آثار ۴۳ میلیون ساله‌ی کیسه‌داری در ترکیه

بر اساس مقاله‌ی جدید منتشر شده در مجله‌ی Plos One ، فسیل‌های کشف شده در کشور ترکیه نشان از گونه‌ی جدیدی دارد که یکی از خویشاوندان ناشناخته‌ی کیسه‌داران امروزی برشمرده می‌شود. این گونه‌ی جدید که «آناتولیادلفیس» نامیده می‌شود، کیسه‌داری گوشتخوار و غیرعادی به اندازه‌ی گربه است. این جاندار در حدود ۴۳ میلیون سال قبل در ترکیه‌ی امروزی و دوره‌ی زمین‌شناسی ائوسن زندگی می‌کرده است.
این حیوان ماقبل تاریخ با وزن تقریبی ۳ الی ۴ کیلوگرم و اندازه‌ای برابر با گربه‌ی اهلی، یکی از بزرگترین متاتریان‌هاى نیمکره‌ی شمالی به‌شمار می‌رود. دو گونه‌ی آمریکای شمالی نیز در این دسته جای می‌گیرند؛ «صاریغ ویرجینیا» (۲.۴ کیلوگرم) و «دیدلفودون وراکس» (۲ تا ۶ کیلوگرم).
جمجمه‌ی حفظ شده با حالت سه بعدی و اسکلتی کامل از گونه‌ی آناتولیادلفیس در سال ۲۰۰۲ در مرکز ترکیه کشف و جمع‌آوری گردید. دکتر «مورات ماگا» از دانشگاه واشنگتن و دکتر «رابین بک» از دانشگاه‌ سالفورد به تجزیه و تحلیل مواد اکتشافی پرداختند.
تحلیل‌های آنان نشان می‌دهد که گونه‌ی آناتولیادلفیس بسیار چابک بوده و توان بالا رفتن از ارتفاعات را داشته است. دندان‌های پیش آسیابی بزرگ و آروار‌ه‌های قوی آن نشان می‌دهد که این حیوان گوشت‌خوار بوده و از توانایی خرد کردن اشیای سخت برخوردار بوده است. همین عامل آن‌را به نخستین متاتریان گوشت‌خوار دوره‌ی سنوزوئیک تبدیل می‌کند.
دکتر بک گفت:
«آناتولیادلفیس به ما می‌گوید که متاتریان‌های نیمکره‌ی شمالی بسیار متنوع‌تر از آن‌چه که تصور می‌شود، بودند. همه‌ی آن‌ها در زمره‌ی حشره‌خواران کوچک جای نمی‌گیرند.»
باستان‌شناسان توضیح دادند:
«نیمکره‌ی شمالی در عصر سنوزوئیک دارای یوتاریان‌های گوشت‌خوار متعددی به اندازه‌ی گربه بود که با گونه‌ی آناتولیادلفیس رقابت کرده است. با این حال، یوتاریان‌های گوشت‌خوار هم شاید در چینه‌بندی اوزونچارشیدره یافت شوند که در این عصر شاید جزیره‌ای بوده است. این نشان می‌دهد که گونه‌ی آناتولیادلفیس شاید در غیاب رقابت‌کنندگان یوتاریان‌ها تکامل یافته‌اند. اگر صحت داشته باشد، از این فرضیه پشتیبانی می‌شود که یوتاریان‌ها در رقابت با متاتریان‌ها پیروز شده‌اند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *