کشف آهوی دو سر مرده در جنگل

مدتی قبل لاشه آهویی دوسر در جنگلی در مینه‌سوتا پیدا شد و حالا دانشمندان نتایج آنالیز آن را منتشر کرده‌اند.  این موجود جهش یافته در یک جنگل دور افتاده در مینه‌سوتا به صورت اتفاقی کشف شد. جینو دی‌آنجلو، متخصص اکوسیستم از دانشگاه جورجیا، پس از بررسی لاشه این آهوی دو سر مرده گفت: «این اتفاق بسیار نادر و شگفت‌‌انگیز است. حتی نمی‌توان میزان نادر بودن این موجود را برآورد کرد. احتمالا از میان ده‌ها میلیون تولد آهو و گوزن در آمریکا، ناهنجاری‌هایی رخ می‌دهد که ما از آنها اطلاع نداریم».مشخص شد که این بره آهو یک دوقلوی به‌هم چسبیده است؛ اولین نمونه در نوع خود که شناخته شده و به دنیا آمده است. تاکنون تمامی نمونه‌های دیگر دوقلوهای به‌هم چسبیده شناخته‌شده در این گونه در رحم مادر دیده شده و به مرحله تولید نرسیده بودند.

دوقلوهای به‌هم چسبیده بیشتر در حیوانات اهلی مانند گوسفند، گاو و گربه دیده می‌شود؛ چنین پدیده‌ای در حیوانات وحشی به ندرت اتفاق می‌افتد. از سال ۱۶۷۱ تا ۲۰۰۶ تنها ۱۹ مورد دوقلوی به‌هم چسبیده در حیات وحش دیده شده است و از این میان تنها پنج مورد آن آهو بوده است. لاشه این گوزن دم سفید در سال ۲۰۱۶ در یکی از جنگل‌های جنوب شرقی مینه‌سوتا پیدا شد. جسد این آهو تمیز و خشک بود و اخیرا مرده بود. پس از این ارسال لاشه این حیوان به دپارتمان منابع طبیعی مینه‌سوتا، لاشه منجمد شد تا بتوان از جزئیات آن برای مطالعات آتی استفاد کرد.

تیم تحقیقاتی با انجام یک سی‌تی‌اسکن، MRI و کالبدشکافی لاشه این حیوان را مورد بررسی قرار داد. نتایج تحقیقات نشان داد که این آهوی ماده یک بدن دارد اما ستون فقرات آن از قفسه سینه به دو قسمت مجزا شده است؛ به همین دلیل این آهو دو گردن و دو سر مجزا دارد.

وقتی ریه‌های این حیوان در آب قرار داده شدند، مستقیما در ته ظرف فرو رفتند؛ این امر تائید می‌کند که این حیوان هرگز نفس نکشیده و مرده به دنیا آمده است. آناتومی این آهو نشان می‌دهد که به هیچ‌ وجه امکان نداشته است این موجود زنده بماند.

نتایج کالبدشکافی نشان داد که این حیوان دارای دو دستگاه گوارش بوده است اما تنها یکی از آنها به مقعد متصل بوده است. همچنین این موجود دو قلب جداگانه در کیسه آب‌شامه خود داشته است و دارای طحال اضافه هم بوده است. با این حال این آهوی دو سر یک کبد داشته که آن هم ناقص بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *