کاهش ریسک ابتلا به MS با خوردن ماهی

بیماری MS یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی بوده و در این بیماری پوشش محافظ اعصابی که در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارند تخریب می شود که این خود باعث ایجاد طیف گسترده ای از علائم مثل از دست دادن کنترل عضلات هماهنگی بین آنها تا اختلالات بینائی می شود.

ممکن است مصرف ماهی به‌دلیل وجود مقادیر بالای اسید‌های چرب امگا-۳، با کاهش ریسک بیماری MS مرتبط است. براساس مطالعه‌ای مقدماتی که به‌تازگی منتشر شده است و در هفتادمین نشست سالیانه آکادمی آمریکایی نورولوژیدر لس آنجلس در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ ارائه خواهد شد، خوردن ماهی برای یک بار در هفته یا یک تا سه مرتبه در ماه در کنار مصرف روزانه‌ی مکمل روغن ماهی؛ ممکن است با کاهش ریسک ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) مرتبط باشد. این یافته‌ها اشاره دارند که احتمالا اسید‌های چرب امگا-۳  موجود در ماهی، با کاهش ریسک گسترش بیماری MS در ارتباط هستند.

مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که ارتباطات میان مغز و سایر بخش‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بیمار مبتلا به MS، سیستم ایمنی بدن به میلین حمله می‌کند. میلین ماده‌ای سفید رنگ و چرب است که اعصاب را عایق و محافظت می‌کند. این اقدام سیستم ایمنی، پیام‌رسانی عصبی میان مغز و سایر نقاط بدن را مختل می‌سازد. نشانه‌های MS ممکن است شامل خستگی، احساس کرختی، سوزن‌سوزن شدن یا راه رفتن با سختی باشد. نخستین آشکار شدن از نشانه‌های MS که به‌عنوان سندرم فرد ایزوله از منظر بالینی (CIS) شناخته می‌شود، حداقل برای ۲۴ ساعت پایدار باقی می‌ماند.

کاهش ریسک ابتلا به MS با خوردن ماهی

نویسنده این مطالعه، آنت لانگر-گولد، پزشک و دارای دکتری تخصصی ، از موسسه کایزر پرمننت ساترن واقع در پاسادانا در ایالت کالیفورنیا می‌گوید:

پیش‌تر، مزایای مصرف ماهی دارای اسید‌های چرب امگا-۳ برای سلامتی نشان داده شده است و ما می‌خواستیم ببینیم آیا این تغییر ساده در شیوه زندگی؛ یعنی مصرف مرتب ماهی و مکمل روغن ماهی توانایی کاهش ریسک MS را دارد یا خیر.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *