کشف قله‌‌ها و دشت‌های یخی در پلوتو

کاوشگر فضایی «نیوهورایزونز» یا افق‌های نوکه در نزدیکی پلوتو قرار گرفته تصاویر دومین رشته‌کوه کشف شده در این کره را به زمین مخابره کرد.

ناسا روز سه‌شنبه ۳۰ تیرماه اعلام کرد این رشته گروه در میان دشت‌های یخی و روشن، وناهمواری‌ها تیره و تار آتشفشان‌مانند قرار گرفته است. چهارشنبه هفته گذشته برای اولین بار تصاویر یک رشته کوه در پلوتو برای توسط دانشمندان دیده شد.

کاوشگر افق‌های نو این تصویر را در تاریخ ۱۸ تیر و از فاصله ۷۷ هزار کیلومتری گرفته است. این تصویر روز دوشنبه این هفته به زمین ارسال شده است. دانشمندان ناسا ارتفاع این قله‌های یخی این رشته کوه را یک تا یک و نیم کیلومتر برآورد می‌کنند.

روز جمعه ۱۹ تیرماه دانشمندان اعلام کردند که دشت‌های یخی پهناور در کنار کوه‌های یخی پلوتو مشاهده شده‌اند.

تیم کنترل‌کننده کاوشگر افق‌های نو، عکس‌های واضحی از این دشت‌های یخی منتشر کرده است. دشت‌های یخی پلوتو که در بخش قلب‌گونه پلوتو، قرار دارد. یعنی بخش‌هایی که رنگ روشن‌تری دارد. دانشمندان تخمین می‌زنند که این دشت‌های یخی جوان باشند و تنها ۱۰۰ میلیون سال از عمر آنها می‌گذرد.

الن استرن که در مرکز ناسا این یافته‌های تازه را اعلام می‌کرد، اظهار داشت چه کسی فکر می‌کرد که پلوتو چنین پیچیدگی‌ای داشته باشد..

کاوشگر افق‌ها نو، تا روز جمعه هفته گذشته با طی مسافت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر از پلوتو عبور کرد و وضعیت آن هم همچنان مناسب گزارش شده است.

هفته پیش کاوشگر افق‌های نو نخستین فرستاده‌ زمینی‌ها بود که از پلوتوی چهار و نیم میلیارد ساله از نزدیک تصویر مخابره می‌کرد. سفر این کاوشگر ۹ سال و نیم پیش آغاز شده بود.

دانشمندان کاوشگر افق‌های نو می‌گویند ۱۶ ماه طول می‌کشد که همه اطلاعات پلوتو و ماه بزرگ آن شارون به زمین ارسال شود. این تیم امیدوار است با این داده‌ها نقشه دقیقی از پلوتو و ماهش ارائه دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *