کشف ذراتی که با سرعتی بیشتر از نور در فضا حرکت می کنند

 
دانشمندان متخصص ذرات هسته ای می گویند ذرات کوچکتری از اتم را کشف کرده اند که با سرعتی بیشتر از نور در فضا حرکت می کنند. چنین سرعتی برای حرکت نئوترن برخلاف فرضیه معروف انیشتن یعنی «فرضیه نسبیت» است.

«فرضیه نسبیت» انیشتن پایه اصلی درک علمی بشر از فضا و زمان است که طبق آن هیچ جسم یا پدیده ای نمی تواند سریعتر از نور حرکت کند.

به نوشته روزنامه « گاردین» گروهی از متخصصان ذرات هسته ای که در بزرگترین آزمایشگاه فیزیک جهان در ایتالیا مشغول تحقیق هستند حرکت ذراتی را در فضا ثبت کرده اند که سرعت آنها بیشتر از سرعت حرکت نور است.

دانشوران آزمایشگاه فیزیک « گران ساسو» در ایتالیا نتایج تحقیقات خود را روز جمعه در جریان سمیناری تشریح کردند. این کشف می تواند تردیدهای جدی در مورد سرعت ارسال اطلاعات در طول زمان ایجاد کرده و در نتیجه مرز بین حال و گذشته را که از مبانی تشریح علت و معلول است در هم بریزد.

طبق پژوهش های منتشر شده، دانشوران آزمایشگاه فیزیک « گران ساسو» مقداری از این ذرات کوچکتر از اتم، موسوم به « نئوتریون» را برای طی یک مسافت ۷۳۰ کیلومتری در فضای کره زمین رها کردند. با ارزیابی طول این مسیر و زمان رسیدن آنها به هدف مشخص شده که سرعت حرکت آنها حدود شش هزار متر در ثانیه سریعتر از حرکت نور است.

به نوشته روزنامه « گاردین» نتایج این پژوهش به حدی غیرقابل باور است که حتی خود پژوهشگران آن را با احتیاط تحلیل و تفسیر می کنند. آنها اعلام کرده اند تا زمانی که سایر آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی این کشف را تایید نکرده اند به آن به دیده شک خواهند نگریست.

یکی از مسئولان این تحقیقات می گوید که ماهها نتایج این پژوهش را مورد بازبینی قرار داده ولی تاکنون هیچ ایرادی در آن نیافته اند با این همه تا زمانیکه سایر مراکز تحقیقاتی این نکته را تایید نکرده اند نمی توان آن را یک کشف مسلم تلقی کرد.

مسئول تحقیقات اجرام فضایی در دانشگاه آکسفورد گفت که اگر این کشف تایید شود تحول بسیار بزرگی خواهد بود که هیچکس انتظارآن را نداشت. اگر تصور ما از برتری مطلق سرعت نور و رابطه فضا و زمان متحول شود در آن صورت باید در درک متعارف از رابطه علت و معلول نیز تجدید نظر کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *