آژانس فضایی اروپا ناپدید شدن مریخ‌پیما را تایید کرد

ماموریت اصلی فضاپیمای اسکیاپارلی سنجش امکانات موجود برای فرود موفقیت‌آمیز روی سطح کره مریخ بود.

ماموریت اصلی فضاپیمای اسکیاپارلی سنجش امکانات موجود برای فرود موفقیت‌آمیز روی سطح کره مریخ بود.

آژانس فضایی اروپا تایید کرد که فضاپیمای اسکیاپارلی که قرار بود روز چهارشنبه بر سطح کره مریخ بنشیند، ناپدید شده است. کار‌شناسان این آژانس در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ۲۹ مهر گفتند که حدود پنجاه ثانیه قبل از موعد مقرر برای فرود تماس این فضاپیما با زمین قطع شد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، آژانس فضایی اروپا احتمال می‌دهد هنگام باز شدن چترهای فرود اختلالی روی داده است.

این آژانس در بخشی از بیانیه خود می‌گوید: «به نظر می‌رسد چترهای فرود زود‌تر از زمان مقرر باز شده‌اند ولی بررسی این موضوع هنوز تکمیل نشده است.»

یان وورنر، مدیرکل آژانس فضایی اروپا گفت که ماموریت اصلی فضاپیمای اسکیاپارلی سنجش امکانات موجود برای فرود موفقیت‌آمیز روی سطح کره مریخ بود.

او افزود: «ضبط اطلاعات در لحظه فرود بخشی از این ماموریت بود و کشف اتفاقی که برای این فضاپیما روی داده در برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های آینده نقش مهمی خواهد داشت.»

دیوید پارکر، مدیر بخش سفرهای فضایی و اکتشافات رباتیک آژانس نیز گفت: «در حال دریافت اطلاعاتی هستیم که دلایل بروز اختلال در مقطع فرود را روشن خواهد کرد.»

این فضاپیمای آزمایشی به ۹ پیشرانه مجهز است که طبق برنامه قرار بود ۳۰ ثانیه قبل از فرود وارد عمل شده و به فرود آرام آن روی سطح کره مریخ کمک کنند. با وجودیکه اطلاعات دریافت شده نشان می‌دهد این پیشرانه‌ها مدت کوتاهی وارد عمل شده‌اند اما کار‌شناسان آژانس معتقدند کار آن‌ها زود‌تر از زمان مناسب متوقف شده است.

روز چهارشنبه همزمان با فرا رسیدن لحظات فرود این فضاپیمای ۵۷۷ کیلویی بر سطح کره مریخ کار‌شناسان آژانس فضایی اروپا در شهر دارمشتاد آلمان با اضطراب منتظر دریافت پیام بودند. اما پس از ورود به جو کره مریخ و نزدیک شدن آن به سطح این سیاره ارتباط فضاپیمای آزمایشی با مرکز کنترل قطع شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان یادآوری می‌کند این ماموریت بطور مشترک توسط طرح اکتشافی مریخ در آژانس فضایی اروپا و «روس کوزموس» موسسه فضایی دولتی روسیه انجام شده و هدف اصلی آن سنجش قابلیت‌های آژانس فضایی اروپا برای فرود روی سطح مریخ است. این آژانس ماموریت بزرگتری برای اعزام فضاپیما به کره مریخ دارد که قرار است در سال ۲۰۲۰ اجرا شود.

فضاپیمای اسکیاپارلی که ماموریت طولانی‌تری برای گردش در مدار کره مریخ دارد روز چهارشنبه با موفقیت گردش خود بر مدار این سیاره را شروع کرد. یکی از ماموریت‌های آن پژوهش در مورد وجود گاز متان در مریخ است که می‌تواند نشانه‌ای از وجود حیات و یا تغییرات زمین‌شناسی در این سیاره باشد.

این فضاپیما فقط یک مورد از ماموریت‌های فضایی متعددی است که در حال حاضر مشغول تحقیق در مورد وجود حیات در سیاره مریخ هستند و تحقیقات خود را از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد کرد.

همزمان با تلاشهای آژانس فضایی اروپا برای فرود بر سطح کره مریخ آژانس فضایی آمریکا و شرکای آن در بخش خصوصی طرح‌های خود برای سفر انسان به این سیاره را دنبال می‌کنند.

باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا اخیرا در مطلبی که برای شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت رئوس برنامه‌های آمریکا برای اعزام فضانورد به کره مریخ در دهه ۲۰۳۰ میلادی و اهداف درازمدت این برنامه‌های فضایی برای «سکونت طولانی انسان» در این سیاره را تشریح کرد.

در حال حاضر دو مریخ‌پیمای آژانس فضایی آمریکا ماموریت‌های پژوهشی خود روی سطح کره مریخ را ادامه می‌دهند. همزمان فضاپیمای تجسسی دیگری با گردش در مدار این سیاره مشغول جمع‌آوری اطلاعات برای شناخت بیشتر از مریخ هستند و شرکت‌های فضایی خصوصی نیز برای سفر به کره مریخ روی طرح‌های بلند پروازانه‌ای مثل «اسپیس ایکس» و «مارس وان» کار می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *