۱۰ مورد از بهترین کتاب‌های اصول و فنون مذاکره

نکات کلیدی یک مذاکره موفق

مذاکره

تسلط بر فنون مذاکره یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در زندگی شخصی و حرفه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد؛ این امر با مطالعه بهترین کتاب مذاکره و شرکت در سخنرانی‌های مربوطه امکان‌پذیر است.

هدف کلی از فرآیند مذاکره، دستیابی به توافق در مورد ایده‌ها و دیدگاه‌های شرکت‌کنندگان حاضر در بحث است. مذاکره به بخشی از زندگی روزمره ما و حتی یک جزء اساسی از تعاملات اجتماعی روزانه تبدیل شده است.

در کسب و کار نیز داشتن مهارت مذاکره به هنگام بروز یک مشکل میان شرکت‌های داخلی و خارجی بسیار مهم است. داشتن مهارت و فنون مذاکره در زمینه منابع انسانی مثلاً هنگام مذاکره در مورد افزایش دستمزد امری بسیار کاربردی است. غالباً مذاکره شامل اتخاذ و سپس رها کردن برخی از مواضع است.

در این حالت ما در مورد یک معامله موضعی صحبت می‌کنیم که ممکن است در آن مذاکره کنندگان گاها لحنی نرم و یا قوی داشته باشند. به منظور تسلط هرچه بیشتر بر اصول مذاکره استفاده از بهترین کتاب مذاکره می‌تواند بسیار مفید باشد.

یکی از بهترین بهترین کتاب‌های اصول و فنون مذاکره کتاب ‏getting to yes یا جواب مثبت بگیریم است. این کتاب توسط «راجر فیشر و ویلیام ال اوری» نوشته شده است.

 

در این کتاب روش جایگزینی به منظور چانه‌زنی‌های موضعی معرفی و عنوان گردیده است. هدف این کتاب یافتن راه‌حل‌هایی است که در نتیجه مناسب هر دو طرف باشد.

در واقع شما با مطالعه فهرستی از بهترین کتاب‌های مذاکره می‌توانید به طرز چشمگیری مهارت مذاکره خود را ارتقا بخشید. برای این که بتوانید در مذاکره موفق شوید در ابتدا باید به یک مذاکره کننده بهتر از گذشته خود مبدل گردید.

در این راه باید به شخصی تبدیل شوید که می‌تواند با اطرافیان خود ارتباط بهتری برقرار کند و فرد موثرتری در جامعه شناخته شود.

ما با درک این مسئله تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به ارائه فهرستی از بهترین کتاب‌های اصول و فنون مذاکره برای شما بپردازیم. با معرفی بهترین کتاب مذاکره یکی از راحت‌ترین روش‌های فراگیری این مهارت را به شما نشان خواهیم داد. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی ۱۰ تا از بهترین کتاب های مذاکره

 

هر هدفی که از یادگیری فنون مذاکره دارید باید بدانید که ابتدا نیازمند آموزش صحیح هستید. گذشته از داشتن قدرت اقناع مردم مذاکره به همدلی، گوش دادن، استراتژی و درک روانشناسی انسان‌ها نیازمند است. به منظور پرورش مهارت‌های مذاکره خود ادامه این بخش از مقاله را بخوانید. ما این جا بهترین کتاب‌های اصول و فنون مذاکره موجود در بازار را به منظور خرید معرفی کرده‌ایم.

نبوغ مذاکره: چگونه بر موانع غلبه کنیم

به نظر بسیاری از مردم نویسنده این کتاب «دیپاک مالهوترا» متخصص خبره‌ای در زمینه مذاکره است. او در حال حاضر مشغول به تدریس در دانشکده تجارت هاروارد است. «دیپاک» در دانشگاه تنها به مدیران تدریس می‌کند؛ اما برای یادگیری از این کتاب ضروری نیست حتما مغز متفکر تجارت باشید.

مطالعه کتاب نبوغ مذاکره به شما عادت‌ها و استراتژی‌هایی را که لازمه مذاکره موفق هستند را آموزش می‌دهد. این کتاب به شما اعتماد به نفس لازم برای غلبه بر رقبایان در مذاکره را می‌دهد.

این که آیا شما در حال کار روی یک پروژه بزرگ املاک و مستغلات هستید. یا فقط سعی در تأمین امنیت زندگی خود در آینده دارید. این کتاب با استفاده از مثال‌های دنیای واقعی و همچنین تحقیقات رفتاری پیشرفته شما را در این روند راهنمایی می‌کند. در این کتاب شما خواهید آموخت که چگونه می‌توانید نقاط مشترکی را میان خود و رقبای‌تان پیدا کنید.

سپس به واسطه این اطلاعات از نقاط ضعف دیگران سوءاستفاده کنید و از تسلیم شدن دربرابر هرگونه فشار خودداری نمایید. این کتاب به ویژه در مواردی که رقبای قدرتمندتان با شما غیراخلاقی برخورد می‌کنند بسیار مفید است.

دقیقاً چه باید بگویید: کلمات جادویی برای تأثیر بیشتر

این کتاب را می‌توانیم به راحتی به عنوان بهترین کتاب مذاکره به شما معرفی کنیم. «فیل ام جونز» یکی از نویسندگان پرفروش در آموزش مهارت‌های مذاکره است.

«فیل» با این کتاب به بیش از دو میلیون نفر در سطح جهان آموزش مذاکره داده است. در این کتاب درمورد مواردی چون چگونگی قانع ساختن مردم و مهارت زمان گفتن صحیح آموزش داده شده است.

این کتاب به همان اندازه که به نظر ساده می‌رسد به شما می‌آموزد که چگونه اقدام به برقراری یک ارتباط موثر به روشی روشن و مختصر کنید.

«جونز» به عنوان یکی از مربیان برجسته در زمینه فروش کتاب در جهان شناخته می شود. او به خوانندگان کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر مفاهیم پیچیده مذاکره را درک کنند. خواندن این کتاب یک گزینه عالی برای تقویت مهارت مکالمه و مذاکره است.

بهترین کار در برخورد با کارفرمایان سختگیر: فراتر از دلیل

همه افرادی که در آن سوی میز مذاکره می‌بینیم قرار نیست همیشه آرام و سرسخت باشند. برخی از آن‌ها عصبانی، احساساتی، غیر منطقی و متفاوت‌تر از گمان شما هستند.

برای مقابله با این افراد باید ابتدا از قدرت عاطفی عمیقی بهره‌مند شوید. برای برخورداری از این قدرت بهتر است که به راهنمایی‌های روانشناسی رفتاری اعتماد کنید. کتاب فراتر از دلیل جزء فهرستی از بهترین کتاب‌های اصول و فنون مذاکره حال حاضر است. کتاب فراتر از دلیل نوشته «راجر فیشر» و «دانیل شاپیرو» است.

بهترین کتاب‌ اصول و فنون مذاکره

«فیشر» و «شاپیرو» بهتر از هرکسی در دنیا می‌فهمند که چگونه باید از احساسات خود به عنوان ابزاری در مذاکره استفاده کنید. در این کتاب شما خواهید آموخت که چگونه احساسات دیگران را به روشی مثبت درک کنید.

مشاوره‌هایی که در این کتاب دریافت می‌کنید به شما این امکان را می‌دهند که در زندگی روزمره خود فرد دلسوزتری باشید.

در فراتر از دلیل شما با پنج “نگرانی اصلی” یک مذاکره کننده آشنا خواهید شد. درواقع این نگرانی‌ها باعث ایجاد انگیزه در افراد می‌شوند. انگیزه‌هایی همچون قدردانی، وابستگی، خودمختاری، جایگاه و نقش.

بهترین روش‌ برای سخت‌ترینها: هرگز سازش نکنید

«کریس ووس» حتی می‌داند که چگونه باید با تروریست‌ها مذاکره کند. «ووس» با استفاده از تجربه خود به عنوان افسر پلیس در کانزاس سیتی و بعداً به عنوان مذاکره کننده گروگان گیری FBI این کتاب را نوشته است.

استفاده از روانشناسی در مذاکرات همواره منجر به نابودی فشار و استرس آن می‌شود. شما بصورت روزانه با سارقین بانک و آدم ربایان سروکار ندارید. توجه کنید که یادگیری اینکه چگونه می‌توانید همیشه آرام و متمرکز باشید در روند یک مذاکره خیلی مهم است.

داشتن این توانایی فارغ از این که در کدام صنعت کار می‌کنید به حرفه شما کمک می‌کند. «ووس» در یکی دیگر از بهترین کتاب مذاکره خود به شما می‌آموزد که چگونه یک مذاکره کننده قوی باشید.

او فلسفه کتاب خود را به ۹ استراتژی تقسیم کرده است. این موارد به شما کمک می‌کند تا همه را متقاعد کنید. حال چه در تلاش برای تأمین بودجه پروژه خود باشید و یا این که می‌خواهید همسر خود را مجاب کنید که به جای ماهی برای شام مرغ بپزد.

اگر این کتاب را بخوانید نمی‌توانیم تضمین کنیم که شما به عنوان بهترین مذاکره کننده آدم ربایی بین المللی برای FBI استخدام می‌شوید؛ اما به شما یقین می‌دهیم که این کتاب بسیار جذاب است و مطمئناً چیزهای زیادی از آن خواهید آموخت.

عبور از نه: مذاکره در شرایط دشوار

این اتفاق برای همه ما اتفاق افتاده است که ساعت‌ها، روزها یا حتی هفته‌ها وقت خود را صرف آماده سازی یک ارائه یا پیشنهاد مناسب برای رئیس خود کنیم.

شما برای موفقیت در یک مذاکره به خوبی لباس می‌پوشید، یادداشت‌های خود را مرور می‌کنید و مطمئن می‌شوید که برای پاسخ‌دهی به هر سوالی از قبل فکر کرده‌اید. گاهی ممکن است علی رغم تمام زحمات شما پاسخ به پیشنهاد شما “نه” باشد. شما در چنین حالتی نباید تسلیم شوید.

به منظور تقویت قوه مذاکره خود می‌توانید نسخه‌ای از این کتاب را تهیه کنید. کتاب عبور از نه توسط شخصی که در برنامه مذاکره دانشکده حقوق هاروارد کار می‌کند نوشته شده است. با مطالعه آن شما خواهید آموخت که چگونه در هر موقعیتی باید آرام بمانید. با مطالعه این کتاب می‌فهمید معنای واقعی “نه” طرف مقابل چیست و راه‌های بازگشت به میز مذاکره به گونه‌ای است که هر دو طرف راضی باشند چگونه است.

رسیدن به بله: مذاکره بر سر دستیابی به توافق بدون دست کشیدن از اهداف

کتاب رسیدن به بله جزء فهرستی از بهترین کتاب‌های مذاکره است. این کتاب توسط استاد هاروارد و همکارش «راجر فیشر» نوشته شده است. در مجموع کتاب رسیدن به بله هدف بعدی پس از گذشتن از نه است. یعنی این دو کتاب مکمل یکدیگرند. در این کتاب نویسندگان اصول مذاکره جهانی را برای شما به امری آسان تبدیل می‌کنند.

۰ تا ۱۰۰ زندگی دن بیلزریان: حاشیه ها و موفقیت های Daniel Brandon Bilzerian

شما می‌توانید از این مهارت در قانع سازی همسران، فرزندان، همکاران و ارشد خود استفاده کنید. فرقی ندارد که قصد دارید تنها کودک خود را بخوابانید و یا این که به مشکلات موجود در کشور فکر کنید. این کتاب به شما کمک می‌کند که گسترده‌تر فکر کنید. طوری که بتوانید با دشمنان خود نیز کار کرده و به نقاط مشترک برسید.

بهترین راه برای مذاکره: کتاب گفت‌وگوهای سرنوشت ساز

بعضی اوقات وقتی عصبی هستید، به سختی می‌توانید کارهایی که باید بکنید را به یاد بیاورید. این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه خودتان را با روشی هوشمندانه آماده مذاکره کنید؛ و از عصبانیت خود برای ایجاد ارتباط بیشتر استفاده نمایید.

شما با این کتاب درمی‌یابید که چگونه فضای امنی برای گفت‌وگو بسازید، تا دیگران را ترغیب به انجام کاری کنید. علاوه‌بر این اصول راهنما، نویسندگان «کری پترسون»، «جوزف گرنی» و «رون مک میلان» برای شما موقعیت‌هایی را توصیف می‌کنند که با کمک آن بتوانید مکالمه‌های پربارتری را شروع کنید.

شما با یادگیری این اصول می‌توانید اکثر مکالمات خود را به نتیجه برسانید؛ درحالی که همچنان عزت و احترام خود را نسبت به طرف مقابل حفظ کرده‌اید.

 

بیشتر به دست آورید: چگونه مذاکره کنیم تا در کار و زندگی موفق شویم

رتبه هشتم بهترین کتاب مذاکره به کتاب بیشتر به دست بیاورید، اثرstuart diamond تعلق می‌گیرد. در این کتاب «استوارت دایموند» به خوبی به بررسی باورهای رایج مذاکره پرداخته است. او این دسته از باورها و تصورات را به شیوه‌ای زیبا به چالش کشیده است. همچنین در این کتاب آموزش مهارت مذاکره از شیوه متفاوتی به منظور آموزش استفاده گردیده است.

شما با خواندن این کتاب میفهمید در یک مذاکره بجای تمرکز روی مبحث اعمال زور، باید اقدام به ایجاد شرایطی کنید که هر دو طرف در نهایت سود ببرند.

چانه زدن برای رسیدن به منفعت: راهبردهای مذاکره برای افراد منطقی

نهمین کتاب که در فهرستی از بهترین کتاب‌های اصول و فنون مذاکره دنیا قرار دارد؛ توسط فردی به نام «ریچارد شل» نوشته شده است. به منظور تقویت توانایی و فنون مذاکره مطالعه این کتاب بسیار کمک کننده است. این کتاب یکی از شناخته ‌شده‌ترین و بهترین کتاب مذاکره است؛ با مطالعه آن شما می‌توانید به فنون مذاکره برای کسب سود بیشتر تسلط یابید.

با توجه به این موضوع که هزینه کلاس‌های حضوری و یا آنلاین آموزش مذاکره ممکن است زیاد باشد؛ بنابراین ما به شما مطالعه این کتاب را به منظور افزایش مهارت فنون ‌مذاکره پیشنهاد می‌دهیم. حال اگر به دنبال فهرستی از بهترین کتاب‌های مذاکره هستید؛ کتاب راهبردهای مذاکره برای افراد منطقی نوشته «ریچارد» برای شما بسیار مناسب است. این کتاب می‌تواند در بازه زمان کوتاهی شما را به یک مذاکره کننده حرفه‌ای تبدیل کند.

شروعی برای مذاکره و رقابت: مدیری در نقش مذاکره کننده

شاید بتوان تفاوت این کتاب را با سایر کتاب‌های مشابه در روند آموزشی آن دانست. کتاب مدیری در نقش مذاکره کننده نوشته David A. Lax و James K. Sebenius است. با توجه به تیتر و نام کتاب می‌توانید متوجه شوید که در مورد شیوه‌ها و فنون مذاکره است. در این کتاب به شیوه‌ای رقابت طلبانه مبانی اصلی مذاکره برای شما تشریح شده است. به بیان دیگر این کتاب از دیدگاه شخصیتی مدیر نوشته شده است؛ به شیوه‌های صحیح مذاکره در خصوص اختلافات، افزایش بودجه، عقد قرارداد و موارد این چنینی پرداخته است.

در مورد این کتاب دو دیدگاه اصلی وجود دارد. دیدگاه اول به رویکرد پیچیده مذاکره برای مدیران، وکلا و چالش‌های چانه زنی آن‌ها پرداخته است. در دیدگاه دوم نیز از زاویه‌ای متفاوت به زندگی یک مدیر موفق می‌پردازد. در این کتاب به برای شما مشخص می‌شود که؛ یک مذاکره کننده قوی باید در عین ظرافت دائماً در حال سازماندهی امور مرتبط با مذاکره باشد.

دیدگاه دوم به این موضوع اشاره دارد که یک مدیر موفق باید چگونه باشد. یک مدیر باید بتواند در قراردادها و توافق‌نامه‌های سرمایه گذاری عملکردی مثبت داشته باشد. با مطالعه این کتاب متوجه خواهید شد؛ به عنوان یک مدیر موفق چگونه باید روابط خود را به طور خلاقانه پیش ببرید.

 

۳ مرحله برای تسلط یافتن بر مهارت مذاکره

در هر مذاکره‌ای که صورت می‌گیرد، افراد همیشه به دنبال منافع خود هستند. اکثرا نمی‌دانند که یک مذاکره خوب آن است که هر دو طرف خوشحال میز مذاکره را ترک کنند. از میان فهرستی از بهترین کتاب‌های مذاکره که در بالا به شما معرفی کردیم. اگر یکی از آن‌ها را نیز تا کنون خوانده باشید.

متوجه وجود یکسری اصول ثابت میان آن‌ها می‌گردید. ما در این بخش به شما ۳ مرحله و اصل به منظور مهارت یافتن در مذاکره را آموزش می‌دهیم.

برقراری رابطه

یک مذاکره کننده ماهر قبل از شروع کار با رقیب خود رابطه دوستانه‌ای برقرار می‌کند. با انجام این کار می‌توانید نوعی اطلاعات نسبت به شخصی که با او کار می‌کنید به دست آورید؛ و بالعکس. “کسب اطلاعات” خود بخشی مهم و اساسی در روند یک مذاکره است. بنابراین همیشه سعی کنید با رقیبان‌تان صمیمی برخورد کنید. داشتن صداقت و وقار از خصوصیات قابل لمس و بنیادی است؛ و بر اساس آن مذاکرات سازنده بنا می‌شوند.

اگر شما در موقعیتی که قرار دارید؛ به عنوان یک مذاکره کننده با رقیب‌تان صمیمی برخورد کنید. انجام این کار سبب می‌شود تا طرف مقابل به شما احترام بگذارد. سپس شما نه تنها به عنوان یک مذاکره کننده، بلکه به عنوان یک انسان قابل اعتماد نیز شناخته می‌شوید. برقراری رابطه دوستانه کلید موفقیت در مذاکره است.

روی بردن تمرکز کنید.

برد در هر مذاکره سکوی پرتاب شما به جایگاه‌ی بهتر در آینده است. اگر قرار است پای میز مذاکره بنشینید؛ بهتر است فقط به فکر خودتان باشید. در هر قدمی از مذاکره که طی می‌کنید از یادنبرید که داشتن خلاقیت برای مذاکره ضروری است.

در طی مذاکره همواره چشم خود را روی آرزوها و دستاوردهای بزرگ باز نگه دارید؛ جواب نه را نپذیرید و خود را درگیر دستاوردهای کوچک نکنید.

ریتم مذاکره را حفظ کنید

فراموش نکنید که حفظ ریتم یکی از لازمه‌های هر مذاکره است. قرار نیست تا در طول مذاکره به طرف مقابل فشار بیش از اندازه وارد کنید؛ در طول مذاکره حتی بهتر است و گاهی اوقات اصلاً چیزی نگویید. فراموش نکنید که مکث‌های خاموش می‌توانند ابزاری بسیار قدرتمند در طول مذاکره باشند.

به خود و رقیب‌تان زمان و مکانی مناسبی اختصاص دهید؛ شما باید بتوانید در مورد هر آنچه که تاکنون گفته‌اید و شنیده‌اید بیشتر بیاندیشید. عجله برای یک مذاکره مثل سم است.

سعی کنید ریتم طبیعی و مناسبی برای مذاکره خود ایجاد کنید. رعایت ریتم تنها باعث آرامش ذهنی خودتان می‌شود.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با ۱۰ تا از بهترین کتاب مذاکره در دنیا آشنا سازیم. ما به شما فهرستی از بهترین کتاب‌های اصول و فنون مذاکره ارائه کردیم؛ که از آن‌ها در سطح جهان به منظور آموزش و یادگیری استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت کتاب در تعلیم و آموزش؛ ما به شما مطالعه یکی از این کتاب‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.

لیستی که از بهترین کتاب مذاکره در این مقاله ذکر کردیم؛ بر گرفته شده از معروفترین چارت‌های جهانی مذاکره بوده است.

drways

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *