کشف ارتباط افسردگی با ژن

براساس نتایج پژوهش هایی که روز دوشنبه در آمریکا منتشر شده است، دانشمندان برای اولین بار ارتباط بین افسردگی با ژن را کشف کرده اند.

این تحقیقات که توسط دو گروه پژوهشی مستقل در بریتانیا و آمریکا صورت گرفته است به درک بهتری از شناخت ژنتیک افسردگی و در نتیجه یافتن داروها و روشهای بهتر مقابله با این بیماری روحی منجر خواهد شد.

به گزارش روزنامه « فایننشیال تایمز» میلیون ها نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند و طبق آمار « سازمان بهداشت جهانی » افسردگی چهارمین عامل بزرگ نقض عضو و بیماریهای جدی دیگر است. انتقال موروثی این عارضه روحی از والدین به برخی از فرزندان نشان می دهد که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیک در بروز آن موثر هستند.

با این وجود تاکنون دانشوران به نسبت سایر بیماری های مزمن، نتوانسته بودند ژن موثر در شکل گیری افسردگی را شناشایی کنند.

طی یک دهه گذشته تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته و فرضیه هایی منتشر شد ولی هیچیک قانع کننده به نظر نمی رسید و محافل علمی و پزشکی را قانع نکرد.

این روزنامه بریتانیایی در مورد پژوهش های جدید می گوید که شواهد ارائه شده به نسبت موارد قبلی بسیار قانع کننده تر است. یکی از این تحقیقات در مورد ۸۰۰ خانواده با عارضه افسردگی دائم و توسط دانشکده پزشکی دانشگاه لندن انجام شده و مورد دیگر نیز توسط دانشگاه واشنگتن و در مورد صد خانواده صورت گرفته است.

« جرومی برین » مسئول این پژوهش در دانشگاه لندن می گوید:« در مورد خانواده هایی که دو یا سه نفر از اعضای آن به افسردگی مزمن دچار هستند ما متوجه شدیم که بخشی از کروموزم ۳ با بروز افسردگی ارتباط بسیار نزدیکی دارد. این تحقیقات بسیار مهم اند چون برای اولین بار ارتباط افسردگی با عوامل ژنتیک مشخص شده اند.»

دامنه تاثیرات بخش آسیب دیده کروموزوم ۳ حدود ۴۰ مورد از ژن های موجود در بدن انسان را شامل می شود. به احتمال فراوان ادامه این پژوهش ها طی یک سال آینده خواهد توانست ژن های مسئول بروز یا تشدید افسردگی را از میان این ۴۰ ژن پیدا کنند.

روزنامه بریتانیایی می افزاید که گام بعدی این تحقیقات مشخص کردن ترکیب بیوشیمی این ژن هاست که به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا داروی مناسب را برای آن بسازند. البته روند تکمیل کردن این دارو و تولید گسترده آن برای عرضه به بازار ممکن است ده سال طول بکشد. داروهای ضد افسردگی موجود در مورد بخش وسیعی از بیماران مبتلا به افسردگی تاثیر زیادی ندارند.

کارشناسان علوم پزشکی می گویند چیزی حدود صد مورد از ژن های بدن انسان کم و بیش در بروز و تداوم حالت افسردگی دخیل هستند. اما کشف شیوه تاثیر گذاری یکی از این ژن ها ، حتی اگر نقش ناچیزی در این فرایند داشته باشد، می تواند به درک بهتر این بیماری کمک شایانی بکند.

« میشل پرگادیا» مسئول پژوهش اخیر در دانشگاه واشنگتن می گوید:« ما در آغاز راه کشف عوامل ژنتیک موثر در بیماری افسردگی هستیم و این تحقیقات گام بزرگی در مسیر درک بهتر از فرایندهای ژنتیک و مولکولی مربوط به این بیماری است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *