آب در فنگ شویی : فلسفه آب در (معماری،فضاهای شهری و کتابهای مقدس)

مغز

آب

با بوجود آمدن بحران کم آبی در دنیای امروز، می توان گفت آب از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. باما بهتر است بدانید که فلسفه آب در فنگ شویی و همچنین در تمام ادیان و فرهنگ‌ها و سنت‌ها دارای معنا و مفهوم خاص و مقدس است.

معنای لغوی فنگ شویی به معنای آب و باد است . آب نیروی حیات و اولین عنصر مقدس در عناصر اربعه در کیانا و همچنین از عناصر مقدس فنگ شویی است .

هنر فنگ شویی یک رسم است که خانه ها و دفاتر ما را در هماهنگی و تعادل کامل نگه می دارد. آیا می دانستید که آب یک عنصر کلیدی برای اجرای این عمل است؟

آب فقط برای سلامتی شما و محیط زیست مفید نیست. همچنین زمانی که در فنگ شویی به درستی از آن استفاده کنید، شانس و کامیابی را وارد زندگی شما می کند. اما فنگ شویی دقیقا چیست و چگونه می توانید استفاده از آب را در خانه خود بگنجانید؟ ما تمام پاسخ‌های مربوط به فنگ شویی و آب را در اینجا برای شما آورده‌ایم.

از دیدگاه ژان شوالیه در کتاب فرهنگ نمادها معنی آب را می‌توان به سه مضمون اصلی خلاصه کرد:

چشمه حیات
وسیله تزکیه
مرکز زندگی دوباره

این سه مضمون در قدیم‌ترین سنت‌های اطلاق می‌شوند و ترکیبات تخیلی گوناگون و درعین‌حال هماهنگی را شکل می‌دهند.

[aparat id=’https://www.aparat.com/v/IebXU’]

در ادامه این مقاله با مواردی آشنا می شویم که به شما کمک می کند تا درک بهتری از فلسفه آب در فنگ شویی داشته باشید. موارد مهم مذکور بدین صورت هستند که :

بررسی آب در ادیان مختلف و فنگ شویی

به ادامه میرویم تا این موارد را توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

آب در فنگ شویی

در حالی که همه عناصر دیگر فنگ شویی ضروری هستند، آب در فنگ شویی بسیار مهم است زیرا آب، نماد باستانی چینی رفاه و فراوانی است. آب جاری نماد درآمد است. این آب می تواند یک رودخانه، دریاچه یا یک برکه باشد. تا زمانی که به روشی مسالمت آمیز جریان داشته باشد، نمادی از ثروت است(نماد آب به منظور آن پولی که هر ماه می آید)! هنگامی که آب انباشته می شود به معنای ثروت و مجموعه ای از دارایی ها مانند یک شرکت، ملک یا تجارت است. طبق افسانه ها، برای جمع آوری ثروت بزرگ، باید آب جمع آوری کنید. شما می توانید یک استخر شنا یا یک حوض با عمق حداقل ۱۸ اینچ بسازید و از مزایای آن بهره مند شوید.

علاوه بر همه چیزهایی که آب می تواند به همراه داشته باشد، دیدن و گوش دادن صدای حرکت آب آرامش بخش است و استرس را کاهش می دهد. همچنین کمک می کند تا انرژی مثبت همیشه در فضای زندگی شما جریان داشته باشد. انرژی راکد منفی است و بدن و ذهن را ویران می کند، اما در جریان نگه داشتن انرژی بسیار سالم تلقی می شود و نیروی حیات انرژی را احیا می کند. آب همچنین به مرطوب شدن هوا کمک می کند که کیفیت هوا را افزایش می دهد و یکی دیگر از مزایای سلامتی شماست.

اجرای فنگ شویی و نماد آب در داخل خانه

اولین قدم برای گنجاندن عنصر آب فنگ شویی در داخل خانه، از بین بردن درهم و برهمی است. آب انرژی بد و نامرتب را از بین می برد و اجازه می دهد شروعی تازه داشته باشید. برای داشتن انرژی چی خوب باید فضای روشن، نور خوب و کیفیت هوا داشته باشید. سپس نقشه باگوا یا فنگ شویی خود را برای تجزیه و تحلیل جایی که انرژی های خاص مختص شما قرار دارند دریافت کنید. این نقشه دارای مناطقی است که به خانواده، شغل، ثروت و موارد دیگر اختصاص داده شده است و قرار دادن آبنما در مکان اشتباه می تواند ویرانگر باشد.

فواره فنگ شویی به تعادل انرژی و افزایش قدرت شخصی کمک می کند. همچنین طبیعت را به داخل خانه می آورد تا هماهنگی را در خانه شما ایجاد کند. خوب است یک فواره کوچک داشته باشید که حداقل چند لیتر آب در خود نگه دارد. اگر در یک اتاق بزرگ قرار دهید، خوب است که چندین گالن یا حتی مقدار بیشتری آب داشته باشید. تا زمانی که آب کافی داشته باشید، جنس و رنگ آن تفاوت چندانی ایجاد نمی کند. فقط سعی کنید از رنگ هایی مانند قرمز که نشان دهنده آتش است، عنصری که با آب برخورد می کند، اجتناب کنید. فواره ای که انتخاب می کنید همچنین می تواند یک یا چند عنصر را نشان دهد. یک فواره فلزی، مانند فواره ای که از مس یا فولاد ساخته شده است، عنصر فلز را نشان می دهد، در حالی که یک فواره ساخته شده از سنگ یا سرامیک نشان دهنده عنصر خاک است.

قرار دادن آب در جای مناسب برای موفقیت بسیار مهم است. عنصر آب در مناطق فنگ شویی زیر بسیار سودمند است: شرق، جنوب شرقی و شمال. آبنما را نباید در جهت جنوب قرار داد زیرا با شهرت همراه است و عنصر آن آتش است. اگر این قسمت ها در اتاق خواب، آشپزخانه یا حمام شما افتاد، فواره را در گوشه ثروت اتاق نشیمن خود قرار دهید. همچنین آبنما را زیر راه پله قرار ندهید زیرا این امر می تواند باعث بیماری یا بدبختی دیگر برای کودکان شود. صرف نظر از جهت، ورودی اصلی خانه همیشه مکان خوبی برای آب نما است، زیرا تمایل به جذب ثروت و موفقیت دارد. فقط مطمئن شوید که سمت چپ در باشد. گفته می شود که داشتن آب به سمت راست ممکن است باعث ایجاد روابط خارج از ازدواج شود.

داشتن یک نماد آب قابل حمل ممکن است بهترین راه برای تعیین بهترین مکان باشد. استفاده از یک فواره قابل حمل به شما امکان می دهد تا آزمایش کنید. یک فواره یا آب در جایی از اتاق قرار دهید و سپس یک هفته صبر کنید و ببینید آیا چیزی تغییر می کند. اگر چیزهای منفی زیادی را در زندگی خود تجربه می کنید، آب نما را از آن منطقه حذف کنید. این فواره را در یک زمان انجام دهید تا ببینید چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد.

در هر آب نما (نماد آب)، چه در داخل و چه در فضای باز، آب باید تمیز نگه داشته شود و به طور مداوم در جریان باشد. سرعت آب باید دلپذیر و آرامش بخش به نظر برسد و صدای آن باید دلپذیر باشد نه خشن. می توانید فواره را به طور مداوم روشن کنید، اما برای کمک به دوام بیشتر پمپ، از یک تایمر استفاده کنید یا یک پمپ خاموش کننده خودکار را امتحان کنید. یک بار در ماه باید آبنمای داخلی خود را خاموش کنید و آن را پاک کنید یا از قرص های آبنما و مقداری حلال استفاده کنید که رسوبات آب سخت را از بین می برد.

اجرای فنگ شویی و آب در فضای باز

فنگ شویی نه تنها در داخل خانه اجرا می شود، بلکه می توان آن را در فضای باز نیز اجرا کرد.

در تئوری فنگ شویی، هر ۹ سال یک بار ساختمان ها و خانه ها به خاطر پول قفل می شوند، که به این معنی است که ممکن است مشکلات مالی رخ دهد. قرار دادن مقدار مناسب آب در یک منطقه مکمل خارج از خانه می تواند قفل خانه یا محل کار شما را باز کند. تا زمانی که آب جاری است، پول نیز جریان دارد. صرف نظر از محل قرارگیری، مطمئن شوید که آب به سمت خانه جریان می یابد و از خانه یا ساختمان دور نمی شود. برای جلوگیری از این مرحله قفل شده، می توانید یک آبنما جلوی خانه خود قرار دهید. این امر رفاه، فراوانی و خوش شانسی را به خانه شما دعوت می کند.

برای فواره‌های بیرونی، می‌خواهید گالن‌های زیادی آب موثر باشد.

یک فواره بیرونی باید حداقل ۲۵ گالن آب و در صورت امکان حتی بیشتر را در خود جای دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، اضافه کردن یک حوضچه نیز یک درمان عالی برای آب است. فواره‌ها و حوض‌های بیرونی باید تمیز شوند، زیرا می‌توانند خاک، برگ‌ها، فضولات پرندگان یا سایر زباله‌ها را جمع‌آوری کنند. می‌توانید فواره‌های بیرونی را شلنگ بکشید و همچنین برای تمیز و شفاف نگه‌داشتن آب، هر چند وقت یکبار که لازم است، آب تمیز اضافه کنید یا آن را تمیز کنید.

بررسی آب در فنگ شویی و مذاهب و ادیان مختلف

آب در فنگ شویی و در مقابل آتش یین است ! در ارتباط با جهت شمال ، سرما ، انقلاب زمستانی، کلیه‌ها ، رنگ سیاه و اشکال موجدار است. در آسیا و کشورهای خاور دور آب شکل جوهری ظهور و اصل حیات و عنصر تولد دوباره جسمانی و روحانی است نماد باروری ، خلوص حکمت، برکت و فضیلت است.

آب در فنگ شوی و در همه‌جا یک وسیله طهارت آیینی است. علاوه بر آن موارد زیر نیز هستند که باید در نظر گرفته شوند.

آب مقدس مسیحیان

در اسلام آب وضو و غسل

در ژاپن مراسم باستانی فو- جویی در میان پیران

آیین دائو (صاحبان آب‌های موقوفه)

بنابراین طهارت با آب نقشی بنیانی دارد. در هند و در جنوب شرقی آسیا ، طهارت مجسمه مقدسیان و مؤمنان ، به‌خصوص در سال نو به منظور تزکیه و هم به منظور تولد دوباره اتفاق می افتد.

ون – دسو می‌گوید: طبیعت آب ، آن را به خلوص می‌رساند .

در تعلیمات لائو – دسو آمده است که آب علامت فضیلت برتر است .

در سنت یهودی و مسیحی آب پیش از هر چیز نماد اصل و آفرینش است

در عهد عتیق آب نماد زندگی بوده در عهد جدید نماد ذات خداوند می‌شود.

نقش آب در زندگی

می توان گفت آب برکتی ابدی است که نشانه مادر و زهدان است.

آب، همچنین مبدأ هر چیز برتر را نشان می‌دهد. اما می‌بایست اصل الهی آن را شناسایی کرد. آب در فنگ شویی آزاد و فارغ از وابستگی است و در سراشیب زمین جاری می‌شود . آب در فنگ شویی زندگی و نماد آفرینش عرضه می‌شود و چون تصفیه می کند ، پاک است و شفا می‌بخشد، از این رو زمانی که شما به گل پژمرده خود آب می‌دهید، گیاه شما را دوباره جوان می‌کند. محیط خود را با آب پاکسازی و زلال می‌نمایید طراوت و شادابی را به محیط خود عرضه می‌کنید.

فلسفه آب در قرآن

قرآن در آیات متعددی به اهمیت آب اشاره کرده است. در ادمه این بخش به برخی از این موارد اشاره کرده ایم.

«زندگی دنیا را برای ایشان به آبی تشبیه کن که فرو فرستادیم آن را از آسمان … باد آن را در هوا پراکنده کرد»

(قرآن / کهف )

قران، آبی متبرک را که از آسمان فرود می‌آید، علامتی الهی می‌داند. برای همین در تصاویر بهشت که به ما عرضه می کند، در باغ‌های بهشتی چشمه‌ها و جوی‌های آب روان است.

الله است که بیافرید هفت‌آسمان و هفت زمین را و آب فرو فرستاد است و بدان زمین را پس از پژمردنش زنده کرد و ایشان که کافر شدند ، کردارهای ایشان چون سرابی است به کویر که تشنه آن را آب پندارد. یا چون بهارخوابی‌های است در دریای ژرف پیچیده در سر آن موجی بر زبر آن موج موج دیگر

(قرآن / نور)

و بالاخره آب نماد زندگی است . آب حیات که در ظلمات مکشوف می‌شود و دوباره زنده می‌کند.

(سوره کهف)

فلسفه آب در فنگ شویی و فضاهای معماری و شهری ایرانی

در ایران قدیم ! به علت کمبود آب در بخش عمده‌ای از سرزمین ، ارزش بسیار زیادی برای آب قائل بودند و ستایشگاه‌های بزرگی برای نیایش ایزد نگهبان آب آناهید (ناهید)، برپا داشته بودند. (ورجاوند ، به نقل از موسوی بجنوردی )

امکان مسکونی و به‌ویژه حیاط‌های آن‌ها مکان مناسبی برای ارتباط انسان با عناصر طبیعی و از جمله آب بودند. (آب در فنگ شویی نیز نمایانگر فصل زمستان و یکی از پنج عنصر اصلی فنگ شویی است ) این ارتباط به طرق گوناگون انجام می‌شد. یکی از آن‌ها وجود پادیاوها بود. پادیاوها که کم‌کم از پیش پرستشگاه‌ها به درون خانه‌ها نیز راه‌یافته بودند، به دلیل درون‌گرایی معماری شهرهای مرکزی ایران، تبدیل حیاط‌های گود بسته با پادیاو و گودال باغچه لطف و صفای ویژه ای به خانه‌های ایرانی داده بود. حوض‌های داخل حیاط نیز با اشکال متنوع خویش در این زمینه نقش ارزنده ایفا می‌نمودند. که آب در مرکز حیاط باعث روشنایی و دفع انرژی های منفی در خانه میشد. به همین دلیل است که شما می شنوید در خانه های بافت قدیم، زندگی صفای دیگری داشت.

بارزترین سیستم‌های استفاده از آب در زمان های قدیم :

در زمان های قدیم از سیستم آبرسانی برای جلوه زیبایی، نمایش آن در باغ‌های ایرانی بوده است که در بخش های متعددی استفاده می شده است. این ها عبارتند از:

سیستم آبیاری
حرکت آب در آب‌نماها
تعبیه فواره‌ها
آبشارها
استخرها
کاریز
شتر گلوها

در مورد مختصات این عناصر و نام‌گذاری آن‌ها مرحوم پیرنیا می‌نویسد

” درحالی‌که سازندگان سیستمی جالب را برای آبیاری کرت‌ها به وجود آورده‌اند ، سعی کرده‌اند که به بهترین وجه نیز آب را نمایش دهند. به همین دلیل سطوح را طوری انتخاب می‌کردند که جریان آب به‌خوبی دیده شود. پله‌پله کردن مسیر جریان ملایم آب و تند و پرسروصدا کردن آن‌یکی از روش‌هایی است ( که در فلسفه فنگ شویی نیز به همین شکل کاربرد دارد). که در کف آب‌نماها و بیشتر جاهایی که آب فرومی‌ریخت غالباً تخته‌سنگی با تراش سفید کبکی و با طرح‌های مختلف کار می‌گذاشتند که‌موج آب را زیبا جلوه دهد. “

فلسفه و جریان آب نما

آب‌نما به جوی‌هایی گفته می‌شده که برای منظره دادن به آب و جبران خشکی مناطق مورد استفاده قرار می‌گرفت. عمق این جوی‌ها حدود سی سانتی‌متر و عرض آن‌ها در حدود هشتاد سانتی‌متر بوده است . آب‌نماها فواره‌هایی داشته که در فواصلی آب را به داخل آب‌نما پرت می‌کرده‌اند. این قسمت آب‌نما معمولاً سنگی بوده ولی در باغ فین از کاشی ساخته‌شده است. به فواره‌های بزرگ شُرن یا شلن می‌گفتند(شاریدن یعنی از بالا ریختن ) از دیگر چیزهای ساخته‌شده برای جلوه داده آب یکی آب گردان و یکی هم آبشار سازی بوده است.

در هشت‌بهشت اصفهان آب از اشکوب ساختمان بر روی کاشی‌های طبقه همکف می‌ریخته است. و در دروان قاجاریه هم ، همچنین آبشارهایی را می‌ساختند . در چشمه عمارت بهشهر برای بردن آب از مکینه (تلمبه) استفاده می‌کردند. در جلوی کوشک اصلی باغ‌ها ، معمولاً یک استخر به شکل مربع یا مستطیل وجود داشته است.

استخرهای گرد ،پیش از اسلام و اوایل اسلام معمول بوده ولی بعدها به کار نمی‌رفتند ! حوض را هیچ‌وقت بیضی‌شکل نمی‌ساختند ! معتقد بودند که آب در حوض بیضی زودتر گندیده می‌شود. بعدها این حوض‌ها یک‌شکل هندسی منظم و ساده از هشت‌ضلعی تا دوازده ضلعی ( در فنگ شویی هشت‌ضلعی به‌منظور هشت جهت و دوازده به‌منظور دوازده ماه سال است ) به خود گرفته است

معمولاً از هشت‌ضلعی استفاده می‌کردند و دوازده ضلعی را بیشتر در استخرهای نسبتاً بزرگ به کار می‌گرفتند . حوض‌های هشت‌ضلعی گاهی اوقات به‌صورت هشت و نیم و هشت و نگینی و یا کشکولی ساخته می‌شده است.

فلسفه آب و معماری ایرانی

در معماری ایرانی ! علاوه بر آن‌که تقریباً جملگی عناصر و فضاهای معماری ازجمله خانه و مسجد و حسینیه و بازار به نحوی با آب مرتبط بوده‌اند ، بسیاری عناصر معماری نیز اختصاصاً برای نگهداری و توزیع و مصرف آب به وجود می‌آمدند که ذوق و هنر ایرانی تجلی زیبا و دلپذیر و پرمعنای خوش را در آن به نمایش می‌گذارد. ازجمله مهم‌ترین این عناصر

آب‌انبار
کاریزها
آسیاب‌ها
سقاخانه‌ها
حمام‌ها
پل‌ها
بندها

و حتی (به‌نوعی) قنات‌ها را می‌توان نام برد.

نتیجه گیری آب در فنگ شویی

آب از دیر باز به عنوان عنصر حیاتی نام برده شده است. حیات تمام موجودات زنده به آن بستگی دارد. آب در فنگ شویی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله به مواردی اشاره شد که نشان می داد آب در جامعه ایرانی قدیم چه نقش مهمی را ایفا می کرده است. همچنین در اسلام و سایر ادیان نیز آب را عنصری مهم می دانند که در بخشی از این مقاله ارجاعات کاملی به آن داده شد. امیدوارم که از خواندن این مقاله بهره کافی برده باشید.

منبع:فنگ شویی ایران

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. فرانک گفت:

    خیلی عالی بود. سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *