کشف مواد اُرگانیک اولیه در دو شهاب‌سنگ

گروهی از محققان کشورهای آمریکا، انگلستان و ژاپن، موفق به یافتن آب مایع و مخلوطی از ترکیبات پیچیده‌ی اُرگانیک در کریستال‌های نمک ۴.۵ میلیارد ساله‌ی موجود در دو شهاب‌سنگ با نام‌های «زاگ» و «مناهانس» شدند. شهاب‌سنگ مناهانس نزدیکی زمین بسکتبالی در تگزاس به تاریخ مارس ۱۹۹۸ و زاگ نزدیکی مراکش در اوت ۱۹۹۸ میلادی برخورد کرد.
اگر شکلی از حیات در منظومه‌ی شمسی اولیه وجود داشته باشد، شهاب‌سنگ‌های حاوی کریستال‌های نمک امکان گیرافتادن حیات و یا بیومولکول‌ها در درون کریستال‌ها را افزایش می‌دهد. دکتر «کویینی چان»، سیاره‌شناس و محقق دانشگاه اوپن انگلستان، در این‌باره گفت: «این اولین بار است که ما ماده‌ی اُرگانیک و آب مایع را یافتیم که دو عامل ضروری تشکیل ترکیبات اُرگانیک پیچیده در فضا است. ما به دنبال مواد تشکیل‌دهنده‌ی اُرگانیکی هستیم که منشاء حیات هستند؛ مثل آمینواسیدهای تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین‌ها.»
دکتر «دیوید کیلکوین»، دانشمند دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی، اظهار داشت: «درست مثل حشره‌ای در کهربا. در حالی که مخازن غنی از بقایای اُرگانیک بازیافت‌شده از شهاب‌سنگ‌ها، اثباتی بر وجود حیات در خارج از زمین نیستند، گیر افتادن مواد شیمیایی در شهاب‌سنگ‌ها با وجود حشرات ماقبل تاریخ در شیره‌های گیاهی جامد قابل مقایسه است.»
محققان شواهدی بر اختلاط و منشاء احتمالی این دو شهاب‌سنگ یافتند که شامل سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس، بزرگترین جرم موجود در کمربند سیارکی اصلی و سیارک هبه، منبع بسیاری از شهاب‌سنگ‌های برخوردی به زمین می‌شود.
دکتر «یوکو کبوکاوا» از دانشگاه ملی یوکوهاما در ژاپن، اظهار داشت: «ما نشان دادیم که ماده‌ی اُرگانیک در این شهاب‌سنگ‌ها، به گونه‌ای مشابه با مواد اُرگانیک یافت ‌شده در شهاب‌سنگ‌های نخستین بودند، اما با این تفاوت که اکسیژن بیشتری در خود داشتند. در کنار دیگر شواهد، نتایج به‌دست‌آمده این ایده را پشتیبانی می‌کنند که منشاء ماده‌ی اُرگانیک، جرمی سماوی است که غنی از آب بوده است؛ سیاره‌ای آبی در اوایل منظومه‌ی شمسی که احتمالاً همان سرس است.» دکتر چان در این‌باره گفت: «شباهت کریستال‌های یافت‌شده در مناهانس و زاگ نشان می‌دهد ممکن است میزبان‌های سیارکی آن‌ها به یکدیگر برخورد کرده و تبادل مواد میان آن‌ها صورت گرفته باشد. همچنین شواهد ساختاری از وجود برخوردی به چشم می‌خورد؛ احتمالاً برخوردی میان تکه‌ی کوچکی از سیارکی با سیارکی بزرگتر صورت گرفته است.»
این موضوع احتمالات بسیاری را به میان می‌آورد که چگونه مواد اُرگانیک در فضا از میزبانی به میزبان دیگر منتقل شده‌اند. همچنین شاید بتوان گفت دانشمندان باید تجدید نظری در خصوص فرایندهایی انجام دهند که به تولید ترکیبات پیچیده در شهاب‌سنگ‌ها منجر شدند.
دکتر چان اضافه کرد: «مسئله به آن سادگی که ما تصور می‌کردیم نیست. همچنین شواهدی طبق ترکیبات شیمیایی و مشاهدات فضایی وجود دارد که نشان می‌دهد، شاید کریستال‌ها از یخ یا فعالیت‌های آبفشانی در سرس به‌وجود آمده باشند. همه‌چیز به این مسئله اشاره دارد که به احتمال زیاد، منشاء حیات در جای دیگری است. همچنین مقادیر بالایی از ترکیبات اُرگانیک در این شهاب‌سنگ‌ها یافت شده است؛ از جمله نوع بسیار نخستینی از مواد اُرگانیکی که احتمالاً نمایانگر ترکیبات موجود در اوایل منظومه‌ی شمسی هستند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *