۹ نشانه دوستی‌های مسموم

جدا شدن فقط مخصوص رابطه‌های عاشقانه نیست. اگر در یک رابطه دوستی آزاردهنده هستید ترک رابطه، سالم‌ترین انتخاب برای شماست. برای شناختن یک دوست بد و یک رابطه خراب دنبال این نشانه‌ها باشید.

ترس از بیان خبرهای خوب

اگر فکر می‌کنید در یک رابطه صمیمی هستید و یک دوست خوب دارید اما نمی‌توانید خبرهای خوب زندگی‌تان را به راحتی و بدون شک و تردید بیان کنید این نشانه‌ای هشدار دهنده است. حتی در یک دوستی معمولی هم باید بتوانید خبر خرید یک خانه تازه، یک رابطه جدید و هر خبر دیگری را بدهید.

پنهان کردن خبرهای خوب ناشی از نگرانی خاصی است. مثلا این می‌تواند ناشی از ترس شما از دوست‌تان، برانگیختن حسادت، دشمنی و رقابت باشد. شاید هم دلیلش این باشد که وقتی تجربه‌ها، موفقیت‌ها و دستاوردهایتان را بیان می‌کنید، او اظهارنظرهای منفی می‌کند. تردید شما برای پنهان کردن خبرهای خوش یک واکنش عاطفی است.

شارلی باربا که یک پژوهشگر و متخصص در حوزه روابط انسانی است می‌گوید: «اگر دوست ندارید خبری خوش را به دیگری بدهید چون از واکنش تحقیرآمیز و اظهارنظرهای طرف مقابل می‌ترسید چرا باید چنین آدمی را در دایره دوستی خودتان نگه دارید؟ یک دوست خوب کسی است که شما می‌توانید هیجان و خوشی‌های زندگی‌تان را به او نشان بدهید. اگر شما در یک ارتباط راحت و صمیمی با دوست‌تان نیستید قطعا این رابطه مشکل دارد.

اگر هرگز نوبت به شما نمی‌رسد

شما می‌خواهید درباره آخرین رستوران جالبی که رفته‌اید حرف بزنید اما او فورا از رستورانی که شب قبل رفته حرف می‌زند و همه جزئیات کارهایی را که کرده است تعریف می‌کند. این یک مثال ساده است. اما  آدم‌هایی هستند که فقط دوست دارند درباره خودشان حرف بزنند و همه مکالمات حول محور ماجراها و داستان‌های خودشان شکل می‌گیرد. این آدمها متوجه نیستند که روابط دوستی متقابل هستند.

باربا می‌گوید: «این طبیعی است که گاهی شنونده خوبی برای دوست‌تان باشید و فرصتی برای شنیدن فراهم کنید اما یک دوست واقعی به دیگری هم فرصت ابراز وجود می‌دهد و همیشه به دنبال ربط دادن همه مکالمه‌ها به خودش نیست. آدم‌های مسموم معمولا خود محور هستند. اگر دوست‌تان علاقمند به موضوعات زندگی شما نیست و توجهی به آن نمی‌کند این رابطه می‌تواند ناسالم توصیف شود.

دوستی یک خیابان دو طرفه است، اگر در یک راه یک طرفه قرار گرفته‌اید یعنی شنونده خوبی ندارید.

محبوس در تنگ ماهی

چرا این را پوشیدی؟ چرا فلان کار را کردی؟ چرا آن هدیه را خریدی؟ اگر دوست‌تان دائما قضاوت می‌کند و تصمیم و نظرات شما را ارزیابی می‌کند و به ارزش‌های شخصی‌تان احترام نمی‌گذارد، این دوستی مسموم است. این خوب است که دوستان ما با روحیه حمایتگری، ما را به چالش بکشند. اما وقتی آنها  فقط رای صادر می‌کنند؛ ارزش‌های خودشان را تحمیل می‌کنند و به نیازها و ارزش‌های بقیه بی‌توجه هستند به آزادی فکر و نظر دیگران احترام نمی‌گذارند؛ این چیزی است که در دوستی حرف و عمل را محدود می‌کند.

اگر مجبورتان می‌کند تا تصمیم‌های بد بگیرید

این اتفاق در خیلی از دوستی‌های صمیمی می افتد. در حالی که تصمیم گرفته‌اید سیگار را ترک کنید او تشویق‌تان می‌کند دوباره سیگار بکشید. در حالی که الکل مصرف کرده‌اید از شما می‌خواهد رانندگی کنید. دوست خوب، یک آدم مراقب است. او هیچ وقت شما را وسوسه نمی‌کند تا  کار خطرناکی بکنید یا رفتار ناسالمی داشته باشید. این اصلا محترمانه نیست که کسی با ادعای دوستی شما را وادار کند کاری را بکند که دوست ندارید یا اشتباه و ناسالم است. بعضی‌ها برای توجیه و یا احساس راحتی خودشان دنبال یک شریک می‌گردند / آنها برای اینکه کمتر احساس گناه کنند یا کمتر شرمنده کار خودشان باشند دیگران را ترغیب به انجام کار نادرست می‌کنند.

او شایسته رفتار نمی‌کند

شما از چند هفته قبل برنامه شام و مهمانی می‌گذارید اما او یک ساعت قبل از برنامه به بهانه‌های نامشخص و یا توجیه‌های همیشگی آن را به‌هم می‌زند. بعضی‌ها هم اصلا کاملا فراموش می‌کنند که وعده یا قراری داشته‌اند. در همه روابط احتمال به هم خوردن قول و قرار وجود دارد. اما کسانی هم هستند که دائما قرارهایشان را به همین شیوه‌ها برهم می‌زنند.

کسی که برای زمان شما ارزش قائل نیست و احساس و خواسته‌هایتان را نادیده می‌گیرد نمی‌تواند دوست خوبی باشد. چنین آدمی یک پیام مشخص می‌رساند « تو ارزش تلاش و توجه نداری.»

همه چیز متقابل است

دوستی همیشه برابر نیست. هر کسی در رابطه کار منحصر به فرد خودش را می‌کند اما وقت مراقبت و توجه، دوستی باید برابر پیش برود. اگر همیشه شنونده بوده‌اید و یا احساس می‌کنید همیشه در حال ارائه خدمات یک جانبه هستید یک بار این رابطه را آزمایش کنید. چند روز از این رابطه فاصله بگیرید و یا طور دیگری رفتار کنید. صبر کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. دوستی که حواسش به شما باشد متوجه این غیبت می‌شود و سراغتان می‌آید. در غیر این‌صورت باید در رفتار خودتان تجدید نظر کنید. احتمالا شما در یک مسیر یک طرفه قرار گرفته‌اید. در یک دوستی واقعی همان ‌قدر می‌بخشید که دریافت می‌کنید.

او مثل جلبک است

دوستی که همیشه انتظار دارد کنارش باشید، در همه مهمانی، همه آخر هفته‌ها و هر موقعیتی که او به شما نیاز دارد، نمی‌تواند دوست خیلی خوبی باشد. علاوه بر این هر موقعیتی که احساس کنید طرف مقابل احساس مالکیت می‌کند یا می‌خواهد کنترل‌تان کند این رابطه به شدت سمی است. دوستانی هستند که اگر جواب تلفن‌شان را ندهید یا پیام را دیرتر از زمان انتظار آنها جواب بدهید، به شدت واکنش نشان می‌دهند و همیشه توقع دارند در دسترس و در خدمت‌شان باشید. این روابط جلبکی هستند آنها مثل جلبک همیشه به شما چسبیده‌اند. دوستی که همیشه شما را وادار به خوشایندهای خودش می‌کند هرگز دوست خوبی نیست.

آدم ناراضی

او از هیچ چیز خوشش نمی‌آید. همیشه از چیزی ایراد می‌گیرد. از محیط کار، رستوران، وضعیت خانوادگی، فیلم و تئاتر. مثبت بودن در کنار کسی که همیشه گله و شکایت می‌کند ساده نیست. چنین  دوستی دنیا را جایی ناامید کننده و منفی تصویر می‌کند. این نشانه خوبی است که بفهمید دوست‌ خوبی را انتخاب نکرده‌اید. دوستان خوب به شما کمک می‌کنند امکانات و فرصت‌های زندگی را ببینید. یک آدم شادتر را جایگزین دوست منفی باف کنید.

فرار از دوستی

به طور معمول باید در کنار دوست‌تان احساس خوشایندی داشته باشید. اگر در کنار دوست‌تان احساس ناراحتی می‌کنید و از وعده و قرارها اجتناب می‌کنید و ترجیح می‌دهید  همیشه از فرد خاصی فاصله بگیرید، این پیام مشخصی به شما می‌دهد؛ این آدم مناسب دوستی نیست. همه ما دوست داریم وقت‌مان را صرف روابطی کنیم که ما را به هیجان بیاورند. کسی که شما را دچار اضطراب می‌کند یا شما را فراری می‌دهد، به شما در مورد رابطه با خودش هشدار می‌دهد.

منبع: ریدرز دایجست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *