آشنایی با بافرهای آزمایشگاهی

 

بافرهای آزمایشگاهی از جمله مواد شیمیایی آزمایشگاهی بسیار مهم هستند که در پایداری و ثباتpH محلول‌های در حال آزمایش مصرف می‌شوند. این محلول ها از جمله مواد شیمیایی پر مصرف برند مرک میباشند که از طریق شرکت های فروش مواد شیمیایی مرک همچون دایا اکسیر به سراسر بازار ایران توزیع میگردند.

توضیحات بافرهای آزمایشگاهی

بافرهای آزمایشگاهی از جمله مواد شیمیایی آزمایشگاهی هستند که از یک اسید ضعیف و یا یک باز ضعیف در نمک تهیه می‌شود. بافرها می‌توانند pH خود را حتی با اضافه کردن ماده اسیدی یا بازی حفظ کنند. این ویژگی را در خون موجودات هم می‌توان مشاهده کرد. بافرها در آزمایشگاه بسیار مصرف می‌شوند از این رو تولید و توزیع آن‌ها بسیار اهمیت دارد. در حالت کلی دو نوع بافر داریم، بافراسیدی و بافر بازی که می‌خواهیم در مورد هر کدام به صورت جداگانه بحث کنیم.

  • بافر اسیدی

بافر اسیدی از یک اسید ضعیف و ترکیبی از نمک آن با یک باز قوی تشکیل می‌شود. این بافرها به دلیل داشتن pH کمتر از ۷ خاصیت اسیدی دارند.

  • بافر بازی

بافر بازی کاملا برعکس بافر اسیدی از یک باز ضعیف و ترکیبی از نمک آن با یک اسید قوی تشکیل می‌شود. در نتیجه pH آن بیشتر از ۷ بوده و ویژگی‌های یک ماده بازی را از خود نشان می‌دهد.

بافر

بافر

بافرهای آزمایشگاهی

کاربرد محلول بافر

از آنجایی که محیط بازی و اسیدی برای انجام آزمایش‌های مختلف در محیط آزمایشگاه اهمیت دارد، شرکت‌ها سعی می‌کنند بافرهایی با درجه PH متفاوت و در تنوع کیفیت تولید کنند. مثلا در عملکرد صحیح آنزیم‌ها نیاز به برخی محیط‌های بازی یا اسیدی خواهیم داشت در صورت عدم ایجاد محیط مناسب آنزیم‌ها، ماهیت آن دچار تغییرات غیر قابل برگشت خواهد شد. مثلا گاهی اوقات تغییر ماهیت فعالیت کاتالیزوری را از کار می‌اندازد. بافرهای بازی باعث حفظ ثبات محلول‌های بازی و بافرهای اسیدی نیز برای پایداری محلول‌های اسیدی مصرف می‌شوند.

در محلول‌های آزمایشگاهی که از بافرهای آزمایشگاهی تولید شده‌اند، تغییر میزان pH ناچیز است و این عملکرد را می‌توان به خون انسان تشبیه کرد. در صنعت از بافرها برای تخمیر و تهیه الکل، تولید مواد شوینده، ساخت فرآورده های بهداشتی چون انواع شامپو و مواد آرایشی، تولید چرم، تهیه مواد نگهدارنده مورد نیاز در صنایع غذایی، صنعت چاپ و … استفاده می‌کنند. به طور خلاصه انتخاب یک بافر با میزان pH مورد نیاز شرایط آزمایش برای نتایج هر چه دقیق‌تر مهم است. به همین علت کیفیت بافر باید به گونه‌ای باشد که زمان و هزینه‌ پژوهشگر هدر نشود.

بافرهای آزمایشگاهی از چه نظر با هم تفاوت دارند؟

به دلیل تنوع آزمایش‌ها، تولید بافرهای آزمایشگاهی متنوع، کار در آزمایشگاه را بسیار آسان‌تر خواهد کرد. اول اینکه بافرها یا خاصیت اسیدی دارند و یا بازی و به همین علت در هر نوع آزمایش قابل مصرف خواهند بود اما در کنار خاصیت ماده، عدد pH نیز مهم است. مثلا pH 6 با pH 5 از نظر خاصیت هر دو، در گروه اسیدی‌ها قرار می‌گیرند. اما نیاز آزمایش‌ها به میزان pH متفاوت است که تعیین می‌کند، کدام نوع بافر را انتخاب کنیم. از سایر تفاوت‌های بافرها می‌توان به فرمول شیمیایی و جرم مولی آن‌ها اشاره کرد به همین دلیل در گریدهای مختلف مواد شیمیایی قرار میگیرند. همچنین بافرها با پی اچ های مختلف هر کدام با یک کاتالوگ نامبر منحصر به فرد تعریف شده و شناخته شده اند.

 

شیمی

انواع بافر

خرید محلول های بافر

یکی از باکیفیت‌ترین بافرهای آزمایشگاهی تولید شده در سطح جهانی بافرهای شرکت سیگما آلدریچ و شرکت مرک است. این شرکت‌ها شهرت جهانی دارند و تمام مواد مورد نیاز پژوهشگران را در جهان تولید و توزیع می‌کنند. شرکت دایا اکسیر با فعالیت و همکاری خود با شرکت سیگما آلدریچ توانسته محصولات آن شرکت را برای فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های ایران تهیه کند. علاوه بر آن با فروش مواد شیمیایی مرک، مواد شیمیایی آزمایشگاهی به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند. می‌توانید با میزان بودجه مورد نظر انواع بافر آزمایشگاهی را خرید و استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد بافرهای آزمایشگاهی می‌توانید با کارشناسان مجرب دایا اکسیر در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *