبیل‌های الکتریکی بدون مشکل نیستند. کند شارژ شدن خودروی و قدیمی شدن تکنولوژی از مشکلات مشترک اتومبیل‌های الکتریکی هستند. اگرچه کاهش قیمت باتری به بریکلین کمک کرده است که قیمت خودروی را پایین نگه دارد؛ اما به نظر می‌رسد با عوض شدن تکنولوژی جدید باتری‌ها، مردم تمایلی به نگهداری خودروهای قدیمی نداشته باشند. این صنعت هنوز به توافقی بابت استفاده از تکنولوژی خاص برای شارژ کردن خودروهای الکتریکی نرسیده؛ اما بریکلین معتقد است که این اتفاقی به‌زودی خواهد افتاد.

شاید برایتان سؤال پیش بیاید که چرا بریکلین در این سن تصمیم به راه‌اندازی شرکت جدیدی گرفته است. ۷۸ سالگی سنی است که اغلب کارآفرینان ترجیح می‌دهند خودشان را بازنشسته کنند و به استراحت بپردازند. بریکلین در پاسخ این سؤال گفته است:

زمانی که در سن ۵۰ سالگی بودم ثروت زیادی داشتم. بنابراین یک مزرعه در کلرادو خریداری کردم و هرگونه امکاناتی که فکرش را بکنید در آن راه‌اندازی کردم. شاید باورتان نشود اما من در مزرعه‌ام باشگاه مخصوص تیراندازی داشتم. با همه‌ی این‌ها بعد از گذشت تنها سه ماه حوصله‌ام سر رفت و مزرعه را فروختم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *