کشف ۲۹ سیاره که فرازمینی‌ ها می‌ توانند از آن زمینیان را رصد کنند

تحقیقات جدید دانشمندان فضایی نشان می دهد که سیاراتی خارج از جو وجود دارند که ساکنان آن ها می توانند حیات زمینی ما را مشاهده کنند.

 به نقل از نیچر؛ قرن هاست که زمینی‌ها به آسمان‌ها خیره شده اند و از زندگی در میان ستارگان تعجب می‌کنند. اما همانطور که انسان‌ها به دنبال مردان سبز کوچک می‌گشتند، ممکن است موجودات فرازمینی نیز منتظر دیدن ما باشند.

تحقیقاتی که وجود فرازمینی‌ها را اثبات می‌کند

در تحقیقات جدید، دانشمندان اعلام کردند که موجوادت فرازمینی احتمالی، در ۲۹ سیاره هستند که این سیارات در نقاطی واقع شدند که این موجودات می‌توانند فعالیت ما زمینی‌ها را رصد کنند. محققان ۱۷۱۵ منظومه ستاره‌ای را در همسایگی کیهانی ما شناسایی کردند که موجودات بیگانه می‌توانستند زمین را در ۵۰۰۰ سال گذشته تاکنون تماشا کنند.

دانمشندان برای کامل کردن تحقیقات و پیدا کردن سیاره‌هایی که فرازمینی‌ها در آن هستند، از تکنیک نوری استفاده کردند. سیاره‌ها به طور مستقیم با تلسکوپ‌ها قابل دیدن نیستند، اما سیاره‌های دیگری هم وجود دارند که وقتی از جلوی ستاره‌ها عبور می‌کنند، باعث می‌شوند نور کمتری از ستاره‌ها به ما برسد، از طریق همین استدلال دانمشندان معتقدند که این سیاره‌ها وجود دارند.

روش دیگر دانشمندان روشی به نام ترانزیت است که با ترازبندی دقیق بین مکان سیاره عبوری، ستاره مربوطه و جایگاه خورشید مداری را طراحی و ترسیم می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بفهمند ما دقیقا در چه نقاطی روی زمین در رصد موجودات فرازمینی هستیم. این دانشمندان از همین روش توانستند ۲۰۳۴ منظومه ستاره‌ای را در منطقه‌ای به بزرگی ۲۳۶ سال نوری شناسایی کردند که توانایی آن را دارند در بازه زمانی ده هزار ساله زمین را ببینند.

وجود سیاره‌هایی با ساکنین فرازمینی

طبق گفته دانشمندان، ۱۷۱۵ منظومه ستاره‌ای در کهکشان راه شیری وجود دارند که ۴۶ سامانه به قدری به زمین نزدیک هستند که فرازمینی‌ها بتوانند سیگنال‌هایی واضح از انسان‌های روی زمین را ردیابی کنند. ارسال این سیگنال‌ها از پخش رادیو و تلویزیون انجام می‌شود که از حدود ۱۰۰ سال قبل توسط بشر ایجاد شده است.

دانشمندان اعتقاد دارند که ۴۶ منظومه به زمین نزدیک هستند و ۲۹ سیاره بالقوه قابل سکونت هستند و ساکنان آن می‌توانند امواج رادیویی رادیو و تلویزیون را بشنوند و بفهمند که کسانی در منظومه شمسی زندگی می‌کنند. البته هنوز مشخص نیست که آن‌ها قصد ایجاد ارتباط با ما زمینی‌ها را دارند یا خیر.

جکی فاهرتی، اختر فیزیکدان موزه تاریخ طبیعی آمریکا و همکارانش برای اینکه بفهمند کدام سامانه ستاره‌ای نزدیک برای مشاهده زمین بهتر است، از فهرست موقعیت‌ها و حرکت‌های ستاره‌ها که توسط تلسکوپ فضایی گایا آژانس فضایی اروپایی ثبت شده، استفاده کردند.

موقعیت مکانی سیاره‌ها برای اینکه بتوانند زمین را در رصد خود داشته باشند، بسیار مهم است. در فاصله‌ای حدود ۴۵ سال نوری با ما ستاره تراپیست-۱ قرار دارد که به اندازه کافی در نزدیکی ما است تا ۷ سیاره از آن که قابلیت سکونت دارند در شرایطی باشند که زمین را رصد کنند. نحوه قرارگیری این سیاره‌ها به گونه‌ای است که تا ۱۴۶۴ سال دیگر هم نمی‌توانند زمین را مشاهده کنند.

ارزانسرای آرایشی

در ستاره روس-۱۲۸، که کوتوله‌ای نوری است و با ما ۱۱ سال نوری فاصله دارد، سیاره‌ای تقریبا دو برابر بزرگتر از زمین پیدا شده که توانایی این را داشت که به مدت ۲ هزار سال زمین را به طور کاملا مستقیم ببیند، اما حدود ۹۰۰ سال پیش نقطه دید این سیاره کور شد. سیاره دیگری از ستاره تیگاردن وجود دارد که ۱۲.۵ سال نوری از ما فاصله دارد و اگر حیات بشری داشته باشد می‌تواند ۲۹ سال دیگر زمین را از موقعیتی بسیار عالی تماشا کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *