آداب رفتن به کافی شاپ

کافی شاپ

چه به یک کافی شاپ درجه یک بروید و چه به یک کافی شاپ معمولی؛ نشان دادن استانداردی از آداب و ضوابط اخلاقی از اهمیت مهمی برخوردار است. اگر به‌دنبال رسیدن به این استانداردها هستید راهنمای زیر شاید بتواند به شما در این زمینه کمک کند:

صبور باشید

زمانی که منتظر آماده شدن سفارش‌تان هستید صبر داشته باشید؛ بهتر است اگر در سفارش‌تان اشتباهی رخ داد آسان بگیرید و گذشت کنید. با صبر و شکیبایی در شرایطی که به‌طور معمول باید عصبانی شوید، نه تنها خوب به نظر می‌آیید، بلکه یک جو دوستانه‌ی آرام ایجاد می‌کنید.

از سبک خود استفاده کنید

با نزاکت رفتار کردن به این معنی نیست که باید شاعرانه حرف بزنید. با این حال، با مهربانی از کلمات “لطفا” و ” متشکرم” در گفتار استاندارد خود استفاده کنید. حتی المقدور از شکایت دوری کنید و از مقایسه‌ی هر یک از آیتم‌های این کافی شاپ با کافی شاپ‌های دیگری که رفته‌اید پرهیز کنید. اگر تحت تاثیر خدمات ارائه شده قرار نگرفتید، در ذهن‌تان بگویید که “دیگر به این کافی شاپ نمی‌آیم”. از دامن زدن به جنجال‌های غیرضروری با یک خدمتکار یا کارکنان آن‌جا پرهیز کنید.

نکته : ایده‌ی خوبی است که کارها و تلفن‌های شخصی‌تان را در بیرون از خانه یا محل کار انجام دهید. اگر منتظر تماس کسی هستید، هدف‌تان پیدا کردن کافی شاپی باشد که در بیرون از کافی شاپ و در فضای خارجی هم میز داشته باشد.

مهم نیست که یک کافی شاپ چقدر خالی است، گرفتن یک صندلی اضافی برای قرار دادن وسایل همراه‌تان یک رفتار بیهوده‌ی خارج از نزاکت است.

در فضای اختصاصی خودتان احساس راحتی بکنید

مهم نیست که یک کافی شاپ چقدر خالی است، گرفتن یک صندلی اضافی برای قرار دادن وسایل همراه‌تان یک رفتار بیهوده‌ی خارج از نزاکت است. به‌خصوص در یک کافی شاپ شلوغ با صندلی‌های کم، این رفتار نسنجیده است. اگر فقط خودتان به همراه لپ‌تاپ پشت یک میز بزرگ نشسته‌اید، از به هم ریختن میز با مقالات، کاغذها و لیوان‌های خالی قهوه اجتناب کنید: این یک میز شخصی نیست. واضح است که با نگه‌ داشتن وسایل شخصی‌تان در کنار خود، شخص دیگری هم می‌تواند آن‌جا بنشیند.

از آوردن حیوانات خانگی اجتناب کنید

علیرغم این‌که برخی از کافی شاپ‌ها گزینه‌ی به همراه داشتن حیوانات کوچک به ویژه سگ را به مشتریان ارائه می‌دهند، حیوان خانگی خود را در خانه بگذارید. اگر قصد دارید او را به یک محیط حیوان پسند ببرید، مطمئن شوید که رفتار حیوان‌تان با همه‌ی سنین به ویژه کودکان سازگار باشد. هم‌چنین مطمن باشید که حیوان خانگی‌تان اهل خُرخُر کردن یا حمله به یک حیوان دیگر و یا مشتری نیست.

دوستانه رفتار کنید

کافی شاپ‌ها معروف به مکان‌هایی برای ایجاد دوستی هستند، و این دوستی با یک لبخند مهربانانه یا سلام و احوال‌پرسی خوشایند شروع می‌شود. لازم نیست خیلی خونگرم و اجتماعی باشید. اغلب، باریستاهای خوب در حین دم کردن قهوه مکالمات کوتاهی هم دارند؛ مودب و صبور، گفتگو کنید.

اگر کسی همراه‌تان بود، موبایل‌تان را کنار بگذارید

ما اغلب به دلیل مشغله‌ی ذهنی با تکنولوژی، مکالمات خوب را از دست می‌دهیم. با گذاشتن موبایل در کیف یا جیب‌تان، می‌توانید نسبت به شخصی که همراه‌تان است توجه مناسب نشان دهید. حتی اگر آن‌ها موافق نبودند، نشان دهید که حضورشان خیلی بیشتر از صفحه نمایش‌تان اهمیت دارد.

نکته : اگر می‌خواهید همراه‌تان مانند شما عمل کند، سعی کنید مکالمات را به‌سمت او هدایت کنید. در مورد چیزهایی که نیاز به توضیح دارند به‌جای یک پاسخ گذرا، یک توضیح مفصل بدهید: رویدادهای شغلی، تعطیلات گذشته، یا افکارتان از جنبه‌ی سیاسی و مواردی از این دست که می‌توان به واسطه‌ی آن‌ها یکی گفتگوی خوب داشت.

کافی شاپ محلی عمومی است و صحبت کردن در آن‌جا اجتناب ناپذیر؛ پس در نظر داشته باشید هر صدایی که از دستگاه شما بیرون می‌آید باید توسط هندزفری یا هدفون کنترل شود.

از هندزفری استفاده کنید

هندزفری‌ بهترین راهکار برای کنترل صدای دستگاه‌تان است. کافی شاپ محلی عمومی است و صحبت کردن در آن‌جا اجتناب ناپذیر؛ پس در نظر داشته باشید هر صدایی که از دستگاه شما بیرون می‌آید باید توسط هندزفری یا هدفون کنترل شود.

اگر از هدفون استفاده نمی‌کنید و از دستگاهی استفاده می‌کنید که از آن صدا بیرون می‌آید، حداقل مطمئن شوید که بلندی صدا کم یا در حالت بی‌صدا باشد. به این ترتیب، آرامش اطرافیان‌تان را به هم نمی‌زنید.

انعام مناسب بدهید

شاید نیاز نباشد، اما بستگی به فرهنگ‌تان دارد، با این‌حال در خیلی از کافی شاپ‌ها دادن انعام برای خدمات ارائه شده مرسوم است.

نکته : اگر در کافی شاپی هستید که انعام دادن در آن مرسوم نیست، می‌توانید به صندوق خیریه‌ای که در کافی شاپ موجود است کمک کنید.

اگر مشتری همیشگی نیستید، از اردو زدن در کافی شاپ اجتناب کنید

گاهی اوقات برخی از افراد تصمیم می‌گیرند که ساعت‌ها با فراغ خاطر در یک کافی شاپ غذا بمانند، تیترهای انتخابی روزنامه‌ها را بخوانند، یا صندوق ورودی ایمیل‌های مسدود شده‌ی کاری را پاک کنند، که بسیار لذت‌بخش است. با این حال، این روال، مختص مشتریانی است که به‌طور منظم و همیشگی به کافی شاپ می‌روند.

نکته : اگر به‌طور منظم به کافی شاپ نمی‌روید اما می‌خواهید به مدت طولانی در آن‌جا بمانید، هر یک ساعت یک چیز دیگر، اعم از غذا یا نوشیدنی، بخرید. اگر ترجیح می‌دهید چیزی نخرید، بهتر است کافی شاپ را ترک کنید.

میزتان را تمیز کنید

این کار به‌نظر پر زحمت می‌رسد اما این‌طور نیست. اگر تمام سفارشی که داده‌اید یک قهوه و یک رولت است، برگرداندن ظروف به باریستا سخت نیست. با این کار در وقت خدمتکار منتظر برای تمیز کردن میزتان صرفه جویی خواهید کرد. آن‌ها حتما متوجه تلاش شما خواهند شد و اگر بخواهید به‌طور منظم به آن‌جا بیایید،‌ دفعه‌ی بعدی چهره‌ی شما را به یاد خواهند آورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *