کشف مجسمه‌ای عظیم در مناطق زاغه‌نشین قاهره

گروهی از باستان‌شناسان در مصر، موفق به کشف مجسمه‌ای عظیم در زاغه‌های قاهره شدند که آن‌را منسوب به رامسس دوم، یکی از فرمان‌روایان بزرگ مصر باستان، می‌دانند. سر این مجسمه که توسط ماشین آلات مربوطه از میان گل و آب بیرون کشیده شد، حدود هشت متر بلندی دارد. این مجسمه بزرگ، توسط گروهی از باستان‌شناسان آلمانی-مصری کشف شده است.
«خالد نبیل عثمان» مصرشناس مشهور اظهار داشت که کشف این مجسمه کار تحسین‌برانگیزی بود و همچنین  در آن منطقه احتمال وجود اشیای قدیمی دیگر نیز وجود دارد. او اضافه کرد: «آن محل، مکان فرهنگی اصلی مصر باستان بوده است که حتی در انجیل نیز به آن اشاره شده است؛ اما نکته ناراحت‌کننده ماجرا این است که به منظور پاکسازی کل محل، باید تمامی مغازه‌ها و حتی مجرای فاضلاب نیز جابجا شود.»
رامسس دوم در بیش از ۳ هزار سال پیش بر مصر حکم‌فرمایی می‌کرد و سازنده‌ی بزرگی به شمار می‌رفت که چهره ساخته شده‌ی او را در سراسر مکان‌های باستانی کشور می‌توانید، بیابید. مجسمه‌های عظیمی از شاه جنگجو را می‌توان در شهر لوکسور مشاهده کرد که مشهورترین یادبود او در ابوسیمبل در نزدیک سودان واقع شده است.
عثمان اضافه کرد: «سر عظیم جداشده از مجسمه با تصاویر منقول از رامسس دوم همخوانی داشته و احتمالاً مربوط به رامسس دوم می‌باشد. در این محل قسمت‌های دیگری از این مجسمه و مجسمه‌ای دیگر نیز یافت شد.» مصر سرشار از گنجینه‌های باستانی است که بسیاری از آنان هنوز در زیر خاک نهفته‌اند. اخیراً محل‌های در معرض بازدید عموم، اغلب خالی از توریست شده‌اند؛ زیرا نابسامانی‌های سیاسی مربوط به قیام اعراب در سال ۲۰۱۱ بازدید توریست‌ها از این ناحیه را به‌شدت کاهش داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *