کشف گونه‌ تازه‌ای از انسان در آفریقای جنوبی

کشف تازه فسیل استخوان‌های ۱۵ بدن نوعی از انسان‌ که پیشتر برای دنیای علم ناشناخته بود، از طرف دانشمندان به عنوان یک پیشرفت شگرف در تحقیقات فرگشت یا تکامل عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فسیل استخوان‌ها در غاری در آفریقا پیدا شده و روز سه‌شنبه برای نخستین بار اعلام شد.

حدود ۱۵۰۰ قطعه فسیل در دالانی در عمق غاری در نزدیکی شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی یافت شده است.

 

این گونه جدید انسان «هومو نالدی» نامیده شده است که که در زبان محلی «سسوتو» آفریقای جنوبی به معنی ستاره است.

علت نامگذاری آن، به محلی به اسم «طلوع ستاره» برمی‌گردد که غار در آنجا کشف شده است.

دانشمندان هنوز با قاطعیت نتوانسته‌اند تاریخ زندگی این نوع انسان را مشخص کنند، اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کشف جدید افق جدیدی برای یافتن منشا پیدایش انسان باز کرده است.

لی برگر استاد دانشگاه «ویت واترزلند» که عضو گروه تحقیقات پیرامون فسیل‌های یافته شده است می‌گوید که «ما به‌گونه‌ای جدیدی از انسان برخوردیم که به نظر می‌رسد جسد آنها به‌طور عمدی در محل یافت شده، قرار داده شده است. ما تاکنون بر این عقیده بوده‌ایم که تشریفات دفن اجساد تنها به “هومو ساپین”ها که از‌ نژاد انسان کنونی هستند مختص بوده است. ما چنین فکر می‌کردیم و باور داشتیم،

اما آنچه مشاهده کردیم نشان می‌دهد که‌ گونه دیگری از انسان نیز چنین قابلیتی داشته است، موضوعی که خارق‌العاده است».

این گزارش می‌افزاید که فسیل‌ها برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ توسط محققان دانشگاه «ویت واترزلند» در ۵۰ کیلومتری غرب ژوهانسبورگ کشف شدند.

پروفسور کریس استرینگر از موزه تاریخ طبیعی لندن در همین زمینه می‌گوید که «کشف چنین حجم از فسیل استخوان‌هایی که متعلق به ۱۵ انسان باستانی بوده، موضوع قابل توجهی است. این یافته نشان از پیچیدگی شجره‌نامه نسب انسان‌ها است و هنوز تحقیقات زیادی برای یافتن ریشه نهایی و تاریخ پیدایش انسان کنونی باید انجام شود».

دانشمندان می‌گویند که دست‌ها، مچ دست و پاهای این نوع انسان باستانی شبیه به انسان‌های کنونی است، اما اندازه مغز و قسمت بالاتنه آنها بیشتر شبیه به انسان‌های اولیه است.

جان هاوکز از دانشگاه دانشگاه ویسکانسین-مدیسن آمریکا نیز می‌گوید که «همو نالدی» مغز کوچکی دارد که به اندازه یک نارنجی معمولی است.

قد این نوع از انسان حدود ۱.۵ متر بوده و وزن آن ۴۵ کیلوگرم ارزیابی می‌شود.

تریسی کیول از دانشگاه «کنت» بریتانیا معتقد است که دست‌های این انسان‌ها ظاهرا قادر به استفاده از ابزار بوده است. «با کمال تعجب، انگشت‌های آنها فوق‌العاده خمیده بوده است تقرییا خمیده‌تر از از همه انسان‌گونه‌ها؛ که نشان از قابلیت آنها در بالا رفتن از درخت دارد».

این گزارش می‌گوید که شصت محقق از سال ۲۰۱۳ بر روی فسیل‌ها کار می‌کنند و غار یاد شده هنوز چیزهای زیادی برای کشف کردن خواهد داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *