۲۰ عیب iOS 11 که از چشم کاربران دور مانده اند

 

ما منکر این نیستیم که قابلیت های خوبی در نسخه جدید iOS لحاظ شده است و از طرفی برخی از قابلیت ها نیز کماکان معیوب هستند و روش های پیش پا افتاده ای برای حل آن ها ارائه شده است اما کاربران وفادار اپل سال ها به دنبال این هستند که بتوانند برخی از ویژگی ها را در اپل در اختیار داشته باشند یا اینکه به طور متفاوتی، با برخی قابلیت ها کار کنند. در این جا ۲۰ قابلیتی که به عنوان عیوب iOS به شمار می آیند ارائه شده است.

از دست رفتن قابلیت لمسی ۳D Touch  در برخی از اپلیکیشن ها

در iOS 10 اگر در انتهای نمایشگر لمس انجام می شد، قابلیت لمس سه بعدی فعال می شد و به شما اجازه می داد که بین اپلیکیشن ها به خوبی پیمایش کنید اما در نسخه جدید از سیستم عامل اپل یعنی iOS 11 این امکان حذف شده و مطمئنا عمدی صورت گرفته است. البته شاید یکی از علت های حذف این قابلیت در این نسخه از سیستم عامل این بوده که در آیفون X تعامل با این قابلیت سخت بوده و دارای مشکل بوده است اما در آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس چرا باید این قابلیت حذف شود؟ اپل اعلام داشته که iOS 11 را بروز رسانی خواهد کرد و باید منتظر باشیم که ببینیم ایا این بروز رسانی شامل پشتیبانی از ۳D و قابلیت لمس یه بعدی خواهد بود یا نه.

 قابلیت لمسی 3D Touch

Wish List در اپل استور چیز بیشتری نسبت به گذشته ندارد

اگر در بخش  Wish List خود در اپل استور چیزی قرار داده بودید که آن را خریداری کنید ( در آینده ) حالا لازم نیست به سراغ آن بروید چرا که لیست شما به طور کامل پاک شده و به آن دسترسی نخواهید داشت. از این رو، می توانید با دانگرید کردن سیستم عامل خود، به لیست علاقمندی های خرید خود دوباره مراجعه کنید چرا که در نسخه جدید، طبق سیاست های اپل این گزینه وجود نخواهد داشت. البته شاید در بروزرسانی ها این موضوع مد نظر قرار گیرد اما باید منتظر نتیجه بروز رسانی اپل باشیم.

عدم وجود امکان قرار دادن نرم افزارهای غیر بومی اپل بر روی Control Center

از جمله قابلیت های مهمی که Control Center در بروز رسانی های جدید دارد این است که می توانید اپلیکیشن های موجود در آن را شخصی سازی کرده و به طور دلخواه آن ها را انتخاب کنید اما این اپلیکیشن ها صرفا محدود به نرم افزارهای خود اپل می باشد و امکان اضافه کردن نرم افزارهای دیگری وجود ندارد.

 Control Center دارای امکان تنظیمات سریع برای شخصی سازی نیست

در حال حاضر، برای تغییر تنظیمات کنترل مرکزی باید به مسیر  Settings -> Control Center  بروید و در آن جا آن چه را که می خواهید تنظیم کنید. از آن جا که برای تنظیم ویجت ها امکان تنظیم سریع وجود دارد، عدم در نظر گرفتن تنظیمات سریع برای شخصی سازی این بخش تا حدی کاربران را آزرده است.

کنترل اتصالات گیج کننده شده است

این مشکل هم به کنترل سنتر بر می گردد. پیش از این وقتی که شما از طریق کنترل سنتر روی آیکون های وای فای یا بلوتوث ضربه می زدید، این قابلیت ها خاموش می شدند اما در حال حاضر با این کار، تنها دیوایس شما از دستگاه های ارائه دهنده، دیسکانکت می شوند و برای خاموش کردن آن ها لازم است که به حالت هواپیمای گوشی رفته و آن را فعال کنید یا اینکه آن دیوایس های متصل شونده را خاموش کنید.

اختلال در تنظیمات Auto-Brightness در نمایشگر

در بخش کنترل سنتر باید تاگلی برای خاموش و یا روشن کردن قابلیت روشنایی خودکار وجود داشته باشد که متاسفانه این امکان دیده نمی شود.

 Notification Center  هنوز نیاز به کار دارد

این مشکل بیشتر در بیانات و سوالات کاربران دیده می شود چرا که آن ها بارها سوال پرسیده اند که:

چرا بخش  Notification Center  گوشی من قفل می شود؟

چرا وقتی برای مشاهده  Notification Center  از بالا به پایین سوایپ می کنیم تمام نوتیفی ها نمایش داده نمی شوند؟

چرا برای خروج از این صفحه باید دکمه پاور را بزنیم..

این ها همه نشان از این دارند که کار بر روی  Notification Center  به صورت بسیار ضعیف صورت گرفته و نیاز به یک بروز رسانی جدی دارد.

 Notification Center

مشکلات Volume HUD  کماکان ادامه دارند

ما امیدوار بودیم که در بروز رسانی جدید این مشکل رفع شود. این مشکل آن جا شکل می گیرد که وقتی نرم افزار Photos  را باز می کنید و یک فیلم را پخش می کنید، ابزار مدیریت ولوم کماکان نمایش داده می شود. البته این همه جا حضور ندارد اما در بسیاری از اوقات می تواند آزار دهنده باشد که نیاز به توجه شدید اپل در بروز رسانی بعدی دارد.

FaceTime از تماس گروهی تصویری پشتیبانی نمی کند

FaceTime قابلیتی در سیستم های اپل است که به کمک آن می توان تماس های ویدیویی داشت، اما امیدوار بودیم که مثل هر ابزاری که از تماس ویدویی پشتیبانی می کند، FaceTime نیز در این بروز رسانی از چت گروهی ویدیویی پشتیانی کند اما این کار هنوز بر روی آن صورت نگرفته است. امیدواریم اپل برای این موضوع برنامه ای داشته باشد.

فونت عنوان بزرگ در نرم افزار

عنوان ها در نرم افزارها باید بولد تر از سایر بخش ها باشند اما اگر این موضوع به درستی صورت نگیرد می تواند مانع نمایش درست و زیبنده عناوین در اپلیکیشن ها شود. این موضوع در برخی نرم افزارهای اپل به وضوح دیده می شود که اپل باید ظرافت را بیشتر در راس کار خود قرار دهد.

هنوز هم برای رتبه بندی موزیک ها باید مسیر زیادی را طی کنید

اگر چه شرکت اپل  تلاش زیادی برای ترویج دادن اپل موزیک انجام داده ولی بنظر میرسد هنوز هم رتبه بندی آهنگ ها در این پخش کننده موزیک مهم در نظر گرفته نشده است. شما قادر نخواهید بود که براحتی به آهنگها ،در سرویس موزیک اپل و یا مهمتر از آن در لیست موزیکهای خودتان، برچسب مورد علاقه دهید یا اینکه با ستاره آنها را رتبه بندی کنید.

برای انجام اینکار ابتدا باید پخش کننده موسیقی را در حال باز قرار دهید، سپس صفحه را به سمت بالا بکشید تا صفحه ی موسیقی در حال پخش نمایان شود و بعد با کلیک بر روی  آیکون چند نقطه علاقه (Love) و یا عدم علاقه تان (Dislike) به آهنگ را مشخص کنید. اگر قصد دارید آهنگ را رتبه بندی کنید باید گزینه ی Rate Song انتخاب نمایید. در این حالت شما به گزینه ی ستاره ها برای رتبه بندی دسترسی پیدا خواهید کرد (در صورتیکه این گزینه را در تنظیمات فعال کرده باشید) و پس از دادن رتبه بر روی گزینه ی Done ضربه بزنید. سخت بود، درست است ؟ علاوه بر این میتوانید به کمک Siri نیز اینکار را انجام بدهید. ولی همه کارکردن با Siri را دوست ندارند مخصوصا زمانی که مثلا در باشگاه ورزشی هستند و یا زمانهایی که دوست دارید سرتان به کار خودتان باشد.

علاوه بر اینها، چند وقت یکبار پیش می آید که با پخش کننده موسیقی باز به آهنگ ها گوش بدهید ؟ چرا اپل یک راه حل ساده تر، مثل قرار دادن یک گزینه در مرکز کنترل و یا درپخش کننده ی صفحه ی قفل قرار نمیدهد ؟

هنوز هم صفحه ی رتبه بندی براحتی دیده نمی شود

چرا باید برای دیدن آهنگهایی که قبلاً رتبه بندی کردید نیز مسیر پیچیده ای مانند بالا طی کنید ؟ باید گزینه ای در صفحه ی موزیک در حال پخش، در پخش کننده ی صفحه قفل و یا مرکز کنترل برای آن وجود داشته باشد. قبول دارم که به مشکل رتبه بندی آهنگ ها بیش از حد توجه کرده ام ولی من با پیش زمینه ای که از آیپاد داشتم به آیفون آمدم و مطمئن هستم که این مشکل برای افراد دیگری نیز پیش آمده است. پس چرا تمام گزینه هایی که نقطه ی قوت آیپاد بود حذف شده اند؟

به صوت پیش فرض نمی توانید چراغ قوه را از بخش Lock Screen خاموش کنید

هر چند این یک مساله جدید نیست اما اپل هنوز به دنبال رفع این مشکل بر نیامده است. راهی که هم اکنون وجود دارد این است که از طریق Control Center چراغ قوه را روشن و خاموش کنید که به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد ( نظیر خاموش شدن اسکرین ) لازم است که این موضوع مورد توجه اپل قرار گیرد.

حذف Mail همچنان مشکل دارد

این یک موضوع بحرانی برای من بوده و هست اما به ظاهر اپل برای آن ارزشی قائل نیست از این رو، دوست داریم اپل به نیازهای ما واقعا توجه کند و به آن پاسخ دهد.

نمی توان برنامه های مخفی را مخفی کرد!

در حالی که اپل این امکان را برای اپلیکیشن های خریداری شده فراهم کرده تا آن ها را از دید دیگران پنهان کنیم، اما با قابلیت Family Sharing نمایش داده می شوند. از طرفی، حتی این امکان نیز وجود دارد که خودتان امکان نمایش آن ها را فعال کنید.

خوب، شما نمی توانید در iOS 10  برنامه های پنهان خود، را دوباره نمایش دهید مگر اینکه از آیتونز استفاده کنید. اما در iTunes 12.7 پیشینه های فعالیت های شما برای خرید اپلیکیشن ها کاملا حذف شده واین بدین معنی است که شما کنترلی بر نمایش، اپ های پنهان شده خود ندارید.

عدم امکان غیرفعال سازی نمایش پیش نمایش Screenshots  ها

زمانی که در iOS 11 شما اسکرین شاتی می گیرید در گوشه سمت چپ یک پیش نمایش کوچک از آن دیده می شود. با استفاده از این پیش نمایش می توان کارهای زیادی روی اسکرین شات انجام داد اما، اگر شما به آن نیاز ندارید چه دلیلی دارد که بخواهید آن را داشته باشید؟ بهترین کار این است که آن را غیر فعال کنید که اپل این گزینه را در اختیار شما قرار نداده است. البته تنها راهی که وجود دارد این است که این پیش نمایش را بکشید تا حذف شود!

Night Shift چندان که باید مناسب و راحت نیست!

تا زمانی که از iOS 10 استفاده می کردم به راحتی می توانستم با دو حرکت، این قابلیت را روشن کنم و از آن استفاده کنم اما در حال حاضر این امکان برای من وجود ندارد تا با دو حرکت بتوانم آن را فعال کنم چرا که در نسخه جدید این کار سخت تر شده و به سه حرکت افزایش یافته است.

iOS 11

iOS 11

GIF های غیر انیمیشنی در آلبوم انیمیشن ها نمایش داده می شوند

یکی از مشکلاتی که همیشه در اپلیکیشن PHOTO وجود داشته در رابطه با GIF هایی بوده که هرگز انیمیشنی و متحرک نبوده اند. اما IOS 11 هم اکنون یکی از این مشکل ها را برای انیمیشن های گیف حل کرده است. حالا این انیمیشن های متحرک به راحتی در داخل البوم Animated قرار می گیرند اما این قابلیت باز هم اشکالی دارد و ان هم این است که گیف های غیرمتحرک هم در داخل همین آلبوم قرار می گیرند. در واقع می توان گفت که اپل در این بخش چنان که باید حرفه ای عمل نکرده که فایل های متحرک از غیر متحرک را شناسایی کند، بلکه تنها با توجه به پسوند GIF آن ها را در این بخش سازماندهی می کند که نباید اینگونه باشد.

والپیپر های زنده از ماهی های مشهور اپل حذف شده اند

اگر اپل این والپیپر ها را با حذف کردن با موارد جدیدی تعویض کرده بود نمی توانستیم ایراد بگیریم اما چرا این لایو فوتو ها را حذف کرده است؟ در حال حاضر در این بخش تنها ۳ تصویر وجود دارد.

عدم پشتیبانی فرمت های رسانه ای به طور وسیع در میان دیوایس های مختلف

همانطور که می دانید اپل روی ویدیو ها و تصاویر خود، یک سری کارها انجام داده و با هدف فشرده سازی بیشتر آن ها را با کد گذاری خاصی تبدیل می کند. اما اگر فردی که از سیستم های دیگر یا از سیستم عامل های دیگر مثل ویندوز و یا اندروید استفاده می کند نمی تواند فایل های تولید شده توسط کد گذاری های جدید اپل را مشاهده کند. مثلا HEIF یکی از قالب های تصویری است که فشرده سازی شده JPG است. با این حال هیچ دستگاه دیگری قادر به نمایش آن نیست مگر دیوایس های اپل. پس بهتر است که خود اپل برای این موضوع چاره ای بیندیشد، و یا اینکه سایر پلتفرم ها برای این مشکل راه حلی اتخاذ کنند.

مواردی که در این بخش به آن ها اشاره کردیم در واقع چیزهایی هستند که اپل باید در مورد آن ها پاسخ گو باشد. شاید اپل برای تمام آن ها پاسخ خوبی نداشته باشد اما ما انتظار داریم که این موضوع مورد توجه اپل باشد و بتواند با رفع حداکثری آن ها در رضایت بیشتر کاربران و علاقمندان خود بکوشد.

در این باره آیا شما نیز با اینفو موافق هستید؟ دیدگاه های خود را با اینفو در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *