کارل فردریش گاوس، شاهزادهٔ ریاضی‌ دانان

در میان نوابغ بعضی ها بسیار بالاتر از نابغه اند کسانی که هوش انها بسیار فراتر از یک شخص عادی عمل میکند، یکی از این افراد گاوس است، ریاضی دانی که اگر نبود سال ها طول میکشید تا ریاضی به شکل اوروزی دربیاید، او را باید به واقع شاهزاده ی ریاضیدانان نامید…

جهان در تاریکی بود، خدا دلش به حال انسان ها سوخت خودش به زمین امد و همه چیز روشن شد! پاسخ المان ها به ضرب المثل انگلیسی ها در مورد نیوتون.

نبوغ و خلاقیت چقدر میتواند وسیع باشد؟ ان مرزی که میتوان در نظر گرفت گاوس است، انسانی فراتر از عادی، تنها مطالعه ی کارهای او برای یک نابغه سال ها طول خواهد کشید گاوس متولد برانوشایگ المان است، وصف عظمت ذهن او قابل توصیف نیست، درمورد گاوس نیازی به فیلم و سریال نیست، نیازی به عکس های عجیب نیست، همین که انسانی از ۱۴ تا ۷۷ سالگی در اوج سلامت ذهنی بوده و هرروز کاری نو ان هم در ریاضیات عرضه میکرده کافیست، لاگرانژ که خود یکی از برترین های تاریخ است درمورد گاوس میگوید: زمانی که با او روبرو میشدم دستانم میلرزیدخدا در چشمانش بود! هرچند لاگرانژ تنها دوبار گاوس را ملاقات کرد این جمله میتواند نمادی از توانایی های غریب گاوس باشد.

ضریب هوش گاوس را چیزی بیش از ۳۵۰-۴۰۰ تخمین میزنند، او در دبستان روشی بسیار دقیق برای جمع اعداد متوالی پیدا کرد که به علت انتشار کم کارهایش بسیاری از اثارش را کسان دیگری بردند اما میتوان گفت بیش از ۸۰% ریاضی کلاسیک بدون هیچ شریکی متعلق به گاوس است. (منظور کشفیات پایه ای است و نه بسط و گسترش انها).

اما موضوعات عجیب بسیاری درمورد گاوس وجود دارد، او در کتابش به صراحت عنوان کرده: خدا برای من موجودی مادیست، در این فضای بی کران تنها یک خدا وجود دارد اما خدایی که دارای نژاد است، هرانسانی تاب دیدنش را ندارد اما باید دانست روز نهایی انها برای بردن ما خواهند امد، ما برده های ناچیز مغرور.

گاوس به شدت بداخلاق بود و به علت هوش عجیبش نمی توانست با هیچ کسی به درستی  ارتباط برقرار کند، او را میتوان جز اولین نژادپرستان برتری طلب تاریخ دانست که همیشه میگفت که کودن ها-احمق ها و ندان ها باید نابود شوند.

داستان های بسیار عجیبی از گاوس وجود دارد، لو ویه در نقل قولی گفته است :وقتی فهمیدیم سیاره ی نپتون وجود دارد سعی کردیم مدار انرا به دست اوریم اما به علت اینکه نمیتوانستیم انرا ببینیم قادر به این کار نبودیم، من و ۶ نفر از برترین های ان زمان دنیا در ۲ماه از حل این مسئله عاجز ماندیم، راه حل نهایی کمک گرفتن از گاوس بداخلاق بود، وقتی نزد او رفتم در خانه اش بود، محاسبات خودرا نشانش دادم اما او حتی به انها نگاه نکرد به روی تپه ای رفت و دو چوب و یک تلسکوپ کوچک برداشت، چوب ها را در فاصله ی حدود۱۰متری از هم نهاد و وسط انها نشست و شروع به نوشتن کرد، من شاهد این صحنه بودم، حدود ۱۰ دقیقه بعد با تکه کاغذ کوچکی امد و گفت در این روز و این مختصات به اسمان نگاه کنید،نپتون انجاست! مانند این بود که او از قبل میدانست نپتون کجاست. (افتخار کشف نپتون در نهایت نصیب لو ویه شد)

فلسفه ی زندگی او بسیار عجیب است، او در دفترچه ی یادداشت خود به نکات عجیبی درمورد جهان اشاره کرده، از پیش بینی نابودی ان در سال ۲۱۲۰ ان هم به وسیله ی فرازمینی ها تا احتمال یافتن ابعاد دیگر دنیا، گاوس را میتوان اولین کسی نامید که به جهان های موازی اشاره کرده بود.

پوانکاره معتقد است اگر گاوس تمام کارهایش را چاپ کرده بود اکنون تنها جمله ای که در ریاضی گفته میشد گاوس بود، هوش مافوق بشری گاوس باعث شد بسیاری او را فرازمینی و غیرعادی بدانند چراکه به واقع چنین هوشی تا امروز مشاهد نشده است، گاوس از هیچ به همه چیز میرسید ان هم در مدتی بسیار کوتاه.

ریمان که خودجز برترین ریاضی دانان تاریخ است درمورداو میگوید: سخت ترین مسائل ریاضی برای گاوس بدیهی بود، او هرگز به کسی گوش نمیداد چراکه چیزی برای گوش دادن وجود نداشت، من فکر میکنم گاوس همه ی مارا مانند میمون ها میدید.

گاوس در طول عمر از کمترین ارتباط انسانی برخوردار بود و به شدت از بقیه ی انسان ها متنفر بود طوری که در دانشگاه گوتینگن المان به علت این رفتارش به او دانته میگفتند.
ددکیند میگوید: یک بار وقتی بعد از مدت ها التماس توانستم او را ببینم تنها برای اینکه نشان دهم مسئله ی سختی در ذهنم است، یکی از سخت ترین سوال های هندسه را به او نشان دادم، او در کمتر از ۱دقیقه به من پاسخ را داد، وقتی به او گفتم که این سوال تا به امروز جواب نداشته به من گفت چقدر احمقید! این چه سوالی است؟!

با این گاوس در زندگی شخصی چندان موفق نبود و پسری داشت که تا زمان مرگ گاوس باعث دردسر او شد، گاوس در زمان مرگ ثروتی بسیار بیشتر از چیزی که باید داشت، که علت ان به وضوح توان ریاضی او بود.

بدون هیچ اغراقی گاوس نابغه ای بسیار خاص بوده، داستان  صحبت های او و یانوش بویوئی نمونه ای بارز از این نبوغ است، فرکوش بویوئی تنها دوست گاوس پسری داشت به نام یانوش، روزی فرکوش پسرش را نزد گاوس برد تا درمورد نظریه ای جالب با او صحبت کند، زمانی که گاوس کاغذها و کشفیات او را بررسی کرد به یانوش گفت: بسیار عالی است اما من سال هاست این ها را پیدا کرده ام! در ان زمان یانوش بویوئی برداشت بدی از این جمله داشت و احساس کرد که گاوس میخواهد این کشف را از او بگیرد، این کشف بزرگترین کشف هندسی تاریخ بشر یعنی هندسه ی نااقلیدسی بود، بررسی ها نشان میدهند که گاوس ۲۰ سال قبلتر این را به دست اورده بود.

شاید گاوس اگر تمام کارهایش را منتشر کرده بود ریاضی در جایگاه دیگری بود، هرچند او با تمام بداخلاقیش مغرور نبود و جمله ای با متن: ریاضی دانان بر دوش هم سوار هستند دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *