گامی بزرگ در کشف داروی آلزایمر

پژوهشگران بریتانیایی می‌گویند که با تولید یک ماده شیمیایی در مسیر درمان بیماری آلزایمر گام بزرگی برداشته شده است. آزمایش این ترکیب شیمیایی بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده که این ترکیب جدید مرگ سلول‌های مغز را متوقف می‌کند.

به نوشته روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» هر چند تا کشف و تولید یک دارو و یا قرص ساده برای درمان بیماری آلزایمر راه درازی در پیش است ولی این پژوهش مهم و بی‌سابقه راه را برای درمان موثرتر این بیماری خواهد گشود.

این ماده شیمیایی از طریق جلوگیری از ارسال پیام‌های غلط در مغز افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باعث می‌شود که میزان تخریب و میرایی در یاخته‌های مغز کاهش یابد. بیماری آلزایمر در مغز انسان در حقیقت تحت تاثیر مرگ تدریجی بخشی از سلولهای مغز و تداوم ارسال یک چنین پیام‌های غلطی توسعه می‌یابد که در نتیجه آن تولید پروتئین لازم برای بازتولید این سلول‌ها متوقف می‌شود.

این ماده شیمیایی روی موشهای آزمایشگاهی مبتلا به بیماری مغزی «پریون» بیماری که بیشترین شباهت را با آلزایمر دارد، آزمایش شده است. پژوهشگران بریتانیایی معتقدند که این ماده شیمیایی می‌تواند روی مغز انسانهایی که به آلزایمر و یا پارکینسون مبتلا هستند تاثیر مشابهی داشته باشد.

این پژوهش توسط بخش سم‌شناسی دانشگاه لستر در انگستان انجام شده و نتایج آن در روزهای اخیر در نشریه «کاربردی‌سازی علم در پزشکی» (Science Translational Medicine) منتشر شده است.

این ماده شیمیایی با جلوگیری از توقف روند تولید پروتئین لازم برای تولید سلول‌های مغز می‌تواند از مرگ تدریجی بخش‌های مغز که به آلزایمر منجر می‌شود جلوگیری کند البته در آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها مشخص شده است که تجویز این دارو می‌تواند عوارض جانبی مثل کاهش وزن و یا بیماری قند را به همراه داشته باشد که نتیجه آسیبی است که این ماده شیمیایی به لوزالمعده وارد می‌کند.

با این همه مسئولان این پژوهش معتقدند که در ادامه تحقیقات خود می‌توانند ترکیب ماده شیمیایی مورد نظر را به شکلی تغییر دهند که آسیب آن برای سایر اعضای بدن به حداقل کاهش یابد.

جامعه علمی و پزشکی از کشف این ماده شیمیایی استقبال کرده و می‌گوید که این پژوهش می‌تواند پایه و اساس تحقیقات جدیدی برای کشف راه‌های موثر برای درمان بیماری آلزایمر باشد هر چند هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان یک چنین داروی موثری را در آینده نزدیک کشف کرد.

پژوهش: کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر با بازنشستگی دیرهنگام

اخیرا رویترز، گزارشی در مورد کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر با بزانشستگی دیرهنگام منتشر کرد.

بر اساس نتایج تحقیقات و نظرسنجی که در مورد نیم میلیون بازنشسته ساکن کشورهای اروپایی انجام شده است شاغلانی که دیرتر بازنشسته می‌شوند نسبت به افرادی که در ۶۰ سالگی بازنشسته می‌شوند با احتمال کمتر ابتلا به بیماری‌های دوران کهنسالی، مثل آلزایمر، روبه‌رو خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پژوهشگران در تحقیقات خود پرونده‌های پزشکی و دفترچه بیمه درمانی بیش از ۴۰۰ هزار نفر از افراد بازنشسته‌ در فرانسه را بررسی کرده و متوجه شده‌اند که هر سال ادامه کار و اشتغال پس از سن معمولی بازنشستگی که ۶۰ سالگی است احتمال ابتلا به بیماری‌های دوران کهنسالی را کاهش می‌دهد.

این تحقیقات توسط موسسه دولتی پژوهش‌های اجتماعی در فرانسه انجام شده است. مدیر این تحقیقات می‌گوید: «اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کرده‌ایم نشان می‌دهد که ادامه اشتغال افراد پس از این سن به شکل قابل ملاحظه‌ای احتمال ابتلا به بیماری‌های دوران کهنسالی را کاهش می‌دهد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *